Page 62 - 68
P. 62
دیدگــــــــاه
رئیس انجمن علمی داروسازان ایران اعلام کرد:
به روزآمدسازی خدمات بیمارمحور در داروسازی نیاز داریم
خدمات بیمار محور چیست؟
در نظام سلامت بهطور سنتی رابطه درمانی همواره درمانگرمحور بوده است .اما حدود دو دهه است که در
بسیاری از کشورها سیستم خدمات درمانی بیمارمحور بهجای خدمات درمانگرمحور مورد توجه قرار گرفته است.
طی سالهای گذشته تحقیقات زیادی درباره مبانی نظام درمانی بیمارمحور انجام شده است که نتایج حاصل از آن
نشان میدهد این رویکرد باعث کوتاه شدن طول درمان ،افزایش رضایت ،کاهش خطای درمانی ،کاهش هزینههای
بیمارستانی ،و در مجموع بهبود وضعیت درمانی م یشود.
نخستین بار در سال ۱۹۹۳میلادی تعریف جامعی از خدمات بیمارمحور ارائه شد که به ابعاد مختلفی از جمله
احترام به ارزشها و اولویتهای بیمار ،کمک به بیماران و حمایت احساسی ،رفاه و راحتی بیماران ،آموزش بیمار،
تداوم و هماهنگ بودن خدمات درمانی ،احترام به همراهان بیمار اعم از اعضای خانواده و دوستان و مشارکت دادن
آنها در روند درمان و در نهایت دسترسی آسان به خدمات درمانی اشاره داشت که البته در کنار این موارد برای
رسیدن به این مرحله ،جایگاه ویژهای برای آموزش و نظارت بر عملکرد پرسنل درمانی نیز ب هعنوان یکی از اصول
کلیدی و ضروری در نظر گرفته شد.
در نگاه کلی نگرش بیمارمحور بر همکاری دوسویه بین بیمار و کادر درمان تاکید دارد .این دو در این نگرش باید
در جایگاهی کاملا برابر روبروی هم قرار گیرند؛ هریک از این دو گروه باید دانش ،نیازها و نگرانیهای خود را در
میان بگذارند و هی چکدام نباید جایگاه تصمیمگیری قاطع داشته باشند .رابطه کادر درمانی و بیمار در نظام درمانی
بیمارمحور درواقع به معنی برتری جایگاه بیمار نیست ،بلکه بیان م یکند که تصمی مگیریها باید در جهت سلامت
وی با تمرکز بر نیازهای شخصی ،اجتماعی و اقتصادی بیمار صورت م یگیرد.
خدمات بیمارمحور یک رویکرد نسبتا نوین است که هدف آن برنامهریزی ،ارزیابی و اجرای خدمات درمانی جامعه
و قابل اجرا برای تمام بیماران در هر سن و در هر سیستم درمانی است و پرداختن به این موضوع در نوزدهمین
همایش انجمن علمی داروسازان ایران میتواند گام مهمی در رسیدن هرچه بهتر به این هدف باشد.
عنوان کرد :البته خدمات بیمارمحور (patient اهمیت خدمات بیمار محور در داروسازی
)orientedموضوع جدیدی نیست و در چند دهه همزمان با بزرگداشت روز داروساز و روز پزشک،
گذشته همواره در عرصههای مختلف مطرح بوده است انجمن علمی داروسازان ایران نوزدهمین دوره همایش
و در حوزه داروسازی نیز در کشور ما به این مباحث سالانه خود را مطابق هر سال برگزار میکند .این
پرداخته شده است .درواقع آنچه در نوزدهمین همایش همایش که با هدف افزایش سطح علمی داروسازان و
انجمن علمی داروسازان ایران به آن پرداخته میشود، فعالان این حوزه بهصورت سالانه به موضوعات مختلف
تمرکز بر این بحث بهمنظور روزآمدسازی اطلاعات و میپردازد ،محوریت نوزدهمین دوره این همایش را
دانش همکاران در بخشهای مختلف بوده است. «خدمات بیمارمحور در داروسازی» قرار داده است.
در این رابطه دکتر فرشاد هاشمیان ،رئیس انجمن
سه روز متفاوت همایش علمی داروسازان ایران در آستانه برگزاری نوزدهمین
وی در این زمینه خاطرنشان کرد :ما در این همایش دوره از این همایش اعلام کرد :خدمات بیمار محور در
تلاش کردهایم تا در هر روز برگزاری ،گرایش پنلها همایش امسال بهعنوان محور اصلی انتخاب شده است و
و کارگاهها را به سمت یکی از موضوعات مطرح در تلاش بر این است که طی سه روز به جنبههای مختلف
این زمینه ببریم و به همین دلیل گرایش در هر روز خدمات بیمار محور در حوزه داروسازی پرداخته شود.
همایش ،اندکی با روزهای دیگر آن متفاوت است .ما در به گزارش ماهنامه غذا و دارو رئیس انجمن علمی
هر روز تلاش میکنیم به روزآمد کردن اطلاعات و دانش داروسازان ایران با اشاره به ضرورت و اهمیت بحث
همکاران فعال در این عرصه در آن حوزه خاص بپردازیم. خدمات بیمارمحور در حوزه داروسازی ،در این زمینه
54