1

با محوریت تازه‌ها و آینده‌نگری در داروسازی/ بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران افتتاح شد

بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران - ۰۲

بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران با محوریت تازه‌ها و آینده‌نگری در داروسازی افتتاح شد. 

به گزارش مجله خبری غذا‌ و دارو آیین گشایش بیستمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک تهران صبح روز یکم شهریورماه برگزار شد.

آیین افتتاحیه این رویداد، میزبان حضور بی‌نظیر داروسازان و مقامات علمی و کشور بود. در این مراسم افرادی چون دکتر سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر محمد رئیس‌زاده رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران دکتر فرشاد هاشمیان، رئیس هیات‌مدیره و دبیر علمی همایش انجمن علمی داروسازان ایران، دکتر مسعود جلال رئیس همایش و دکتر شهرام کلانتری رئیس هیات مدیره انجمن داروسازان ایران به ایراد سخنرانی پرداختند.

آینده‌نگری، محور کار همایش بیستم است

دکتر مسعود جلال دبیر انجمن علمی داروسازان و رئیس بیستمین همایش این انجمن، در مراسم افتتاحیه، ضمن خوشامدگویی و تبریک روز پزشک و داروساز تاکید کرد: آینده‌نگری یکی از موضوعات اساسی داروسازی امروز است و ما نیز بر اساس رسالت خود و اهمیت این موضوع، همایش امسال را با محوریت آینده‌نگری و آینده‌پژوهی برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به تنوع مباحث مطرح شده در بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران، خاطرنشان کرد: در همایش امسال تلاش بر این بوده که به موضوعات مختلف حوزه داروسازی کشور از مواضع مختلف علمی، صنعتی و صنفی نگاه شود و نشست‌های مختلفی در قالب سخنرانی و پنل درباره این موضوعات برگزار خواهد شد.

رئیس بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران، در این مراسم گفت: امیدواریم این همایش سه روزه، فرصتی برای شنیده شدن مسائل و مشکلات داروسازان باشد.

بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران -۰7

بر آگاه‌سازی داروسازان تمرکز داریم

دکتر فرشاد هاشمیان، رئیس هیات‌مدیره و دبیر علمی بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران در مراسم افتتاحیه این همایش اعلام کرد: در سه روز برگزاری همایش بیش از ۱۲۰ سخنرانی علمی و بیش از ۱۵ پانل تخصصی برگزار خواهد شد.

وی در این زمینه تاکید کرد: این نشست‌ها و سخنرانی‌ها در قالب گفت‌و‌گو تلاش خواهد کرد تا در نهایت منجر به آگاه‌سازی فعالان و متخصصان صنعت داروسازی و پزشکی شود.

جایگاه داروسازی ایران مثبت و اثرگذار است

دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیگر سخنرانان آیین گشایش بیستمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران بود.

دکتر پناهی در این مراسم عنوان کرد: داروسازی در ایران جایگاه قابل توجهی پیدا کرده است.

وی در این زمینه افزود: امروز دانشجویان نسل سوم وارد ثروت‌آفرینی شده‌اند؛ این دانشجویان به دنبال تبدیل علم به ثروت هستند.

دکتر پناهی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای اصلی جامعه، دارو و تجهیزات پزشکی است خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های نسل چهارم در دنیا نیاز‌های جامعه را هدف قرار داده‌اند و جامعه داروسازی کشور امروز باید بتواند پاسخگوی نیازهای اجتماع است‌.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه تولید و فناوری داروسازی در کشور بیان کرد: امروز در کشور ۸۷۳۱ شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که ۱۲۸۵ شرکت در حوزه سلامت و دارو است. تحقیقات بنیادی و کاربردی در مرکز تحقیقات انجام شده است که بالای ۸۰ درصد تحقیقات نوآوری و فناوری مانند هوش مصنوعی و… است.

