1

سلول‌های بنیادی گیاهی و پپتیدهای جدید، ترندهای دنیا در حوزه محصولات آرایشی بهداشتی

دکتر عباس پرداختی

 

به گزارش مجله خبری غذا و دارو، دکتر عباس پرداختی؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص محصولات تولیدی آرایشی بهداشتی در مقابله با کرونا گفت: در بخش محصولات بهداشتی و در صدر آن‌ها ضدعفونی‌کننده‌های سطوح و دست با پایه الکلی و آبی تولید شده است، اما با این حال تغییراتی شگرف در عرصه محصولات مقابله با عوارض پوستی ماسک زدن و ضدعفونی کردن پوست، حداقل در سال اول بروز کرونا، مشاهده نشد.

عباس پرداختی درباره صادرات محصولات سلامت محور و کازمتیک گفت: اگر برای تسهیل تولید همه محصولات سلامت، بین سیستم تصمیم‌ساز وزارت بهداشت و سیستم اقتصادی همراهی وجود داشته باشد، ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ از جمله در محصولات کازمتیک که یکی از اهداف رویداد ایران کازمتیکاست.

وی تصریح کرد: الان 22 هزار نفر در حوزه کازمتیک کشور مشغول به کار هستند ولی با فعال شدن مجموعه و امکان صادرات به کمک وزارت صمت و بانک مرکزی، این تعداد حداقل قابل افزایش به بیش از 10 برابر است. چون ما فناوری مطلوبی در اختیار داریم و صنایع بسته‌بندی هم دچار تغییر و تحول زیادی شدند. بحث جنبی مثل طراحی‌ها و دستگاه‌های تولید مثلاً کرم‌ها با بافت بهتر و مزیت رقابتی با محصول خارجی، عملاً ما را از واردات محصولات در حوزه بهداشتی و آرایشی معاف کرده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره ترندهای دنیا در حوزه محصولات بهداشتی آرایشی گفت: ترند (Trend) روی این است که مواد فعالی که در محصولات آرایشی استفاده می‌شوند به سمت سلول‌های بنیادی گیاهی برود که می‌توان محصولات ارگانیک و گیاهی را در این دسته، تقسیم‌بندی کرد. همچنین استفاده از پپتیدها و پروتئین‌های جدید که می‌توانند منشا جانوری یا منشا زیست‌فناوری داشته باشند.

پرداختی خاطرنشان کرد: ما دو ترم Cosmetic و Cosmeceutical داریم. در ترم کازمتیک تاکید بر زیبایی است. این ترندی است که در کل دنیا پیش رفته‌ است. در کنار آن Cosmeceutical را داریم که تلفیقی از کازمتیک و فارماسیوتیکال است. در اینجا بحث تندرستی مطرح است. جمع‌بندی این است که در هر دو مسیر؛ یعنی در افزایش زیبایی و افزایش تندرستی، شاهد افزایش مصرف در تمام دنیا هستیم به خصوص بعد از آنکه موج کووید19 فروکش کرد.

متن کامل این مصاحبه در فصلنامه شماره ۵۸ انجمن منتشر خواهد شد.