1

یادداشت دکتر عبده‌زاده به مناسبت روز داروسازی/ باید ایستاد، جنگید و امیدوار بود

دکتر محمد عبده‌زاده - روز داروسازی

دکتر محمد عبده‌زاده، رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران یادداشتی را به مناسبت زادروز محمدبن زکریای رازی و روز داروسازی منتشر کرد.

به گزارش مجله خبری غذا و دارو در این پیام آمده است:

تاریخچه داروسازی سر شار از تلاش ایثار و خدمت قشری از جامعه پزشکی است که خالصانه در خدمت توسعه  حوزه  دارویی کشور هستند. زادروز محمدبن زکریای رازی و روز داروساز  فرصت خوبی برای تقدیر از زحمات همکاران داروساز در همه اجزای زنجیره تامین دارو از تولید، توزیع داروخانه، بیمارستان تا حوزه آموزش است. به این بهانه زحمات و تلاش همه عزیزان را می‌ستاییم و از صمیم قلب آروزی برای همه همکاران آرزوی موفقیت داریم.

علی‌رغم توسعه داروسازی کشور در همه عرصه‌ها این حرفه همواره در معرض  تهدیدهای متعددی قرار می گیرد که بخشی ناشی از خلاء قوانین و بخشی ناشی از نبود و ضعف استراتژی کلان در حوزه داروسازی کشور است، به‌طوری که نه برای آینده داروسازانی که تربیت می‌کنیم برنامه‌ریزی خاصی وجود دارد و نه از تاسیس داروخانه‌، پخش و شرکت‌های تولیدی راهبرد مشخص توسعه خدمت یا صادارات و… مشخص است‌. تعهد و برنامه مشخص هم توسط دولت نسبت به اشتغال نه تنها در این حوزه بلکه در بقیه رشته‌ها هم وجود ندارد. سیاست‌های کلان دارویی کشور که همه دولت‌ها و وزرا خود را مقید به اجرا در این حوزه بدانند، عملا وجود ندارد.

به‌ صورت مشخص تا امروز حوزه تولید است که بیشترین بار اقتصاد ضعیف و شکننده زنجیره تامین دارو، ضعف بازپرداخت بیمه‌ها و مراکز دانشگاهی را بر دوش کشیده به‌طوری که اکنون خود نیاز به مراقبت ویژه دارد. دیدگاه غیراقتصادی به صنایع داروسازی در وزارت بهداشت و تقلیل مسئولیت این حوزه به‌عنوان تدارکات‌چی تامین دارو بدون پرداختن به حل مشکلات صنعت داروسازی، این صنعت را در معرض ورشکستگی قرار داده به‌طوری که برای چندین سال پیاپی نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته‌است. صنعت داروسازی به‌سرعت در حال استهلاک بوده و توان بازسازی و به‌روز نمودن شرایط جی ام پی را ندارد و این موضوع سلامت بیماران و آینده داروسازی کشور را در معرض خطر قرار داده است.

نمونه بارز این فرسودگی خطوط در کمبود داروهای عمومی مانند سرم و داروهای سرماخوردگی مشهود است؛ به‌عنوان مثال کارخانه تولید سرم نه پول بازسازی خطوط را دارد نه به دلیل کمبود زمان بازسازی را. ‌در سایر حوزه‌های داروسازی ‌هم وضعیت بهتر از حوزه تولید نیست‌. آنچه مسلم است بخش دولتی به‌تنهایی توان تدوین استراتژی کلان دارو در کشور از پذیرش دانشجو تا توسعه مراکز تولید‌، توزیع،‌ عرضه و حوزه خدمات بیمارستانی را نداشته ‌و تدوین و ارائه این سند مهم ‌ وظیفه همه سندیکا‌ها و انجمن‌های مربوطه با مشارکت همدیگر است. بدون تردید برای اعتلای داروسازی کشور باید ایستاد، جنگید و ناامید نشد.//