1

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: وزارت بهداشت دچار بیماری است

حسینعلی شهریاری - 03 - fdmag

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی گفت: به دلیل عدم تحقق منابع پیش‌بینی شده در بودجه برای پوشش دارویی بیماران امروز مردم با مشکل مواجه هستند.

به گزارش مجله خبری غذا و دارو، دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز – 24 مردادماه 1402‌- مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه، در‌خصوص تحقق احکام تکلیفی منتخب بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور بیان کرد: وزارت بهداشت باید سلامت مردم را تامین کند اما به علت مشکلات، امروز خودش دچار بیماری شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: منابع مالی که در بودجه مصوب شد تا پرداختی از جیب بیماران کاهش پیدا کند به علت این‌که سازمان برنامه به قول خود عمل نکرده است، محقق نشده است. قرار بود ۶۹ هزار میلیارد (ماهیانه ۵۷۰۰  میلیارد) تومان به بیمه‌ها پرداخت گردد تا پوشش دارویی مردم با مشکل مواجه نشود اما اکنون که پنج ماه از سال می‌گذرد فقط ۱۲ هزار میلیارد تومان یعنی کمتر از یک دوم منابع پیش‌بینی شده، تحقق یافته است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: منابعی هم که قرار بود از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به این حوزه اختصاص پیدا کند و بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان بود، تنها به میزان اندکی (حدود ۶۶۰۰ میلیارد تومان) تحقق یافته است.

دکتر شهریاری در پایان با بیان اینکه در تامین دارو و شیرخشک منابع مالی اندک است، گفت: اعتبارات محرومیت‌زدایی پرداخت نشده است. آیا گوش شنوایی در مسئولان وجود دارد؟

جالب اینکه جمله کلیدی رئیس کمیسیون بهداشت در صحن علنی مجلس، یادآور صحبت‌های یک دهه پیش وزیر بهداشت وقت است. دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در یک سخنرانی در سال 1392 درباره وضعیت وزارت بهداشت گفته بود: وزارت بهداشت که خود مسئول درمان مردم است به شدت بیمار است؛ اگر چه مسئولان قبلی تلاش خود را کرده‌اند اما مسئولیت‌ها بسیار سنگین و گسترده است.