1

مقاومت میکروبی؛ تهدید جدی برای سلامت عمومی

کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروهای معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: استفاده غیرمنطقی از داروهای آنتی میکروبیال باعث بروز مقاومت میکروبی و یکی از مهم‌ترین تهدیدها برای سلامت عمومی است.

 

به گزارش مجله خبری غذا و دارو، دکتر نازلی نادر با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی عمومی و جهانی درخصوص مقاومت میکروب‌ها به داروهای آنتی میکروبیال، گفت: این موضوع از معضلات جدی در درمان عفونت‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر داروهای آنتی‌میکروبیال بر رشد میکروارگانیسم‌ها، خاطرنشان کرد: این داروها شامل آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای ضدباکتری، ضدویروس، ضدقارچ و ضدانگل است که برای درمان عفونت‌ها استفاده می‌شود اما مردم بیشتر با واژه آنتی‌بیوتیک آشنایی دارند که زیر‌مجموعه داروهای آنتی‌میکروبیال است.

دکتر نادر با اشاره به مقاوم شدن میکروب‌ها در برابر داروها، گفت: وقتی باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها به طرقی تغییر یافته و داروها بر آنها بی‌اثر باشد، مقاومت میکروبی رخ داده و درمان عفونت‌ها را بسیار مشکل و یا غیرممکن می‌کند. این موضوع یکی از مهم‌ترین تهدیدها برای سلامت عمومی است و محققان برآورد کر‌ده‌اند که در سال 2019، مقاومت به آنتی‌میکروبیال‌ها عامل مرگ یک میلیون و 270 هزار نفر بوده است.

وی با اشاره به امکان انتقال ژن مقاومت به داروهای آنتی میکروبیال از باکتری مقاوم به باکتری حساس، تاکید کرد: مقاومت میکروب‌ها به داروهای آنتی‌میکروبیال‌ها یک مشکل جدی برای سلامت جهانی است و در این ارتباط، عدم درمان فرد مبتلا به دلیل مقاومت میکروبی و همچنین انتقال میکروب‌های مقاوم به سایر افراد و شیوع مقاومت میکروبی دو موضوع مهم است که در هنگام مصرف آنتی بیوتیک‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.مقاومت میکروبی مشکلات زیادی برای فرد و جامعه ایجاد می‌کند که از‌جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به افزایش طول مدت بیماری، افزایش هزینه درمان، شیوع بیماری‌های میکروبی پیچیده‌تر و سختی درمان و افزایش مراجعات به پزشک اشاره کرد.

وی مشکلات موجود در کنترل عفونت بیمارستانی، افزایش ریسک اقدامات درمانی دیگر نظیر جراحی‌های بزرگ، شیمی درمانی، عمل پیوند عضو، تعویض مفصل و افزایش مرگ و میر ناشی از عفونت‌ها را از دیگر مشکلات مهم مقاومت میکروبی ذکر کرد.

بنابر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دکتر نادر درباره عوامل موثر در بروز مقاومت میکروبی عنوان کرد: عوامل زیادی در بروز مقاومت میکروبی موثر است اما استفاده نابجا و بیش از حد از داروهای آنتی‌میکروبیال در انسان‌ها، حیوانات و گیاهان اولین علت است. همچنین تجویز و مصرف غیرمنطقی داروها و عدم توجه بیماران به درمان توصیه شده پزشک معالج و خود درمانی نیز از دیگر علل بروز مقاوت میکروبی است.

این داروساز افزایش مصرف داروهای آنتی‌میکروبیال را باعث افزایش بروز مقاومت میکروبی برشمرد و یکی از شایع ترین علل مراجعه کودکان به اورژانس را واکنش‌ها و عوارض ناشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ها عنوان کرد.

وی استفاده غیرمنطقی از آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری‌های ویروسی نظیر کووید-19، آنفلوانزا و سرماخوردگی را منجر به بروز افزایش مقاومت میکروبی برشمرد و بیان کرد: در بیماری ویروسی صرفا زمانی مجاز به تجویز آنتی‌بیوتیک در فرد مبتلا هستیم که بیمار همزمان دچار عفونت باکتریایی نیز شده باشد.

وی تجویز صحیح دارو توسط کادر پزشکی، مصرف صحیح دارو توسط بیمار و پیشگیری از ابتلا به عفونت را از عوامل مؤثر در پیشگیری و کاهش بروز مقاومت میکروبی عنوان کرد و افزود: آنتی‌بیوتیک‌ها حتما باید توسط پزشک و با توجه به وجود یا عدم وجود عفونت و داروی موثر بر عفونت تجویز شود.//