1

نامه معاون فنی و امور گمرکی به معاون ارزی بانک مرکزی برای تسریع مکاتبات

به گزارش مجله خبری غذا و دارو، جمال ارونقی؛ معاون فنی و امور گمرکی کشور در نامه‌ای به غلامرضا پناهی؛ معاون ارزی بانک مرکزی از او خواست برای جلوگیری از ایستایی در امور و تسریع در پاسخگویی به مکاتبات، بانک‌های عامل از مکاتبات مستقیم با دفتر ارزش خودداری کنند.

بیست‌و نهم آذرماه دکتر محمد عبده‌زاد؛ رئیس سندیکا در نامه‌ای به جمال ارونقی درمورد قدیمی و ناقص بودن روش‌های تعیین ارزش و به‌روز نبودن فایل‌های قیمت مورد استناد گمرک را یکی از چالش‌های صنعت دارو عنوان کرد.

دکتر عبده‌زاده در این نامه خواسته بود به دلیل اهمیت موضوع و امکان توقف تولید به خاطر رفع نشدن تعهدات ارزی، در جلسات مشترک مطرح و چاره‌اندیشی شود.

در همین راستا روز سی‌ام آذرماه جمال ارونقی در نامه‌ای به معاون بانک مرکزی و اشاره به بند هشتم از بخش هفتم مجموعه مقررات ارزى «نحوه رسیدگی به تعهدات ارزی ناشی از واردات کالا» یادآوری کرد که براین اساس متولی اعلام «بیش‌بود» ارزش کالا یا گران‌نمایی، دفتر تعیین ارزش گمرک ایران است.

ارونقی در این نامه خواسته است با توجه به این‌که تشریفات گمرکی منجر به صدور پروانه و ترخیص کالا در گمرکات اجرایی کشور انجام می‌شود، برای جلوگیری از ایستایی امور و تسریع در پاسخ‌گویی به مکاتبات، بانک‌های عامل از مکاتبات مستقیم با دفتر ارزش خودداری کنند.

به همین منظور استعلامات درمورد «بیش‌بود» ارزش و موارد اختلاف از گمرک‌های اجرایی کشور استعلام شود و اعلام نظر گمرک اجرایی درمورد سایر موارد اختلافی (به‌جز بیش‌بود ارزش کالا) را مبنای اقدام قرار گیرد.

برای پرونده‌های احتمال بیش‌بود ارزش پس از ارسال پرونده از طرف گمرک‌های اجرایی، رسیدگی می‌کند و نتیجه نهایی را به بانک‌های عامل می‌فرستد.