1

پیام دکتر کبریایی زاده به مناسبت روز داروسازی/ از احساس مسئولیت در دوران کرونا درس‌ بگیریم

عباس کبریایی زاده - 04

دکتر عباس کبریایی‌زاده، استاد و رئیس مرکز تحقیقات و اقتصاد و مدیریت دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل های رژیمی غذایی ایران و عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در یادداشتی ضمن تبریک روز داروساز، با اشاره به جانفشانی‌های فعالان حوزه سلامت در دوران کرونا، به تشریح ضرورت‌های تجربه‌نگاری با روش‌شناسی علمی در حوزه سلامت پرداخت.

در این یادداشت آمده است: 

اول شهریور زادروز ابن‌سینای بزرگ و روز پزشک و پنجم شهریور زادروز محمد زکریای رازی روز داروساز نام گرفته است‌. در سال 1402 در شرایطی این دو روز را گرامی می‌داریم که پس از سه سال‌، پاندمی کرونا فروکش کرده و آرامش نسبی به جامعه بازگشته است.

عزیزان زیادی از جامعه پزشکی، پرستاری و داروسازی در این پاندمی هراسناک جان خود را از دست دادند که یاد و خاطره این عزیزان را گرامی می‌داریم. جامعه قدرشناس ایران، قدردان این زحمات و تلاش‌های خالصانه بوده و خواهد بود.

به حق ایران را در مقایسه با بسیاری از کشورهای مشابه از نظر اقتصادی و فناوری باید کشوری موفق در کنترل و مدیریت کرونا دانست. اگرچه سیاست‌گذاری و برنامه‌های دولت در نحوه برخورد با پیش‌آگهی‌های این پاندمی‌، به‌کارگیری منابع موجود در کشور در تمام زمینه‌ها (‌اجتماعی‌، فرهنگی‌، اقتصادی و علمی و فناوری‌) درحد مطلوب و شایسته‌ای نبود و نقدهای آموزنده‌ای بر عملکرد قرارگاه‌ها‌، ستادها و چندین عنوان این‌گونه ‌که توسط دولت‌های وقت شکل گرفت‌، وارد است لکن در مجموع می‌توان گفت احساس مسئولیت جمعی به‌خصوص در جامعه پزشکی و دارویی کشور تجربه‌ای موفق و حاوی درس‌های ‌آموزنده از خود به‌جای گذاشت.

انتظار می‌رود این تجربه‌نگاری با روش‌شناسی علمی مورد ثبت و ضبط قرار گرفته و به نحو شایسته‌ای در اختیار مدیران و سیاست‌گذاران کشور قرار تا در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آتی مورد استفاده قرار گیرد.

آنچه مسلم است اگرچه پاندمی کرونا فروکش کرده است اما باید توجه داشت که عوارض این بیماری که به‌صورت حاد بروز کرد به شکلی مزمن و ماندگار سلامت فردی  و جمعی آحادی از جامعه را با خطر مواجه کرده و خواهد کرد.

پس‌لرزه‌های کرونا را باید از جنبه‌های مختلف علوم اعصاب‌، اختلالات ایمنی‌، اختلالات مترتب بر سیستم‌های متابولیک بدن، هموستاز و‌‌… همچنان مورد ملاحظه و تحقیق قرار داد.

امید می‌رود سر‌فصل‌های تحقیقاتی این پاندمی قرن علاوه بر آنکه مورد‌توجه جامعه محققان‌ علوم پزشکی و دارویی است، سایر حوزه‌ها نظیر جامعه‌شناسان، محققان علوم روان‌شناسی و دیگر حوزه‌های علوم انسانی نیز مورد تحقیق و مداقه قرار دهند، در این‌صورت است که می‌توانیم از رخدادهای پشت سر گذاشته شده تحلیل و تفسیر منطقی کسب و برای آینده بهتر مورد بهره‌برداری قرار دهیم.//