Page 59 - 68
P. 59

‫مقاله علـــــمی‬                                                         ‫در حالی است که نتایج تحقیقات نشان دادند که این‬
                                                                        ‫مکم ‌لها در بهترین حالت بی‌مصرف و در بیشتر موارد‬
               ‫پيشرفته نسبت به پيشينيان خود از زندگي طولاني‪ ،‬سالم‬
               ‫و پوياتري برخوردارند‪ ،‬کارزارهاي تبليغاتي و اطلاع‌رساني‬                       ‫بیمار ‌یزا یا حتی کشنده هستند‪.‬‬
               ‫که با مهارت تهيه می‌شود‪ ،‬افراد سالم اما نگران سلامت‬      ‫جالب‌تر آنکه درست در کشورهایی مثل آلمان و آمریکا‬
               ‫را به افرادي بيمارگونه و صرفا نگران تبديل م ‌يکند‪.‬‬       ‫آن هم در میان قشری که در سطح بالاتری از رفاه زندگی‬
               ‫مشکلات جزئي‪ ،‬ناهنجاري‌هاي وخيم معرفي می‌شوند‪،‬‬            ‫م ‌یکند و به نسبت از امکان تغذیه بهتری برخوردارند‪،‬‬
               ‫به شکلي که حجب و خجالت تبديل به «ناهنجاري‬                ‫مصرف قرص‌ها یا آمپول‌های ویتامین ب ‌هعنوان مکمل‬
               ‫اضطراب اجتماع ‌ي» و تنش جزيي قبل از عادت ماهانه‬
               ‫«ناهنجاري رفتاري ماهيانه‌» نامیده می‌شود‌‪ .‬بسیاری از‬                                ‫تغذیه رواج بیشتری دارد‪.‬‬
               ‫افراد صرف تعلق به گروه «داراي ريسک ابتلا به بيماري»‬      ‫بر اساس آمار‪ ۱۸ ،‬میلیون نفر در آلمان تحت تاثیر‬
               ‫باور م ‌یکنند که يک بيماري تما ‌معيار دارند‪ .‬در حقیقت‬    ‫تبلیغات به مصرف روزانه قرص‌های ویتامین رو آورد‌هاند‬
               ‫صنايع دارويي کشورهای پیشرفته از بيم و وحشت‌هاي‬           ‫و این یعنی ‪ ۲۸‬درصد از جمعیت ‪ ۱۴‬تا ‪ ۸۰‬ساله‬
               ‫عميقا دروني مردم مثل ن‌اتواني جسمي و بيماري استفاده‬      ‫آلمان در سال ‪ ۲۰۱۰‬میلادی ‪ ۹۰۷‬میلیون یورو برای‬
               ‫م ‌يکنند و دليل اين امر هم ساده و روشن اس ‌ت؛ با این‬     ‫تولیدات صنعت ویتامین‌سازی پرداخت کرده اند‪ .‬مصرف‬
                                                                        ‫آمریکایی‌ها از آلمانی‌ها هم بیشتر بوده است‪ .‬در این‬
                           ‫کار افراد سالم بيشتر سود حاصل م ‌یکنند‪.‬‬      ‫کشور رقم خرید ویتامین‌ها از ‪ ۹‬میلیارد دلار در سال‬

                                                  ‫رواج خود‌بیمارانگاری‬       ‫‪ ۱۹۹۵‬به ‪ ۱۸‬میلیارد دلار در سال‌های بعد رسید‪.‬‬
               ‫یکی از مشکلات شایع دنیای امروز خود‌بیمار‌انگاری‬
               ‫است‪ .‬گرچه برخی از افراد واقعا به این بیماری روانی‬                    ‫تبلیغات فریبنده و سیاست های بیمارساز‬
               ‫دچارند اما برخی دیگر در پی تبلیغات و سیاست‌های‬           ‫پرداختن به میزان مصرف مکمل‌های بیهوده یا‬
               ‫دارویی همین شرکت‌های بزرگ و چندملیتی در چنگال‬            ‫داروهای تقویت شناختی و هزاران داروی دیگر بهانه‌ای‬
               ‫این مرض افتاد‌هاند‪ .‬در ايالات متحده آمريکا که سرزمين‬     ‫بود تا به این موضوع برسیم که امروزه‪ ،‬سیاست بازاريابي‬
               ‫فرامليتي‌هاي دارويي است‪ ،‬خو ‌دبیمار‌انگاری بسیار شایع‬    ‫شرکت‌هاي بزرگ دارويي غرب افراد سالم را هدف قرار‬
               ‫است‪ .‬اين کشور با کمتر از ‪ ٥‬درصد جمعيت جهان ‪ ،‬بيش‬         ‫داده است‪ .‬تبلیغات کاری کرده که ناملايمات معمولي‬
                                                                        ‫و پيش پا افتاده در نظر مردم تبدبل به ناهنجاري‌هاي‬
                  ‫از ‪ ٥٠‬درصد فروش دارو را به خود اختصاص م ‌يدهد‪.‬‬        ‫وحشتناک‌ شوند‪ .‬در زماني که اکثريت ساکنين کشورهاي‬
               ‫سير صعودي مخارج مربوط به بهداشت در اين کشور از‬

‫‪51‬‬
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64