1

نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی ‌ایران‌فارما

در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی ‌ایران‌فارما اعلام شد:

هفتمین ایران‌فارما با شعار توسعه، بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی

نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی ‌ایران‌فارما با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های دارویی با حضور دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه و نهادهای مشارکت‌کننده در این رویداد برگزار شد. در این نشست خبری  دکتر حسین شمالی، مدیر اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو‌، دکتر محمد امیرخانی معاون اداره کل همکاری‌های بین‌المللی وزارت بهداشت، دکتر سیدموید علویان، رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ و دکتر محمد عبده‌زاده رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و تنی چند از اعضای هیات‌مدیره این سندیکا حضور داشتند و به پرسش‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه در خصوص برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما پاسخ گفتند.

دکتر محمد عبده‌زاده - نشست خبری هفتمین نمایشگاه ایران‌فارما

همه شرکت‌های دارویی حضور دارند

دکتر محمد عبده‌زاده، رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز در این نشست با اشاره به برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما از تاریخ ۱۸ تا 20 مهرماه  سال جاری در مصلی امام خمینی (ره) عنوان کرد: این رویداد بین‌المللی با حضور بیش از ۶۰۰  شرکت دارویی داخلی و نیز 160 شرکت از  بیش از 40 کشور خارجی برگزار می‌شود.

وی در این زمینه خاطرنشان کرد: همه دوره‌های قبلی این رویداد بین‌المللی به‌صورت منظم برگزار شده است و تعداد  شرکت‌کنندگان آن از ۳۸۶ و 500 شرکت در دومین و سومین به بیش از ۶۰۰ شرکت افزایش یافته است و به همین دلیل فضای نمایشگاهی از 45 هزار مترمربع در سال گذشته امسال به 60 هزار مترمربع رسیده است که شامل همه شرکت‌های فعال در بخش‌های مختلف زنجیره تامین تا توزیع دارو می‌شود.

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران درباره میزان استقبال از این نمایشگاه نیز گفت: روند بازدید از این نمایشگاه نیز هر سال رو به رشد بوده و از 19 هزار بازدیدکننده در دوره دوم به 28 هزار نفر در دوره ششم ایران‌فارما رسید و بر اساس برآوردها در دوره هفتم به بیش از این حدنصاب خواهد رسید. همچنین ثبت‌نام‌های اینترنتی انجام‌شده تا امروز نشان می‌دهد که تا این لحظه بیش از ۳۰ هزار پزشک، داروساز و متخصص به‌عنوان بازدیدکنندگان تخصصی از این رویداد بین‌المللی بازدید خواهند کرد.

دکتر عبده‌زاده در ادامه درباره شعار هفتمین نمایشگاه ایران‌فارما نیز خاطرنشان کرد: شعار و درواقع هدف این دوره از نمایشگاه «توسعه، بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی» انتخاب شده است که با توجه به اهمیت این سه موضوع در صنعت داروسازی کشور،‌توجه به آن ضروری به نظر می‌رسید.

وی در این زمینه تاکید کرد: نرخ سرمایه‌گذاری در صنعت داروسازی به دلیل مسائل متعددی ازجمله تحریم‌ها، فشارهای قیمتی و تورم کاهش پیدا کرده و به پایین­تر از نرخ استهلاک در این صنعت است و ماشین‌آلات و خطوط تولید دچار فرسودگی شده‌اند و به همین دلیل نیاز به مساعدت دولت و مجلس در این زمینه داریم. ما در بحث‌هایی که تا امروز دراین‌باره داشته‌ایم تلاش خود را برای جلب‌توجه سیاست‌گذاران نظام سلامت به این موضوع کرده‌ایم. در این زمینه پروپوزالی را تقدیم معاون اول رئیس‌جمهور کرده‌ایم ضمن اینکه مکاتباتی را نیز با وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی داشته‌ایم. بر این اساس امیدواریم در بودجه سال آینده بندی برای بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی تعلق بگیرد تا با تکیه بر این تحول، علاوه بر تامین دارویی کشور در زمینه صادرات دارویی فعال‌تر شویم. زیرا ما علاوه بر تامین نیاز داخلی به دنبال به‌روزرسانی تجهیزات، تامین دارو و مهیا کردن زمینه صادرات دارو هستیم.

