1

دکتر عبده‌زاده: با ترخیص مواد اولیه دارویی مانند سایر کالاهای اساسی برخورد شود

محمد عبده‌زاده - مجله غذا و دارو

کاهش نیافتن مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه دارویی در گمرک، باعث افزایش ۱۶ درصدی هزینه‌های تولید و در نهایت گرانی دارو می‌شود.

 

رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، نسبت به تبعات مستثنی شدن مواد اولیه دارویی از کالاهای اساسی در ترخیص از گمرک هشدار داد.

به گزارش مجله خبری غذا و دارو دکتر محمد عبده‌زاده، رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران عنوان کرد: بر اساس تصمیم سران قوا، دولت تصمیم گرفت برای اینکه قیمت کالاهای اساسی بالا نرود، دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هنگام ترخیص کالا از گمرک را به یک درصد کاهش دهد اما متاسفانه ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک مشمول یک درصد مالیات بر ارزش افزوده نبوده و همچنان بر اساس ۹ درصد ارز نیمایی محاسبه می‌شود.

وی با تاکید بر دارو به‌عنوان استراتژیک‌ترین کالا ادامه داد: مصرف‌کننده دارو بر‌خلاف سایر کالاهای اساسی، نقش در مقدار مصرف دارو ندارد و بر اساس نیاز بیماران است که دارو مصرف می‌شود. بنابراین، اگر قرار بر این باشد که دارو در هنگام ترخیص از گمرک مشمول یک درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی نشود، مشکلات زیادی را برای شرکت‌های دارویی و مصرف کنندگان دارو ایجاد خواهد کرد.

رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران افزود: سال گذشته دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی بود اما امسال این میزان با ارز نیمایی محاسبه می‌شود و وارد کننده مواد اولیه دارو می‌بایست به ازای هر دلار، ۲,۳۴۰ تومان به گمرک پرداخت کند.

دکتر عبده‌زاده در این زمینه افزود: دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده با ارز نیمایی، دو مشکل عمده برای تولیدکنندگان دارو به دنبال دارد. نخست، اینکه باعث خواهد شد که نیاز شرکت‌های دارویی به نقدینگی به‌شدت افزایش یابد و دوم، اینکه اگر این وضعیت تغییر نکند، برخی شرکت‌های دارویی مجبور خواهند شد کالای خود را ترخیص نکنند و یا اینکه اگر ترخیص کنند، مجبور به افزایش قیمت محصولات خود خواهند بود که در این حالت، این بیماران هستند که باید این افزایش قیمت را بپردازند. چنین شرایطی باعث خواهد شد که در تولید نهایی دارو شاهد افزایش ۱۶ درصدی هزینه‌ها باشیم که عملا منجر به گرانی دارو خواهد شد.

رئیس هیا‌ت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در پایان گفت: ما معتقدیم در موضوع ترخیص کالاهای اساسی، باید یکسان برخورد شود؛ یعنی هر تصمیمی که سران قوا در مورد این کالاها گرفته‌اند، باید شامل دارو و مواد اولیه دارویی هم شود. از همین رو، نامه‌ای به دبیرخانه ستاد سران قوا نوشته‌ایم که البته  تا الان هیچ پاسخی نداده‌اند.//