دکتر پناهی افزود: ۲۵۷ دانشمند در حوزه سلامت در کشور فعالیت دارند که ۲۸ درصد از این دانشمندان در حوزه داروسازی فعالند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰۰ مرکز تحقیقات در حوزه سلامت داریم که ۵۲ مرکز تحقیقاتی در زمینه داروسازی هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره تاکید کرد: همچنین حدود ۴۶۵ مجله حوزه سلامت وجود دارد که بالغ بر ۲۰۰ مورد آنها در سایت‌های معتبر خارجی منتشر می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد داروسازان نه‌تنها در علم و فناوری بلکه در مرجعیت نیز تلاش‌های قابل توجهی دارند.

دکتر پناهی درباره لزوم توجه به تبدیل علم به فناوری نیز تصریح کرد: فناوری و تحقیق بدون تولید فایده‌ای ندارد و داروسازان ما توانسته‌اند در این عرصه‌ها بسیار توانمند عمل‌ کنند. برای فهم نقش داروسازی در عرصه سلامت لازم است به سامانه‌های تدارک‌ دیده‌شده در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت رجوع کنید.

آینده‌نگری در داروسازی ضرورت دارد

دکتر شهرام کلانتری خاندانی، رئیس انجمن داروسازان ایران نیز در این مراسم گفت: امیدواریم با همکاری انجمن علمی داروسازان ایران تحولی عظیم در صنعت داروسازی ایجاد کنیم.

وی گفت: در فهرست یک درصد دانشمندان دنیا، داروسازان ایران در صدر هستند و مقالات باارزش علمی متعلق به حوزه داروسازی است.

دکتر کلانتری تاکید کرد: دغدغه ارز و اقتصاد نباید مشکل داروسازان کشور باشد بلکه باید در مساله توزیع تمرکز بیشتری را بگذاریم. ما باید خدمات داروسازی و پزشکی را به همه نقاط ایران ارائه دهیم اما به‌سبب کمبود نیروی انسانی این امکان وجود ندارد. به‌علاوه فرهنگ‌سازی در زمینه صادرات و واردات دارو باید به‌خوبی انجام گیرد تا صادرکنندگان بتوانند پخش و توزیع را به کشورهای دیگر انجام دهند و وارکنندگان نیز با وضعیت مطلوبی داروهای خود را بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: امروز در شورای رقابت، دارو را کالای رقابتی می‌دانند در حالی که در مورد دارو محدودیت تجویز و عرضه داریم و ممنوعیت تبلیغ دارو و مکمل‌ها وجود دارد.

دکتر کلانتری در پایان با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای آینده داروسازی کشور گفت: مسائل و مشکلات فراوان موجود در حوزه دارو منجر شده تا اعتراض تمام جامعه دارویی برانگیخته شود؛ بنابراین باید همه نهادها و سازمان‌ها با یکدیگر همکاری کرده و در مورد داروسازی کشور فعالیت‌های آینده‌پژوهی انجام شود.

از دنیا عقب نمانیم

دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی جمهوری اسلامی ایران در مراسم گشاایش بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران گفت: آینده داروسازی بسیار اهمیت دارد و اگر از تغییراتی مانند هوش مصنوعی غافل شویم، جزو حاشیه‌نشینان این صنعت خواهیم بود. بنابراین رصد این تغییرات و بحث درباره آنها کار بسیار ارزشمندی است.

وی با اشاره به نقش محمد زکریای رازی به عنوان یکی از برترین دانشمندان قرون میانی، درباره لزوم توجه به اقدامات مفاخر حوزه‌های مختلف عنوان کرد: زنده ‌نگه داشتن یاد مفاخر حوزه داروسازی، اهمیت بسیاری در باورپذیری و حفظ ارزش این حوزه دارد. اهمیت علم و صنعت داروسازی و داروسازان در کشور، یک صنعت راهبردی، دانشگاهی است و نگاه کسب‌وکاری و بیزینسی صرف در این صنعت دیدگاه غلطی است.

دکتر رئیس زاده ادامه داد: اهمیت علم داروسازی بسیار بالاست و صنعت داروسازی یکی از صنایع راهبردی و استراتژیک در کشور است و ما به شدت با ورود سایر ارگان‌ها به این صنعت مخالفیم.