عباس کبریایی‌زاده - 14010630 - مجله خبری غذا و دارو - 03

آموزش همواره از ارکان ایران‌فارما بوده است

دکتر عباس کبریایی‌زاده رئیس کمیته آموزش سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز در این نشست خبری با تاکید بر محور آموزش در رویداد تخصصی ایران‌فارما گفت: امیدواریم این رخداد مانند دوره‌های گذشته منشأ خیر باشد و منجر به این شود که حال ما در آینده بهتر امروز شود.

دکتر کبریایی‌زاده درباره ایران‌فارمای هفتم تاکید کرد: ایران‌فارما نه یک نمایشگاه، که یک رخداد تخصصی است زیرا تنها محل عرضه نیست و محل ساخت آینده است. بنابراین در ایران‌فارما که جلسات آن از حدود 8 سال پیش شکل گرفت، آموزش،‌ حضور دانشجویان و نیز حضور استادان همواره جزو رکن‌های این رویداد بوده است.

وی در این زمینه افزود: رویداد هفتم ایران‌فارما با سالی که هدف‌گذاری و شعار تولید دانش‌بنیان برای آن در نظر گرفته شده، مصادف است. بنابراین در این دوره نگاه ویژه‌ای به آموزش از این نگاه داشته‌ایم. ما 9 عنوان تخصصی را به‌صورت سخنرانی و پنل برای ایران‌فارما در نظر گرفته‌ایم و تمرکز خود را بر این موضوع گذاشته‌ایم که چگونه می‌توانیم آینده بهتری داشته باشیم. زنجیره داروی سالم و مطمئن، صادرات و بازارهای بین‌المللی، آموزش بازاریابی برای شرکت‌های دارویی با تمرکز بر رویکرد ملاحظات اخلاقی، بررسی طرح دارویار با رویکرد آینده‌نگاری، توسعه کسب‌وکار با رویکرد بین‌المللی، دسترسی به بازارهای جهانی با رویکرد 2030، چالش‌های کنترل کیفیت فرآورده‌های دارویی در ایران، تامین منابع مالی و نیز مباحث مربوط به مدیریت تضمین کیفیت از مهم‌ترین موضوعات در مباحث آموزشی این دوره است که به همه این مباحث با رویکرد بین‌المللی پرداخته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز شتاب‌دهنده‌های زیرمجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه دارو در ایران‌فارما شرکت دارند و بازدیدهایی برای دانشجویان از این شتاب‌دهنده‌ها برنامه‌ریزی شده است.

دکتر کبریایی‌زاده درباره بخش ویژه در نمایشگاه ایران‌فارمای امسال نیز گفت: در این بخش این پرسش از دانشجویان به‌عمل‌آمده که «اگر من سیاست‌گذار بودم چه می‌کردم» که از قبل در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

مهدی پیرصالحی - 14010630 - مجله خبری غذا و دارو

برنامه‌های جانبی فراوانی برای نمایشگاه در نظر داریم

دکتر مهدی پیرصالحی، نایب‌رئیس سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی ایران نیز در نشست نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای نمایشگاه ایران‌فارما عنوان کرد: در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما، برنامه‌های فراوانی را در نظر گرفته‌ایم تا تنها به برگزاری یک نمایشگاه بسنده نکرده باشیم و با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، یک رویداد تخصصی را رقم بزنیم.

