Page 18 - 68
P. 18

‫سردبیـــــــر‬

  ‫روابط عمومی و نقش آگا ‌هسازی در سلامت جامعه‬

‫حالا دیگر همه مسوولان از زخم‌های عمیق و چالش های اقتصادی صنعت داروسازی کشور اطلاع دارند و کمتر کسی‬
‫از دس ‌تاندرکاران و سیاست‌گذاران حوزه داروست که درخواست صاحبان صنایع دارویی کشور مبنی بر لزوم اصلاح‬

      ‫قیمت دارو در کشور را زیاده‌خواهی تلقی کند؛ اما این مهم در این زمان نسبتا کوتاه چگونه حاصل شده است؟!‬
‫در این مدت تغییرات بسیاری در نظر مخالفان اصلاح قیمت دارو ایجاد شده است‪ .‬به شکلی که امروز مخالفان تغییر‬
‫قیمت دارو در دولت آن را یک ضرورت م ‌یدانند و نمایندگان ملت در مجلس از این کار حمایت کرده و خود موضوع را‬
‫از هیات دولت پیگیری م ‌یکنند‪ .‬شکلی نیست که چنین تغییر موضعی در نگاه مخالفان اصلاح قیمت دارو با تلاش و‬
‫ممارست فعالان این عرصه و اعضای تشک ‌لهایی مانند سندیکای صاحبان صنایع داروسازی به دست آمده است‪ .‬اما نباید‬
‫فراموش کنیم که در پس همه این تلا ‌شها و تکاپوها دس ‌تها‪ ،‬قل ‌مها و قد ‌مهایی وجود داشته‌اند که باعث روشنگری‌های‬
‫اساسی در طرز فکر تصمی ‌مگیران و سیاس ‌تگذاران در نهادهای بالادست شد‌هاند‪ .‬افرادی که در قالب کارکنان روابط‬

        ‫عموم ‌یها سعی کرد‌هاند با فعالیت‌های خود قلم مطبوعات و دوربین رسان ‌هها را به مسیر درست هدایت کنند‪.‬‬
‫آنچه امروز توسط داروسازان و فعالان این عرصه ب ‌هراحتی ب ‌هعنوان یک مطالبه قانونی درخواست می‌شود‪ ،‬همان تابوی‬
‫قدیمی است که شکسته شده و سنگ سخت مخالفت را آرا ‌مآرام به رود جاری همراهی تبدیل کرده است‪ .‬آنچه در این‬
‫سال‌ها در حوزه دارو و در بحث اصلاح قیمت این کالایی مثل دارو شاهد آن بوده‌ایم‪ ،‬می‌تواند مهر تاییدی بر تاثیرگذاری‬
‫بخشی به نام روابط عمومی در همه سازمان‌ها و تشکل‌ها باشد‪ .‬بخشی که هنوز در بسیاری از سازما ‌نها و ارگا ‌نها تنها‬
‫اسمی از آن باقی مانده و مسئولیت و هدفش تنها به چاپ چند بنر و اطلاعیه و شاید گاهی تبریک و یا تسلیتی به بهانه‬

                                                                                 ‫میلاد یا وفاتی محدود شود‪.‬‬
‫در این سال‌ها اگر کارشناسان روابط عمومی فعال در حوزه دارو نیز تنها به همین رفتار برحسب عادت و روزمره‬
‫اکتفا کرده بودند بدون شک تا امروز در حوزه نیز مانند بسیاری بخش‌های دیگر آب از آب تکان نخورده بود‪ .‬اما روابط‬
‫عمومی در این مدت پابه‌پای صاحبان صنایع دارویی کفش آهنین به پا کرد‌هاند و با تشکیل ستاد خبری هدفمند‪ ،‬کاری‬
‫کردند که موضوع حساس دارو امروز برای همه دس ‌تاندرکاران تبدیل به اولویت و بحث اول شده است و بر این تلاش‬
‫مستمر تا جایی ادامه داد‌هاند که در مدت کوتاهی دو بار با معاون اول رئیس جمهور در جهت رفع مشکلات صنعت دارد‬

                                                                              ‫نشس ‌تهایی را برگزار کرد‌‌هاند‪.‬‬
‫گذشته از اینکه با تمام این تلاش‌ها‪ ،‬آیا بالاخره صنعت داروسازی کشور م ‌یتواند به خواسته ب ‌هحق خود در منطقی‌سازی‬
‫قیمت دارو دست پیدا کند یا نه و جدا از این بحث که کدام دست است که به‌رغم رای موافق همه دس ‌تاندرکاران بر‬
‫لزوم اصلاح قیمت دارو‪ ،‬همچنان بر موضع غلط خود در ثابت ماندن قیمت دارو پافشاری م ‌یکند‪ ،‬باید قبول کنیم که‬
‫نقش روابط عمومی و برنامه‌ریزی‌های هدفمند در این بخش در دستاوردهایی که تا همین مرحله نیز به دست آمده‬

                                                                                       ‫ک ‌منظیر بوده است‪u.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23