1

ترسیم افق‌های طلایی بر بستر یک رویداد / گزارش سومین کنگره و نمایشگاه ایران بایو

سومین کنگره و نمایشگاه محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران (ایران بایو) طی روزهای ۱۷ تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ در هتل المپیک تهران میزبان متخصصان، دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه بود.
کنگره و نمایشگاه ایران بایو که به عقیده فعالان حوزه بیوتکنولوژی، کارآمدترین رویداد تخصصی در این حوزه است، در دوره سوم نیز در دو بخش اصلی کنگره و نمایشگاه پذیرای علاقه مندان بود. در بخش نمایشگاهی این رویداد تخصصی بیش از ۶۰ شرکت و مجموعه فعال در حوزه بیوتکنولوژی حضور داشتند و به ارائه آخرین محصولات و دستاوردهای خود در این حوزه پرداختند.

حضور بی‌سابقه مخاطبان

برآوردهای آماری انجام شده توسط موسسه همرسان (مجری خدمات دیجیتال ایران بایو) بر اساس تعداد ثبت‌نام بازدیدکنندگان این دوره و همچنین استقبال از مراسم افتتاحیه این رویداد نشان می‌داد که سومین کنگره و نمایشگاه ایران‌ بایو با استقبال فراوان مخاطبان مواجه شود. گزارش‌های رسمی منتشر شده در پایان ایران‌ بایو نیز این موضوع را تایید کرد و تا پایان این دوره، حدود ۸ هزار نفر شرکت‌کننده تخصصی در این رویداد تخصصی حوزه بیوتکنولوژی حضور پیدا کردند. نکته جالب توجه این دوره از دیدگاه برگزارکنندگان و استادان مدعو، حضور پررنگ دانشجویان در بخش‌های مختلف کنگره و نمایشگاه بود.

تلفیق پیشگامان و دانشجویان

نکته بارز در سومین کنگره و نمایشگاه ایران بایو، حضور بی‌سابقه پزشکان و گروه‌های هدف تخصصی در بخش‌های مختلف بود. ضمن اینکه در کنار نام‌ها و عناوین آشنا، قدیمی و تاثیرگذار در حوزه بایوتک، دانشجویان رشته‌های مختلف نیز در این دوره فعالیت‌های چشمگیری در ایران بایو داشتند که از آن جمله می توان به تشکیل بخش بایولیگ به عنوان سازمان دانشجویی در این رویداد اشاره کرد.

چهار رویداد همزمان

بخش کنگره ایران بایو امسال نیز با چهار رویداد همزمان و مجزا میزبان دانشجویان، متخصصان و سایر مخاطبان تخصصی ایران بایو بود. تعداد 15 پنل تخصصی، سخنرانی و ارائه گزارش در سالن اصلی همراه با امتیاز بازآموزی، بیش از ۴۰ سخنرانی در سمینار تخصصی ژن سلول بافت، نشست همکاری مشترک با حضور سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی و همچنین نشست‌های متعدد موردکاوی (ورکشاپ) برای انتقال تجربه‌های تخصصی شرکت‌ها به مخاطبان، چهار رویداد همزمان در سومین کنگره ایران بایو بود. در کنار این رویدادها، بخش نمایشگاهی ایران بایو نیز با حضور اکثر شرکت‌های معتبر در این حوزه و نیز شرکت‌های جوان و دانش‌بنیان، در ارائه محصولات و خدمات خود، بسیاری از بازدیدکنندگان را شگفت‌زده کرد.

جایزه ایران بایو

در مراسم افتتاحیه سومین کنگره و نمایشگاه ایران بایو از جایزه ایران بایو که مراسم آن در بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود رونمایی شد.جایزه بزرگ ایران بایو در راستای مسئولیت اجتماعی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکولوژی پزشکی، به فعالان این حوزه اعطا خواهد شد.

نشان ایران بایو

در مراسم افتتاحیه ایران بایو همچنین نشان ایران بایو، به پاس سال‌ها تلاش و فعالیت در حوزه بیوتکنولوژی به دکتر هاله حامدی‌فر اهدا شد.

چند سخنرانی کلیدی

در مراسم افتتاحیه سومین کنگره و نمایشگاه ایران بایو که با حضور مسئولان و مدیران حوزه سلامت کشور، دست‌اندرکاران حوزه بیوتکنولوژی و مدیران عامل شرکت‌های فعال در این حوزه برگزار شد، دکتر اکبر عبدالهی اصل، رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران عنوان کرد: در دوره‌های مختلف برگزاری کنگره ایران بایو، هدف نهایی توسعه صنعت بیوتکنولوژی در کشور و شناساندن آن به سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران بوده است که همچنان بر این هدف تاکید دارد اما در این دوره سعی کرده‌ایم با توجه به استقبال نسل‌های جوان‌تر در دو دوره گذشته به این حوزه، تمرکز روی نقاطی باشد که مورد علاقه گروه‌های جوان‌تر و نسل نوین داروسازی کشور است.

دکتر سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در این مراسم عنوان کرد: حمایت از تولید در صنایع دارویی لازم است اما فقط سازمان دارو متولی حمایت از این حوزه نیست.
وی در این باره افزود: بسیاری از دستگاه های متولی حمایت از تولید، خارج از مجموعه وزارت بهداشت است که متاسفانه به وظایف خود عمل نمی کنند.

دکتر فریدون مهبودی عضو هیات‌مدیره انستیتو پاستور ایران نیز در این مراسم گفت: آنچه امروز به عنوان دستاورد صنعت بایوتک در کشور می‌بینیم حاصل تصمیمات مناسب و حمایت‌های صورت گرفته دهه ۷۰ و ۸۰ است که دوره طلایی این صنعت در کشور بود. بنابراین اگر به افق‌های آینده بایوتک امید داریم باید امروز در این باره برنامه‌ریزی مناسب و حمایت مطلوب صورت گیرد.

دکتر مهبودی تاکید کرد: در ایران تا امروز ۳۹ داروی بایوتک وارد بازار شده است و حدود ۱۵ دارو نیز در فاز بالینی داریم که محصول ۴۵ شرکت دانش بنیان فعال در این حوزه است. بنابراین اگر به افق‌های آینده بایوتک امید داریم باید امروز در این باره برنامه‌ریزی مناسب و حمایت مطلوب صورت گیرد.

دکتر امیرعلی حمیدیه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دیگر سخنران مراسم افتتاحیه سومین کنگره ایران بایو بود.

دکتر حمیدیه در صحبت های خود تاکید کرد: صنعت بایو امروز دیگر تنھا محدود به فناوری بیوتکنولوژی نیست. منظور از بایو استفاده مناسب از فناوری ھای دیگری که در این راستا فعالیت می کنند ھم ھست.
دکتر حمیدیه خاطرنشان کرد: خیلی اشتباه است اگر بخواھیم ایران بایو را فقط به بایوتکنولوژی محدود کنیم زیرا فناوری ھایی مانند پزشکی بازساختی، سلول ھای بنیادی و علوم شناختی امروز در ھمین مسیر گام برمی دارند و می توانند با ھمگرایی، نقش مهمی را در این حوزه ایفا کنند.

 

تهیه و تنظیم: پیمان صفردوست