1

دکتر محمدی: در حوزه صادرات رشد ۵۸ درصدی داشتیم

سیدحیدر محمدی - fdmag

ريیس سازمان غذا و دارو: در حوزه صدور پروانه‌ها در حوزه دارو حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته‌ایم

به گزارش مجله خبری غذا و دارو، دکتر سیدحیدر محمدی، ريیس سازمان غذا و دارو در مراسم دید و بازدید نوروزی فعالان حوزه دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ میزان تامین ارز ما در این حوزه ۴.۳ میلیارد دلار بود که از این میزان حدود ۳.۷ میلیارد دلار مربوط به ارز ترجیحی می‌شد. در این مدت در حوزه صادرات رشد حدود ۵۸ درصدی داشتیم؛ البته انتظار در این بخش بیشتر بود اما با توجه به شرایط سختی که وجود داشت همین میزان نیز عدد خوبی می‌شود. البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه رقم یک میلیارد را برای ما پیش‌بینی کرده‌اند و امیدوارم با همت تولیدکنندگان به آن برسیم.

وی در ادامه عنوان کرد: در حوزه صدور پروانه‌ها در حوزه دارو حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته‌ایم که رقم بسیار خوبی محسوب می‌شود. با برنامه‌ای که با همکاری سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در حوزه مسیربندی‌های ۴ و ۵ داشته‌ایم، سعی داریم از طریق برون‌سپاری این رقم را افزایش دهیم.

ريیس سازمان غذا و دارو  همچنین تاکید کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در این حوزه رخ داد، این بود که در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶ درصد رشد ارز نسبت به سالل ۱۴۰۱ داشتیم که از این میزان سهم مواد حد واسط حدود ۵۹ درصد بود. این رقم نشان می‌دهد که توجه ما به تولید مواد اولیه رشد داشته است.

دکتر محمدی در پایان گفت: از دیگر اتفاقات خوب سال ۱۴۰۲ بحث افزایش هزینه‌های تولید بود که با همراهی سازمان حمایت به رشد ۱۰۰ درصدی رسید که در ماه‌های پایانی سال به نتیجه رسید و در قیمت‌ها اثربخش بود. تسهیلات ریالی در سال گذشته بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد بود که امیدواریم این رقم در سال جاری افزایش یابد. همچنین امیدواریم امسال بتوانیم وابستگی به ارز ترجیحی را نسبت به گذشته کمتر کنیم.//