Page 18 - 68
P. 18
سردبیـــــــر
روابط عمومی و نقش آگا هسازی در سلامت جامعه
حالا دیگر همه مسوولان از زخمهای عمیق و چالش های اقتصادی صنعت داروسازی کشور اطلاع دارند و کمتر کسی
از دس تاندرکاران و سیاستگذاران حوزه داروست که درخواست صاحبان صنایع دارویی کشور مبنی بر لزوم اصلاح
قیمت دارو در کشور را زیادهخواهی تلقی کند؛ اما این مهم در این زمان نسبتا کوتاه چگونه حاصل شده است؟!
در این مدت تغییرات بسیاری در نظر مخالفان اصلاح قیمت دارو ایجاد شده است .به شکلی که امروز مخالفان تغییر
قیمت دارو در دولت آن را یک ضرورت م یدانند و نمایندگان ملت در مجلس از این کار حمایت کرده و خود موضوع را
از هیات دولت پیگیری م یکنند .شکلی نیست که چنین تغییر موضعی در نگاه مخالفان اصلاح قیمت دارو با تلاش و
ممارست فعالان این عرصه و اعضای تشک لهایی مانند سندیکای صاحبان صنایع داروسازی به دست آمده است .اما نباید
فراموش کنیم که در پس همه این تلا شها و تکاپوها دس تها ،قل مها و قد مهایی وجود داشتهاند که باعث روشنگریهای
اساسی در طرز فکر تصمی مگیران و سیاس تگذاران در نهادهای بالادست شدهاند .افرادی که در قالب کارکنان روابط
عموم یها سعی کردهاند با فعالیتهای خود قلم مطبوعات و دوربین رسان هها را به مسیر درست هدایت کنند.
آنچه امروز توسط داروسازان و فعالان این عرصه ب هراحتی ب هعنوان یک مطالبه قانونی درخواست میشود ،همان تابوی
قدیمی است که شکسته شده و سنگ سخت مخالفت را آرا مآرام به رود جاری همراهی تبدیل کرده است .آنچه در این
سالها در حوزه دارو و در بحث اصلاح قیمت این کالایی مثل دارو شاهد آن بودهایم ،میتواند مهر تاییدی بر تاثیرگذاری
بخشی به نام روابط عمومی در همه سازمانها و تشکلها باشد .بخشی که هنوز در بسیاری از سازما نها و ارگا نها تنها
اسمی از آن باقی مانده و مسئولیت و هدفش تنها به چاپ چند بنر و اطلاعیه و شاید گاهی تبریک و یا تسلیتی به بهانه
میلاد یا وفاتی محدود شود.
در این سالها اگر کارشناسان روابط عمومی فعال در حوزه دارو نیز تنها به همین رفتار برحسب عادت و روزمره
اکتفا کرده بودند بدون شک تا امروز در حوزه نیز مانند بسیاری بخشهای دیگر آب از آب تکان نخورده بود .اما روابط
عمومی در این مدت پابهپای صاحبان صنایع دارویی کفش آهنین به پا کردهاند و با تشکیل ستاد خبری هدفمند ،کاری
کردند که موضوع حساس دارو امروز برای همه دس تاندرکاران تبدیل به اولویت و بحث اول شده است و بر این تلاش
مستمر تا جایی ادامه دادهاند که در مدت کوتاهی دو بار با معاون اول رئیس جمهور در جهت رفع مشکلات صنعت دارد
نشس تهایی را برگزار کردهاند.
گذشته از اینکه با تمام این تلاشها ،آیا بالاخره صنعت داروسازی کشور م یتواند به خواسته ب هحق خود در منطقیسازی
قیمت دارو دست پیدا کند یا نه و جدا از این بحث که کدام دست است که بهرغم رای موافق همه دس تاندرکاران بر
لزوم اصلاح قیمت دارو ،همچنان بر موضع غلط خود در ثابت ماندن قیمت دارو پافشاری م یکند ،باید قبول کنیم که
نقش روابط عمومی و برنامهریزیهای هدفمند در این بخش در دستاوردهایی که تا همین مرحله نیز به دست آمده
ک منظیر بوده استu.