Page 13 - 32
P. 13

‫خبرنامه ‪23‬‬

‫سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ‪11‬‬

                         ‫دکتر مهرداد علیمیان‪ ،‬عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران‪:‬‬

                  ‫حضور شرک ‌ت‌کنند ‌ههای خارجی نشان موفقیت ایران فارما‬

‫یادداشت ویژه‬  ‫• آیا ایران فارما م ‌یتواند تاثیری بر سیاست و امنیت خارجی‬
                                                           ‫کشور داشته باشد؟‬

              ‫ممکن است گردش مالی دارو از نظر ریال و دلار به پای خیلی از کالاهای‬
              ‫دیگر نرسد ولی هما ‌نقدر هم که هست (کم یا زیاد)‪ ،‬اثر قابل توجهی دارد‪.‬‬
              ‫م ‌یتوانیم بگوییم حتی با همین حجم از جاب ‌هجایی مالی‪ ،‬شرایط مدیریت‬
              ‫شده است ولی باید در نظر داشته باشیم دارو یک کالای استراتژیک است و‬

                                                ‫تاثیر آن فقط بر حوزه مالی نیست‪.‬‬

              ‫• از آ ‌نجا که گفته م ‌یشود ‪ ۹۶٪‬داروها تولید داخلی هستند‪ ،‬آیا‬              ‫چهارمین دوره نمایشگاه «ایران فارما» دوم تا چهارم مهرماه در محل‬
              ‫تحریم و کم شدن واردات در آینده جای نگرانی دارد؟ و اگر اینگونه‬              ‫مصلی تهران برگزار خواهد شد‪ .‬هفتمین همایش «طلای سبز» نیز امسال‬
                                                                                         ‫همزمان با این رویداد بزرگ در کنار ایران فارما‪ ،‬پذیرای بازدیدکنندگان و‬
                                                          ‫است؛ در چه بخشی؟‬               ‫متخصصان حوزه فرآورد‌ههای گیاهی و دارویی است‪ .‬با توجه به شروع دور‬
              ‫بخش زیادی از مواد اولیه دارو در داخل کشور تامین م ‌یشود ولی فرآیند‬         ‫تاز‌های از تحری ‌مها‪ ،‬نگران ‌ی و فضای روانی خاص جامعه در کنار مشکلات‬
              ‫تولید دارو یک زنجیره است‪ .‬مثلا برای تولید یک قرص‪ ،‬ده قلم ماده نیاز‬         ‫اقتصادی سخ ‌تتر به نظر م ‌یآید‪ .‬در گفت و‌گو با مهرداد علیمیان‪ ،‬عضو‬
              ‫است و همه آ ‌نها باید موجود باشد‪ .‬حتی اگر شش قلم آن تولید داخل‬             ‫هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران‪ ،‬اهمیت‬
              ‫باشد‪ ،‬چهار قلم مابقی باید وارد شوند‪ .‬این نیاز به واردات مواد بینابینی یا‬   ‫نمایشگاه «ایران فارما» را در فضای اقتصادی‪ ،‬سیاسی و روانی کنونی کشور‪،‬‬

