1

دکتر علویان: داروسازی بازوی پرتوان نظام سلامت ایران است

دکتر سیدموید علویان - مجله خبری غذا و دارو

“رئیس هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ به مناسبت روز داروساز پیام تبریکی را منتشر کرد.”

 

در پیام دکتر سیدموید علویان به‌مناسبت روز داروسازی، ضمن تبریک این روز آمده است:

«ایران‌زمین مفتخر است که اولین داروسازان علم‌گرای تاریخ را به جهانیان معرفی کرده‌است؛ محمدبن زکریای رازی و جابربن‌حیان دانشمندانی بوده‌اند که داروسازی و داروشناسی را به علمی متکی بر شواهد و تجربه بدل کردند و نام شان در تاریخ علم ثبت‌شده است. تاریخ داروسازی ایران اما تنها در گذشته‌های دور خلاصه نمی‌شود و تاریخچه تقریبا صدساله آموزش آکادمیک علم داروسازی در ایران نشانگر اهمیت و تاثیرگذاری این علم در تاریخ مدرن ایران است.

پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌خصوص پس‌از تحریم‌های ظالمانه، داروسازی ایران فصل جدیدی را در تاریخ علمی کشور رقم زد و تولید تقریبا تمامی داروهای جدید به فاصله اندک در کشورمان با استقلال و خودکفایی داخلی، برگ درخشانی در تاریخ علمی سلامت ایران رقم زد. حالا داروسازی و پزشکی ایران در کنار هم بازوهای پرتوان نظام سلامت ایران محسوب می‌شوند. امروزه بدون کمک داروسازان نمی‌توان جراحی لازم در نظام سلامت را انجام داد.

امروزه با توجیه به وجود مشکلات مالی و تحریم‌ها و بی‌تدبیری‌ها در تصمیم‌گیری کلان‌، صنعت دارویی روزهای سختی را تجربه می‌کند اما دانش و تجربه و مدیریت داروسازان ایران به کار آمده‌است تا بتواند این نقیصه‌ها را برطرف نماید. شاهد اخیر آن توانایی ایران در تولید واکسن‌های متعدد کرونا است که کشورمان را به یکی از معدود کشورهای دارای این تکنولوژی در جهان بدل کرد.
داروسازان چه در حوزه ساخت دارو و چه در حوزه داروخانه‌ها مشغول خدمات شبانه‌روزی هستند و در کنار پزشکان موجب سلامت بخشی به بیماران و مرهم نهادن بر دردهای آنان می‌شوند.»//