نشست چالشهای تولید قراردادی یکی از نشستهای جذاب روز پایانی دهمین نمایشگاه دارو و صنایع وابسته بود که در فضای ایرانفارما کانکت برگزار شد. در این نشست صاحبنظران و تولیدکنندگان، به بحث و تبادل نظر درباره تولیدپ قراردادی در فضای تولید کشور و مزایا و معایب آن پرداختند.
تولید قراردادی پلی بین استارتاپها و شرکتهای دارویی است
به گزارش ستاد خبری ایران فارما، دکتر مهرداد حمیدی، استاد فارماسیوتیکس و معاون تحقیقات فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست چالشهای تولید قراردادی در دهمین نمایشگاه ایرانفارما عنوان کرد: برخی شرکتهای دارویی مجازی ساخته شده است که حتی دفتر هم ندارند و از توانایی دیگران استفاده میکنند و با تولید قراردادی، دارو تولید میکنند. قبلا این موضوع پذیرفته شده نبود ولی امروزه کار انجام میشود. از مزایای این روش این است که سرمایهگذار، سرمایه ثابت نمیگذارد، بلکه از ظرفیت خود و ظرفیت صنایع کمک میگیرد. یک فرد میتواند تنها با دانش خود وارد این حوزه شود و از این روند استفاده کند و حتی نیاز به تامین مواد و تولید نداشته باشد.
دکتر حمیدی تاکید کرد: این روش میتواند پلی بین شرکتهای دارویی و استارتاپها باشد. این کار در ایران برای بخشهایی که نیاز دانش خاصی دارد بیشتر استفاده میشود؛ شرکتهای بزرگ باید سعی کنند برخی کارهای خودشان را اوتسورس کنند و نگران نباشند. سیاستگذاران هم باید از این روش حمایت کنند.
تولید قراردادی نیاز به مزیت رقابتی دارد
دکتر امیرحسین معینی زندی، عضو هیاتمدیره سندیکای تولیدکنندگان مکملهای رژیمی غذایی ایران در نشست چالشهای تولید قراردادی عنوان کرد: تولید قراردادی اگرچه جذابیت زیالدی برای علاقهمندان عرصه تولید دارد اما تولید با این روش نیاز به شرایط خاص خود را نیز دارد.
وی در توضیح این موضوع گفت: اگر قصد دارید وارد چرخه تولید قراردادی شوید، باید یک مزیت رقابتی داشته باشید که بتوانید از آن برای توسعه بازار خود استفاده کنید.
قیمت مکمل برای تولیدکننده جذابیت دارد
دکتر سیدمحمد ناصری، دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکملهای رژیمی غذایی ایران در این نشست گفت: درحالحاضر حدود ۳۰۰ شرکت تولید مکمل غذایی در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها از تولید قراردادی استفاده میکنند.
وی در این باره خاطرنشان کرد: واقعیت این است که قوانین کشور اجازه نمیدهد که جلوی زیاد شدن کارخانهها در این زمینه را گرفت. پس بهتر است محصولی که در بازار میآید کیفیت بهتری داشته باشد؛ و کنترل کیفیت موضوعی است که تحت اختیار وزارت بهداشت انجام میشود و ما در این زمینه کاری نمیتوانیم انجام دهیم.
دکتر ناصری همچنین گفت: ما تلاش کردهایم که مکمل مانند دارو قیمتگذاری دستوری نداشته باشد و همین جذابیت قیمت در مکملها باعث شده است بسیاری از شرکتها وارد حوزه تولید مکمل شوند. کما اینکه امروز میبینیم مکملها مازاد نیاز داخلی تولید میشوند.
تولید قراردادی ترس ندارد، با یک محصول شروع کنید
دکتر جعفرزاده، مدیرعامل اکسون فارمد در این نشست با استقبال از توسعه تولید قراردادی محصولات سلامتمحور گفت: ما چندین سال پیش تصمیم گرفتیم تولید قراردادی داشته باشیم ولی بسیاری باور نداشتند که بتوان این کار را انجام داد؛ سرمایهگذاران هم علاقهای به این کار نداشتند.
وی تصریح کرد: در آن زمان ذهنیتی در مورد تولید قراردادی وجود نداشت و به ما میگفتند چون کارخانه ندارید، نمیتوانید تولید کنید.
دکتر جعفرزاده در ادامه بیان کرد: ما اولین قرارداد تولید قراردادی را سال ۱۳۸۲ امضا کردیم و در آن زمان حتی نمیدانستیم که چقدر باید کارمزد پرداخت کنیم. اما بعد از آن به تدریج برای تولید قراردادی دستورالعمل ایجاد شد و بعدها مجموعههای دیگر هم این کار را انجام دادند.
وی تاکید کرد: تولید قراردادی هیچ ترسی ندارد؛ سعی کنید با یک محصول شروع کنید و ایده بدهید؛ ظرفیت تولید وجود دارد و باید اراده و تصمیم بگیرید و انجام دهید.
تولید قراردادی مشکلات خودش را دارد، ولی شدنی است
دکتر جعفری اقدم، مدیرعامل حکیمان طب از دیگر سخنرانان این نشست درباره تولید قراردادی گفت: ما تا سال ۱۳۹۷ واردکننده مکملهای غذایی بودیم ولی از آن به بعد، اجبار سازمان غذا و دارو باعث شد که این محصولات را خودمان تولید کنیم. ما مجبور شدیم که این محصولات را با استفاده از تولید قراردادی تولید کنیم.
وی گفت: محصولات ما خیلی زیاد بود و تولید قراردادی آن سخت بود اما این کار را انجام دادیم و امروز ۱۵ کارخانه مختلف محصولات ما را تولید میکنند و خودمان کارخانه نداریم؛به زوی که در حال حاضر برخی از این کارخانهها تنها دارند محصولات ما را تولید میکنند. وی تاکید کرد: تولید قراردادی هم مشکلات خودش را دارد ولی شدنی است؛ گاهی فکر میکنیم برخی کارها خیلی بزرگتر از آن است که وارد آن شویم. ولی واقعا اینگونه نیست و بهراحتی میتوان با تولید قراردادی، یک محصول خاص تولید کرد. با همه مشکلات میتوان این کار را انجام داد، فروش داشت و برای دیگران نیز کار ایجاد کرد.