وی دراین‌باره توضیح داد: برنامه‌هایی مانند تجلیل از پیشکسوتان صنعت دارویی کشور، برگزاری تور‌های بازدید برای دانشجویان و علاقه‌مندان از شرکت‌های دارویی، اجرای مسابقه و چالش بزرگ دانشجویی، برپایی مسابقه عکس حوزه سلامت با همکاری سازمان نظام پزشکی و برگزاری نشست‌های آموزشی و کارگاه‌های مختلف به‌عنوان بخشی از رویداد ایران‌فارما در ایام برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

دکتر پیرصالحی همچنین عنوان کرد: همچنین در این رویداد تخصصی با تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان نظام پزشکی استان تهران به امضا رسیده، برگزاری سمینار تازه‌های دارویی با حضور بیش از هزار نفر و در نظر گرفتن 15 امتیاز بازآموزی در فهرست برنامه‌های ما در ایام برگزاری نمایشگاه ایران‌فارما قرار دارد.

نایب‌رئیس سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی ایران از برگزاری مجمع سالانه این سندیکا به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های نمایشگاه ایران‌فارما نام برد.

حسین شمالی - 14010630 - مجله خبری غذا و دارو

ایران‌فارما فضایی برای بسترسازی حوزه دارو است

دکتر حسین شمالی مدیر اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در این نشست گفت: نمایشگاه ایران‌فارما فرصت مناسبی برای معرفی دقیق‌تر و بهتر صنعت داروسازی به مسئولان کشور است. این رویداد با حضور شرکت‌های مختلف و مباحث آموزشی زمینه‌ساز خوبی برای بررسی بسترهای مناسب صنعت دارو در زمینه تجارت و رویکردهای صادراتی است.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو همچنین اظهار کرد: بسیاری از دانشجو‌یان با بازدید از چنین نمایشگاه‌هایی برای ورود به صنعت دارو و تولید دارو انگیزه می‌گیرند و این گام خوبی برای پیشرفت در صنعت داروسازی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌­هایی باعث می­شود تا مسئولان نیز با حوزه دارو و مشکلات موجود در بخش تولید بیشتر و بهتر آشنا شوند.

محمد امیرخانی - 14010630 - مجله خبری غذا و دارو

باید از همه ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کنیم

از دیگر شرکت‌کنندگان نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما دکتر محمد امیرخانی، معاون امور بین‌الملل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که در صحبت‌های خود بیشتر به ابعاد بین‌المللی و تاثیرات فرامرزی این رویداد تخصصی پرداخت.

دکتر امیرخانی در این نشست عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های حوزه بین‌الملل در وزارت بهداشت بحث همکاری‌های بین‌المللی بخش سلامت کشور است. مهم‌ترین بخش این همکاری‌های اقتصادی نیز به حوزه دارو و تجهیزات بازمی‌گردد.

وی در مورد زمینه­های مشترک همکاری معاونت امور بین‌الملل وزارت بهداشت با نمایشگاه ایران‌فارما گفت: اولین موضوع در این زمینه ذات صادرات است که ما بتوانیم زمینه‌های صادرات را در چنین رویدادی فراهم کنیم.

دکتر امیرخانی در ادامه گفت: موضوع دیگر در این رابطه بحث تامین مواد اولیه موردنیاز صنعت داروی کشور است که بسیار اهمت دارد. البته علاوه بر مباحث فروش دارو و مواد اولیه دارویی فروش فناوری نیز در صنعت داروسازی باید موردتوجه قرار گیرد.

معاون امور بین‌الملل وزیر بهداشت درباره موضوع سوم مورد اهمیت در این همکاری نیز یادآور شد: موضوع تبادل دانش و فناوری در حوزه دارو بسیار مهم است و بسیاری از کشورها امروز نیازمند دانش و فناوری در اختیار ایران هستند و متقابلا ما نیز به بخشی از دانش و فناوری‌های نوین نیاز داریم.

وی دراین‌باره تاکید کرد: با سرمایه‌گذاری خارجی و توجه صاحبان صنایع برای توسعه دارو، باید از همه ظرفیت‌های بین‌المللی برای صادرات استفاده کنیم.

دکتر امیرخانی تاکید کرد: ما از تعداد زیادی از سفرا در نمایشگاه برای تبادل‌نظر در عرصه داروسازی دعوت کرده‌ایم تا در زمینه ایجاد تفاهم و همکاری‌ها در جهت ارتقای صنعت دارویی کشور به شکل فعال‌تری عمل کنیم.

