Page 43 - 68
P. 43

‫گفت‌و گـــو‬                                                                   ‫فعالیت ‪ 40‬شرکت دانش بنیان فعال حوزه بایوتک در ‪10‬‬

                ‫عنوان کردید که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم‬               ‫سال گذشته‪ ،‬عددی بالغ بر ‪ 8‬میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی‬
                ‫شرایط فهرست دارویی بهتر از گذشته شده است‪ .‬درسته؟‬
                ‫بله؛ در ماه‌های اخیر وضعیت بسیار مطلوب‌تر از گذشته‬                             ‫برای کشور داشته است‬
                ‫شده است‪ .‬تلاش‌های بسیاری انجام شده تا داروهای‬
                ‫بایوتک بتوانند در این فهرست حضور پررنگ‌تری داشته‬         ‫در دنیا تولید شود‪ ،‬کارایی آن در دیگر کشورها به اثبات‬
                ‫باشند و این کار امکان فعالیت تولیدکنندگان داروهای‬        ‫برسد‪ ،‬پزشکان ما خواستار واردات آن دارو باشند‪ ،‬سیستم‬
                                                                         ‫بیمه متقاعد شود‪ ،‬دارو چند سال وارد کشور شود پس‬
                                       ‫بایوتک را بسیار بیشتر م ‌یکند‪.‬‬    ‫از آن دولت از شرکت‌های دان ‌شبنیان حوزه داروهای‬
                                                                         ‫بایوتک م ‌یخواهد که مشابه داخلی آن را تولید کنند‬
                ‫آیا اصلا نیازی به وجود چنین فهرست دارویی‬                 ‫تا صرفه‌جویی ارزی اتفاق بیفتد در صورتی که بایستی‬
                                                      ‫وجود دارد؟‬         ‫تمرکز ما بر این باشد که دارویی را که هنوز وارد‬
                                                                         ‫کشور نشده و در کل دنیا حتی ب ‌هعنوان خط اول درمان‬
                ‫درهرحال ذات وجود فهرست رسمی دارویی کشور‬                  ‫مورداستفاده قرار م ‌یگیرد را فارغ از فهرست رسمی‬
                ‫جای سوال دارد‪ .‬زیرا به نظر می‌رسد اگر نگاه ما به حوزه‬    ‫دارویی کشور تولید کنیم و جدای تامین داخلی‪ ،‬ازطریق‬
                ‫دارو یک نگاه صنعتی است‪ ،‬در این زمینه وجود یک‬             ‫صادرات آن ارزآوری داشته باشیم‪ .‬کمبود چنین رویکردی‬
                                                                         ‫در سیاست‌گذاری‌های این صنعت باعث می‌شود که ما‬
                              ‫فهرست بیمه برای داروها کفایت م ‌یکند‪.‬‬      ‫نتوانیم در حوزه صادرات و ارزآوری آن‌طورکه بایدوشاید‬
                ‫بیمه با توجه به اختیارات و منابع خود می‌تواند این‬
                ‫بررسی را انجام دهد که آیا یک دارو را تحت پوشش قرار‬                                               ‫عمل کنیم‪.‬‬
                ‫بدهد یا نه‪ .‬اما درصورتی‌که دارو تحت پوشش بیمه قرار‬
                ‫نگرفت نباید دارو از دسترس بیماران خارج شود و جلوی‬        ‫آیا راه حل کاربردی برای تغییر این رویکرد وجود‬
                                                                                                                     ‫دارد؟‬
                                              ‫صادرات آن گرفته شود‪.‬‬
                ‫برای جلوگیری از کاهش آمار داروهای تحت پوشش‬               ‫اگر بخواهیم علت اصلی این مشکل را بررسی کنیم‪ ،‬در‬
                ‫بیمه نباید صورت مساله را پاک کرده و دسترسی‬               ‫می یابیم که ساختار بیمه در نظام سلامت کشور دچار‬