                  ‫بخشی از مواد موثر در تولید دارو‪ ،‬در سیستم بی ‌نالمللی موجود است‪.‬‬                                                         ‫بررسی کرد‌هایم‪.‬‬
              ‫یعنی نه تنها ما‪ ،‬هیچ کشور دیگری همه مواد لازم برای تولید اقلام‬
              ‫مختلف دارو را خودش تولید نم ‌یکند و این کار هیچ توجیه اقتصادی ندارد‪.‬‬       ‫• اهمیت برگزاری نمایشگاه ایران فارما در شرایط فعلی و با توجه‬
              ‫مثلا قرار نیست گلیسیرین را خودمان تولید کنیم‪ .‬صنعت ساخت این ماده‬                                             ‫به تحری ‌مهای پی ‌شرو چیست؟‬
              ‫‪-‬ب ‌هخاطر وجود نخل و زمی ‌نهای آن‪ -‬در کشور مالزی است و به خیلی از‬
                                                                                         ‫صنعت دارویی کشور سابقه طولانی دارد و توانسته جایگاه و اهمیت خودش‬
                                                           ‫کشورها صادر م ‌یشود‪.‬‬          ‫را نشان دهد و به اثبات برساند‪ .‬ظرفی ‌تها و توانمند ‌یهایی که در طول این‬
              ‫ما وقتی مجبوریم نگران باشیم‪ ،‬که سیاس ‌تها و اولوی ‌تهایمان را درست‬         ‫سا ‌لها مغفول ماند‌هاند‪ ،‬در نمایشگاه ایران فارما‪ ،‬عرصه بروز خواهند داشت‪ .‬با‬
              ‫تشخیص ندهیم‪ .‬مثلا به جای وارد کردن موادی که برای تولید دارو لازمند‪،‬‬        ‫توجه به مشارکتی که در نمایشگاه ایران فارما داریم‪ ،‬م ‌یتوانیم بفهمیم چقدر‬
              ‫یک کالای غیرضروری وارد کنیم و آ ‌نجایی باید نگران باشیم که نیازهایمان‬      ‫در این زمینه موفق بود‌هایم‪ .‬حضور و رشد تعداد شرک ‌تکنند‌ههای داخلی و‬
              ‫را درست تشخیص ندهیم و تخصیص ارز در زمان مناسب صورت نگیرد‪.‬‬                  ‫خارجی نشا ‌ندهنده اهمیت و جایگاه نمایشگاه است‪ .‬این حرف ادعای صرف‬
              ‫مهم است که ارز لازم برای مواد مورد نیاز به موقع تخصیص داده و تامین‬         ‫نیست و آمار‪ ،‬آن‌را ثابت م ‌یکند‪ .‬عل ‌یرغم مشکلات موجود تولیدکنند‌ههای‬
              ‫شود‪ .‬تمام مواد لازم با برنام ‌هریزی درست وارد کشور شود تا بتوانیم این‬      ‫داخلی کماکان با همان همت و حمیت مشغول فعالیت هستند و حضور‬
              ‫شرایط سخت را ب ‌هخوبی پشت سر بگذاریم‪ .‬در حقیقت در شرایط کنونی‬              ‫شرک ‌تهای خارجی نیز امیدوارکننده است؛ نم ‌یگوییم تحری ‌مها ب ‌یتاثیر‬
              ‫باید به سه پارامتر اصلی توجه کنیم‪ :‬ارز‪ ،‬ریال و زمان که هر سه باید‬
                                                                                                          ‫است ولی ا ‌نشاءلله اثر منفی گسترد‌های نخواهد داشت‪.‬‬
                                                          ‫مدیریت و تقویت شوند‪.‬‬
                                                                                         ‫• با توجه به فضای روانی جامعه و نگرانی در مورد کمبود دارو‪،‬‬
              ‫• صنعت دارویی ایران در زمینه صادرات چه وضعیتی دارد و تاثیر‬                                ‫«ایران فارما» چه تاثیری بر این فضا خواهد داشت؟‬
                ‫«ایران فارما» بر این جایگاه چگونه بوده یا م ‌یتواند چطور باشد؟‬
                                                                                         ‫شرک ‌تهای ایرانی با حضور در نمایشگاه نشان م ‌یدهند تحری ‌مها اثر‬
              ‫یکی از مشکلات بزرگ صنعت دارویی ما جاب ‌هجای ‌یها و مراودات مالی‬            ‫زیادی نداشت ‌هاند و ما هنوز در صحنه هستیم‪ .‬دشمنان خارجی حتما به این‬
              ‫است‪ .‬عل ‌یرغم این محدودیت ما همچنان شاهد رشد صادرات بود‌هایم که‬            ‫نمایشگاه‪ ،‬همایش طلای سبز و موارد مشابه نگاه م ‌یکنند و شرایط ما را‬
              ‫میزان آن از ‪ ۵۹‬تا ‪ ۶۰‬میلیون دلار در سال‪ ۹۵ ،‬به ‪ ۷۰‬میلیون دلار در سال‬       ‫م ‌یسنجند‪ .‬از همین طریق م ‌یتوانیم نشان دهیم حرکت ما رو به جلو و در‬
              ‫‪ ۹۷‬رسیده است‪ .‬ای ‌نها آمار خالص داروست و در حوز ّ‌ههای دیگر مثل تولید‬      ‫حال رشد است‪ .‬شاید بتوانیم به رو ‌شهای دیگر هم جلوی تاثیرات مخرب‬
              ‫داروی دامی یا تجهیزات پزشکی ممکن است اعداد بیشتری ببینید‪ .‬یکی‬              ‫جوساز ‌یهای خارجی را بگیریم ولی فعالیت بخش رسان ‌های اهمیت زیادی‬
              ‫از نکات موثر نمایشگاه ایران فارما بُعد تبلیغاتی و حضور بازدیدکنندگان‬       ‫در شرایط فعلی دارد‪ .‬این نمایشگاه ویژگ ‌یها و ظرفی ‌تهای قابل توجهی‬
              ‫خارجی است که نقش مهمی در صادرات خواهد داشت‪ .‬این تاثیر غیرقابل‬              ‫دارد ولی اگر رسان ‌های نشود و اطلا ‌عرسانی مناسب نداشته باشیم‪ ،‬زحمات‬
              ‫انکار است که تولیدکنند‌ّهها م ‌یتوانند از این طریق مشتر ‌یهای مختلف را‬      ‫انجا ‌مشده به خوبی منعکس نم ‌یشوند و به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید‪.‬‬

                         ‫پیدا کنند یا مشتر ‌یها با تولیدات و توانای ‌یهای ما آشنا شوند‪.‬‬

                           ‫• پس به نوعی تحری ‌مها ب ‌یاثر و یا کم اثر بود ‌هاند؟‬
              ‫نم ‌یتوانیم بگوییم تحری ‌مها ب ‌یاثر بود‌هاند‪ ،‬ما گاهی بازار هدف خوب را‬
              ‫به خاطر همین مشکلات جاب ‌هجایی مالی از دست داد‌هایم و الان هم این‬
              ‫خطر وجود دارد‪ .‬بنابریان ایران فارما با معرفی تولیدکنندگان داخلی و ایجاد‬
              ‫را‌ههای ارتباط با مشتر ‌ی‪ ،‬در جبران بخشی از بازار از دس ‌ترفته‪ ،‬اثرگذار‬

                                                                   ‫خواهد بود‪u.‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18