وی در ادامه از نیل به سمت مرجعیت علمی کشور در همه حوزه‌های علوم پزشکی ازجمله حوزه داروسازی به‌عنوان یکی از اهداف مهم و اساسی وزارت بهداشت نام برد تصریح کرد: در حال حاضر همه به توانمندی‌های کشور ما در حوزه دارو در سطح منطقه اذعان دارند و این بخش در حد خود قابل‌ستایش است.

دکتر امیرخانی درباره برنامه‌‌ریزی‌های انجام‌شده در کشور در این حوزه نیز گفت: ما در این راستا 5 برنامه را دنبال می‌کنیم که بخش اول آن مربوط به بسیج کلی سفارت‌ها و نمایندگی‌های ایران در کشورهای هدف است که در این زمینه جلساتی را با معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه داشتیم و همه سفارت‌خانه‌های ما برای همکاری در این بخش و حل مشکلات آمادگی دارند.

وی درباره بخش دیگر این برنامه­ها نیز گفت: دعوت از نمایندگان و سفارتخانه‌های کشورهای هدف برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما را در برنامه‌های خود داریم. ما پیش‌بینی کرده‌ایم که نشستی را در دل رویداد ایران‌فارما برگزار کنیم و بسیاری از نمایندگان سفارتخانه‌های این کشورها و رایزنان اقتصادی آنها را به همراه شرکت‌های فعال و اصلی کشور در حوزه صادرات دعوت کرده‌ایم تا در این نشست رودرروی یکدیگر حضور پیدا کرده و تبادل‌نظر کنند.

معاون امور بین‌الملل وزیر بهداشت از موضوع تسهیل و دعوت از شرکای خارجی برای حضور در این رویداد را محور سوم برنامه‌های این معاونت یاد کرد و تصریح کرد: این دعوت‌ها آغاز شده تا مهمانان ما در بهترین شرایط بتوانند در این رویداد شرکت کنند.

وی همچنین از پیمان‌های بین‌المللی و بسیج منطقه‌ای از برنامه‌های بعدی معاونت امور بین‌الملل وزارت بهداشت نام برد. دکتر امیرخانی دراین‌باره نیز گفت: ما دراین‌باره اولین پیشنهاد را برای نشست وزرای بهداشت عضو شانگهای را نیز ارائه کرده‌ایم و قصد داریم ظرف ماه‌های آینده میزبان وزرای بهداشت کشورهای عضو پیمان شانگهای باشیم که محوری‌ترین بحث در این نشست می‌تواند در حوزه دارو و تجهیزات باشد.

سیدموید علویان- 14010630 - مجله خبری غذا و دارو

بر موضوع آموزش در این نمایشگاه تاکید داریم

دکتر سیدموید علویان، رئیس سازمان نظام پزشکی تهران نیز در این نشست خبری با تاکید بر لزوم بحث آموزش در این رویداد تخصصی بیان کرد: آموزش پزشکان امری مهم در راستای توسعه و ارتقای نظام سلامت است و به همین دلیل تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نظام پزشکی استان تهران و سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران منعقد شده تا در حاشیه برگزاری نمایشگاه، بتوانیم در فضایی مناسب  به آموزش پزشکان و داروسازان نیز بپردازیم.

دکتر علویان دراین‌باره خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۷ اتاق فکر در سازمان نظام پزشکی راه‌اندازی شده تا در کنار مباحث صنفی، به مباحث آموزشی نیز پرداخته شود؛ در همین راستا در این نمایشگاه بین‌المللی نیز مباحث آموزشی برای پزشکان و داروسازان برگزار می‌شود.

گفتنی است در پایان این نشست نیز تفاهم‌نامه همکاری بین سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی و نظام پزشکی تهران بزرگ در حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به امضا رسید.//

نشست خبری ایران‌فارما - 14010830

نویسنده: پیمان صفردوست