                ‫مصر ‌فکننده و بیمار را با محدود نگاه داشتن فهرست‬         ‫اشکال است‪ .‬زیرا بیمه نم ‌یتواند از نظر مالی این داروها‬
                ‫دارویی کشور دچار مشکل کنیم‪ .‬منطقی این است که‬             ‫را تحت پوشش قرار دهد‪ .‬صنعت داروسازی کشوراز نظر‬
                ‫حتی اگر دارویی تحت پوشش بیمه نباشد‪ ،‬بیمار بتواند‬         ‫علمی و تکنیکال توان تولید داروهای تایید شده جهانی‬
                ‫آن را از داروخانه های کشور تهیه کند‪ .‬اگر این دارو در‬     ‫جدید را دارد ولی با توجه به عدم توان مالی بیمه و در‬
                ‫کشور تولید نشود و از طریق قانونی به بازار دارویی راه‬     ‫نهایت عدم ورود دارو به فهرست رسمی دارویی کشور‬
                ‫نیابد بیمارانی که به داروهای موثر برای درمان خود نیاز‬    ‫قادر به تولید دارو نیست که این موضوع باعث می شود‬
                ‫دارند مجبور م ‌یشوند آن را از طرق غیرقانونی تهیه کنند‬    ‫علاوه بر آسیب به صنعت دارویی‪ ،‬بیمار نیز با عدم بهره‬
                ‫که علاوه بر هزین ‌ههای مالی بسیار بیشتر‪ ،‬زمینه ایجاد‬      ‫مندی از جدیدترین داروهای جهانی دچار مشکل شود‪.‬‬
                                                                         ‫در کل دنیا رویکرد ب ‌هگونه‌ای دیگر است‪ .‬نگاه‬
                  ‫سواستفاده هایی همچون تقلب را نیز فراهم می آورد ‪.‬‬       ‫کشورهای پیشرو در تکنولوژی به حوزه‌هایی از این دست‬
                                                                         ‫نگاهی کاملا صنعتی است و فهرست دارویی به این شکل‬
                ‫صنایع داروسازی کشور در این سا ‌لها از‬                    ‫و سیاق وجود ندارد‪ .‬وقتی تولیدکننده توان تولید نوعی‬
                ‫قیمت‌گذاری غیرمنطقی دارو در کشور گلای ‌همند‬              ‫دارو را دارد‪ ،‬سازمان غذا و دارو باید اجازه تولید آن را‬
                ‫بود ‌هاند‪ .‬آیا این مشکل در حوزه داروهای بایوتک‬           ‫بدهد و خود ب ‌هعنوان متولی سلامت بر کیفیت آن نظارت‬
                                                                         ‫داشته باشد و پس از تایید‪ ،‬ساختار باید به نحوی باشد که‬
                                                  ‫هم وجود دارد؟‬          ‫بیمه درباره پوشش و یا عدم پوشش آن وارد عمل شود‪.‬‬
                ‫بله؛ یکی از موارد مهمی که در صنعت دارو بسیار‬             ‫حتی اگر بیم ‌هها نیز توانایی پوشش چنین داروهایی را‬
                ‫تعیی ‌نکننده است و بی‌توجهی به آن موجب بروز‬              ‫نداشته باشند‪ ،‬بیماران برای درمان و حفظ سلامت خود‬
                ‫چالش‌های بسیار جدی در حوزه دارویی کشور شده‬               ‫نیازمند دسترسی به این اقلام هستند‪ .‬به‌علاوه صادرات‬
                ‫است‪ ،‬موضوع قیم ‌تگذاری منطقی و اصلاح قیم ‌تهاست‪.‬‬         ‫این اقلام دارویی می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته‬
                ‫البته این اصلاح قیمت که مدنظر صاحبان صنایع دارویی‬
                ‫است‪ ،‬به این معنی نیست که بیمار تحت فشار قرار بگیرد‬         ‫باشد و ورود کشور به بازارهای جهانی را تسهیل کند‪.‬‬
                ‫و تولیدکنندگان ب ‌ههی ‌چعنوان راضی به قرارگرفتن بیماران‬
                ‫و مصرف کنندگان تحت فشار مالی نیستند‪ .‬ما معتقدیم‬
                ‫که در این زمینه نیز بیمه‌ها باید وارد میدان شوند و‬
                ‫مابه‌التفاوت حذف ارز ترجیحی و صرف ‌هجویی ارزی‬

          ‫‪35‬‬
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48