Page 12 - 32
P. 12
خبرنامه 23 10
سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران
دکتر محمود نجفی عرب ،عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران:
ایران فارما ،داروی ایرانی را جهانی میکند
چند هدف برای برگزاری نمایشگاه ایران فارما تعریف م یشود که یکی از آ نها ارائه توانمند یهاست ،به یادداشت ویژه
گون های که علاوهبر مصر فکنندگان داخلی ،حوزه برو نمرزی نیز متوجه این توانمند یها شوند.
هدف دوم برجسته کردن چال شهای حوزه داروست به نحوی که در این فرصت چند روزه بتوان این مسائل
را به مسئولین نشان داد و برای آ نها راهحل پیدا کرد .مباحث تکنیکال این چال شها را م یتوان در قالب
سمینار و ور کشاپ مطرح کرد تا در نهایت برای هر یک ،راهکاری پیدا شود .یکی از مزی تهای دیگر این
نمایشگاه ،ایجاد ارتباط بخش صنعت با خارج از کشور است .حضور شرک تهای خارجی فعال در عرصه دارو،
یکی از ویژگ یهای دیگر این نمایشگاه است .از طرفی ارتباطات مابین صنایع موجود ،صنایع داخلی با صنایع
بیرونی نیز م یتواند جزء اهداف برگزاری نمایشگاه باشد که همواره بوده است .در حال حاضر که شرایط فاقد
سروسامان است ،مدیران دارویی کشور ،مسئولین ،تولیدکنندگان و تجار حوزه دارویی باید بتوانند مشکلات و
موانعی را که در مسیر راه وجود دارد ،به اطلاع مسئولین تصمی مگیرنده کشور برسانند تا بلکه بتوان مشکلات
داخلی را حل کرد ،چراکه مشکلات ما در این حوزه ارتباط زیادی به تحری مها نداشته و عمدتا ریشه داخلی
دارد .بخشی از آن به بروکراسی ایجاد شده در این فضا باز م یگردد و بخشی دیگر مربوط به عدم هماهنگی در
تصمی مگیر یها م یشود .نمایشگاه این فرصت را در اختیار صنایع قرار م یدهد تا از طریق ورکشا پها بتوانند
گلوگاه مشکلات موجود در این حوزه را شناسایی کرده و منابع ارزی ،بروکراسی ،فرص تهای زیاد از دست رفته
در تصمی مگیر یها ،مشکلات قیمت ،مشکل عدم اداره اقتصادی صنعت و غیره را بررسی کنند.
مبحث دیگری که م یتوان به آن پرداخت ،صادرات است .صادرات دارو مشکلات خاص خود را دارد و صنعت دارویی ما ب هخصوص در طول پانزده سال
گذشته ،ب هدلیل در اختیار نداشتن منابع لازم و قیم تگذار یهای بسیار سخت ،نتوانسته خود را با شرایط موجود منطبق کند .در واقع وزارت بهداشت،
درمان و آموزش پزشکی این فرصت را از صنایع ما گرفت .نکته بعدی این است که مدیران ما آنقدر با چال شهای زیاد در حوزه داخلی روبرو هستند
که فرصت پرداخت به مسائل برون مرزی را پیدا نم یکنند .قرار بر این بود که بعد از چند دوره برگزاری نمایشگاه ایران فارما ،آن را به نمایشگاه CPhI
متصل کنیم .این نمایشگاه در حال حاضر در هند ،چین ،ترکیه و خیلی از کشورها برگزار م یشود و بازدیدکنندگان بیشتری دارد .از ماشی نآلات گرفته تا
شرک تهای دارویی و غیره م یتوانستند در این نمایشگاه حضور داشته باشند تا سرمای هگذاری مناسبی در تولید علم و نیروی موثر در کشور صورت گیرد،
و اگر این اتفاق رخ نداده ،یکی از دلایل عمده آن ب نبست سیاسی است .از آنجاکه CPhIکشورها ما را تحریم کردهاند ،در حال حاضر حتی شرک تهای ما
اجازه ندارند که در این نمایشگاه در کشورهای هند ،چین و حتی روسیه غرفه داشته باشندu.
دکتر غلامرضا اخوان فرید ،عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران:
ایران فارما نشانگر توانمندی صنعت داروی ایرانی
در چند سال گذشته مشخص شده است که صنعت داروسازی ما توانمندی قابل توجهی دارد و هر سال با نوآوری
و محصولات جدید توانسته چند گام به جلو حرکت نماید .این صنعت از نیروهای مجرب و متخصص برخوردار است
و م یتواند خلاء داروهای خارجی را جبران کند .ما ن هتنها م یتوانیم نیازهای داخلی را پوشش دهیم ،بلکه با فراهم
شدن بسترهای لازم م یتوانیم بازارهای خارجی را هم در نظر گرفته و صادرات قابل توجهی داشته باشیم.
برگزاری نمایشگاه ایران فارما و حضور شرک تهای مختلف م یتواند یکی از شیوههای کمک به معرفی
تولیدات داخلی و آمادهسازی زمینه صادرات باشد .با وجود مشکلاتی که صنعت داروسازی کشور ه ماکنون
با آن درگیر است ،امیدوارم با این اتفاق امیدهای تازه و راهکارهای بهتری برای جامعه پزشکی کشور داشته
باشیم و بتوانیم وابستگ یمان به کشورهای خارجی را نسبت به سا لهای گذشته کمتر کنیم.
از آ نجاکه امسال ب هعنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» نا مگذاری شده ،محدودی ّتهایی برای تغییر روند
واردات اعمال شده است .ب ههمین دلیل شرک تهایی که داروهای مشابه خارجی تولید م یکردند ،بهتر توانست هاند
توانمند یهای خودشان را به جامعه پزشکی نشان بدهند .در واقع شرک تهای داخلی ثابت کردهاند داروهای
تولیدی آ نها کاملا مشابه تولیدات خارجی است و نه تنها از نظر کیفی از آ نها کمتر نبوده که حتی بهتر هم
بودهاند.
اما علیرغم تولید فرآورده مشابه خارجی در کشور ،متاسفانه در سا لهای گذشته تبلیغات قابل توجهی علیه
محصولات ما-داروی ایرانی -م یشد .یکی از دلایل این تبلیغات وفور ارز و فراوانی محصولات خارجی بود؛ ولی
امسال که محدودیت ارزی هست با توجه به شرایط فعلی هیچ نظر و تبلیغ منفی درباره محصولا تمان نداشت هایم که این تغییر نشان م یدهد تبلیغات
منفی گذشته علیه داروهای ایرانی ،واهی بود و واقعیت نداشت.
در نهایت اگر حمای تهای لازم از شرک تهای تولیدکننده انجام شود ،چه بسا شرایط فعلی و تحری مها فرصت خوبی باشد تا اثر مثبتی روی مصر فکنندهها
داشته باشیم؛ یعنی آن تفکر و جو روانی نگرانی را از اینک ه داروی خارجی وجود ندارد؛ با داروهای ایرانی باکیفیت ،کاملا تغییر دهیم .در واقع با راهکار و
حمایت درست در آینده نه از نظر روانی ،نه از نظر تبلیغات و مصرف ،به داروهای خارجی نیاز نخواهیم داشت و این موضوع به خوبی در نمایشگاه ایران
فارما 2018به نمایش گذاشته خواهد شدu.