وی در پایان گفت: صنعت داروسازی باید با اهالی همین صنعت حمایت شود و این‌طور نیست که بخواهیم حالا که صنعت داروسازی کشور در مسیر پیشرفت و توسعه گام بر‌می‌دارد، اساتید و پیشکسوتان صنعت را نادیده بگیریم.

سیدحیدر محمدی - 01 - fdmag.ir

داروسازان در همه‌گیری کرونا حماسه ‌آفریدند

دکتر سیدحیدر محمدی، معاون وزیر و ریاست سازمان غذا و دارو آخرین سخنران آئین گشایش بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران بود.

دکتر محمدی در این مراسم عنوان کرد: نقش داروسازان در جامعه ما بارز بوده و با بروز کرونا شفاف‌تر شده است. اگر سرعت عمل و تخصص داروسازان کشور در دوران کووید نبود، نمی‌توانستیم بر این بیماری فائق آییم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با ساخت واکسن‌های داخلی جان بسیاری از هموطنان حفظ شد و این قدرت داروسازان کشور را نشان می‌دهد.

وی در مورد ظرفیت‌های حوزه داروسازی در کشور خاطرنشان کرد: توانمندی تولید ماشین‌آلات داروسازی بسیار افتخار‌آفرین است. امروز بخش زیادی از مواد اولیه محصولات دارویی در کشور، داخلی است و به کشورهای دیگر نیازمند نیستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در عین حال تاکید کرد: کشورهای دیگر در مباحث داروسازی ژنتیک پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند اما ما در این زمینه ضعیف عمل کردیم و در بحث سلول‌درمانی و ژن‌تراپی، خیلی جلو نرفته‌ایم. داروسازان ما باید در حوزه ژنتیک نیز تلاش کنند تا در این زمینه بتوانیم پیشرفت قابل توجهی را تجربه کنیم.

دکتر محمدی درباره صادرات دارو نیز گفت: در صادرات دارو در ماه‌های ابتدایی امسال رشد مناسبی را داشتیم و امیدواریم در 6 ماهه بعدی سال نیز بتوانیم ارقام خوبی از صادرات را مشاهده کنیم.

وی در پایان گفت: نامهربانی‌های زیادی نسبت به صنعت داروسازی صورت می‌گیرد و داروسازان ما باید با یکدیگر متحد باشند و در وهله اول به سلامت مردم اهمیت بدهند.

بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران - ۰۲

تقدیر از پیشکسوتان و فعالان داروسازی

یکی از بخش‌های آیین گشایش بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران، مراسم تقدیر از پیشکسوتان و فعالان حوزه داروسازی بود.

در این مراسم از دکتر ابوالحسن احمدیانی، دکتر رهبر مژدهی‌فر و دکتر ابوالحسن احمدیانی پیشکسوتان حوزه داروسازی تقدیر به عمل آمد. همچنین در این مراسم دکتر یکتادوست، امیرحسین حاجی میری و دکتر بردیا جمالی به عنوان محققان و پژوهشگران برتر کشور در حوزه داروسازی مورد تقدیر قرار گرفتند.

افتتاح رسمی نمایشگاه دارویی

در ادامه آیین گشایش بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران نیز نمایشگاه جانبی‌ این رویداد که تازه‌‌ترین دستاورد‌های داروسازی ایران را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد، توسط رئیس سازمان غذا و دارو و رئیس هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران به طور رسمی افتتاح شد.

بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران

شایان ذکر است که بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران، از یکم تا سوم شهریور ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

در بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران نشست‌های متعدد تخصصی در قالب سخنرانی‌، پنل و گزارش برگزار می‌شود و متخصصان به بررسی موضوعات متنوع در این حوزه می‌پردازند. همچنین آخرین دستاوردهای داروسازی ایران، در نمایشگاه جانبی به بازدیدکنندگان عرضه می‌شود. همایش امسال انجمن علمی داروسازان ایران با محوریت «تازه‌ها و آینده‌نگری در داروسازی» و با شعار «داروساز، فراتر از داروسازی» برگزار می‌شود.

 

تهیه و تنظیم: پیمان صفردوست