1

امسال ارز کمی به دارو رسیده است

کارشناس ارزی سازمان غذا و دارو:

امسال ارز کمی به دارو رسیده است

به گزارش مجله خبری غذا و دارو، نشست بررسی مسائل و مشکلات صنعت داروسازی عصر روز چهارشنبه 19 خرداد با حضور مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، روسای اداره کل دارو، اعضای هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و شرکت‌های عضو سندیکا در محل کارخانجات داروپخش برگزار شد.

مهندس روح الله عبدالعلی‌زاده کارشناس ارزی سازمان غذا و دارو در این نشست با اشاره به اینکه آماری که بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده، برای برخی سو تفاهم ایجاد نموده است و نیاز به شفاف‌سازی هست، افزود: آمار تامین سال 1400 بانک مرکزی در آمار مختلف 508 میلیون یورو اعلام شده بود که وقتی ما جویا شدیم مشخص شد این تخصیص ارز برای اسفندماه سال گذشته بود که تامین آن در سال 1400 صورت گرفت.

او با بیان اینکه در سال 1400 ما سهمیه ارزی آنچنانی نتوانستیم از بانک مرکزی بگیریم گفت: در آخرین گزارش حدود 160 میلیون یورو، بانک مرکزی به صورت ارزهای مختلف مانند ارز نیکو و یورو هالک به صنعت دارو اختصاص داده است که این تخصیص‌ها برای حوزه‌های مختلف مانند ماده اولیه، حد واسط و داروی ساخته شده بوده است و این کل ارزی بوده که بانک مرکزی در سال 1400 به ما تخصیص داد.

کارشناس ارزی سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه این سازمان تمامی لیست‌ها را برای بانک مرکزی فرستاده است ادامه داد: اوایل سال اعلام کردند با توجه به اینکه وضعیت ارز تعیین تکلیف نشده است، فقط لیست هشدار را بفرستید و ما فقط به این لیست ارز تخصیص می‌دهیم، ولی در حال حاضر که شروع به تخصیص ارز کردند ما لیست‌های دیگر را هم در قالب کمیته می‌فرستیم و هفته آینده لیست جدید برای بانک مرکزی ارسال می‌شود.

او با اشاره به جلسه هفته گذشته سازمان غذا و دارو بانک مرکزی در خصوص تخصیص منابع روپیه هندوستان و یوآن چین که با حضور سندیکا برگزار شد، گفت: بانک مرکزی حدود 8 ماه است که به هیچ عنوان روپیه و یوآن کونلون بانک به ما تخصیص ندادند و در جلسه‌ای هم که داشتیم صراحتا در صورت جلسه نوشتند ما نمی‌توانیم این ارزها را تامین کنیم و امکان تهیه این ارز برای بانک مرکزی نیست. پیشنهاد بانک مرکزی این بود که برای یوآن چین شرکت‌هایی که می‌توانند از طریق کارگزار CHUBCNBJ حواله کنند مشروط به همکاری طرف چینی درخواست‌های خود را بفرستند.