Page 31 - 34
P. 31

‫دکتر محمود خدادوست؛ مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت‪ ،‬درمان و آموزش پزشکی‬

    ‫همایشطلایسبز‪،‬پله‌ایبرای‬
    ‫پیشرفتگیاهاندارویی‬

    ‫دکتر محمود خدادوست‪ ،‬مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت‪ ،‬درمان و آموزش‬
    ‫پزشکی‪ ،‬با حضور در نمایشگاه ایران فارما و هفتمین همایش طلای سبز‪ ،‬درباره گیاهان دارویی و فرآورد ‌ههای‬
    ‫گیاهی‪ ،‬گفت‪ :‬دلیل و ایراد پیشرفت نکردن صنعت تولید داروهای گیاهی را م ‌یتوانیم‪ ،‬در هماهنگ نبودن‬

                                                                          ‫دستگاه‌ها و وزارتخان ‌ههای مختلف هم ببینیم‪.‬‬

                                                   ‫قانونی مهم برشمرد‪.‬‬         ‫دکتر محمود خدادوست‪ ،‬مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت‬
    ‫وی یکی از ویژگ ‌یهای مهم طب ایرانی را «سلام ‌تمحور» بودن آن‬               ‫بهداشت‪ ،‬درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه‪ ،‬همیشه گفته‌ایم کشت‬
    ‫دانست و ادامه داد‪ :‬طب ایرانی رویکردش بیشتر برمبنای پیشگیری و ارتقاء‬       ‫و مصرف در بخش گیاهان دارویی‪ ،‬هدفمند نیست؛ اظهار داشت‪ :‬با وجود‬
    ‫سطح سلامت جامعه است‪ ،‬و از همین رو باید آموز‌ههای آن‌را ب ‌هصورت‬           ‫روشن بودن این موضوع‪ ،‬هنوز برای تغییر رویکردها‪ ،‬اقدام عملی صورت‬
    ‫ضابط ‌همند و منطقی در نظام سلامت ادغام‪ ،‬و از آ ‌نها استفاده بهینه ببریم‪.‬‬  ‫نگرفته است و چه بسا تحریم‌های پیش رو‪ ،‬این اجبار و فرصت را ایجاد کند‬
                                                                              ‫تا مسئولان وزارتخان ‌هها‪ ،‬بالاخره سر یک میز بنشینند و در این مورد با هم‬
                       ‫بهداشت و پیشگیری‪ ،‬در حد شعار باقی مانده‬
    ‫دکتر خدادوست گفت‪ :‬در حا ‌لحاضر نظام آموزش پزشکی رایج ما‪ ،‬به‬                                              ‫حرف بزنند و گا ‌مهای موثری را بردارند‪.‬‬
    ‫تبعیت از نظام پزشکی غربی‪ ،‬بیمارمحور و بیمار ‌یمحور است؛ یعنی پزشک‬         ‫دکتر خدادوست گفت‪ :‬یکی از نکات امیدبخش برای تولیدکنند‌ههای داروی‬
    ‫بر مبنای بیماری آموزش دیده و «بهداشت و پیشگیری» فقط در حد شعار‬            ‫گیاهی‪ ،‬این است که‪ ،‬وزارت جهاد و کشاورزی ب ‌هصورت رسمی و کتبی اعلام‬
    ‫باقی مانده است‪ .‬در چنین نظام تجویزمحوری‪ ،‬حتی براساس معاینه و شرح‬          ‫کرد که م ‌یتواند گیاهان دارویی را تامین کند و در راستای همین موضوع‬
    ‫حال‪ ،‬علت یک بیماری‪ ،‬مثلا سردرد‪ ،‬تشخیص داده نم ‌یشود و با وجود‬             ‫سازمان غذا و دارو‪ ،‬از این شرک ‌تها خواسته است که نیازهایشان را اعلام‬
    ‫دریافت شرح حال‪ ،‬بیشتر پزشکان بدون ا ‌مآ‌رآی و آزمای ‌شهای پرهزینه‪،‬‬        ‫کنند‪ ،‬تا برای آ ‌نها برنام ‌هریزی و اقدام شود‪ .‬از طرف دیگر ممنوعیت واردات‬
    ‫جرأت تجویز ندارند‪ ،‬که این رو ‌شها نه تنها موثر نیستند‪ ،‬بلکه هزینه درمان‬   ‫اسانس و عصاره‪ ،‬جزء اتفاقاتی است که فرصت مناسبی را برای این گروه‬
    ‫و بیمار را بالا م ‌یبرند‪ .‬دکتر خدادوست ادامه داد‪ :‬وقتی مبنای تشخیص‬        ‫فراهم کرده است‪ .‬عضو شورای سیاس ‌تگذاری طلای سبز‪ ،‬در ادامه گفت‪:‬‬
    ‫براساس تجهیزات پاراکلینیکی باشد‪ ،‬فشار زیادی به اقتصاد و بیمار وارد‬        ‫همایش طلای سبز‪ ،‬در هفت سال گذشته‪ ،‬با عزم راسخ دس ‌تاندرکاران‪،‬‬
    ‫م ‌یشود و نتیجه موثری هم ندارد و در برخی موارد‪ ،‬به قطع درمان منجر‬         ‫برگزار شده و در دو سال اخیر‪ ،‬اتصال آن به صنعت و نمایشگاه «ایران فارما»‪،‬‬
    ‫م ‌یشود‪ .‬وی در پایان ضمن اشاره به رو ‌شهای تشخیص در طب ایرانی‪ ،‬از‬
    ‫رویکرد سیداسماعیل جورجانی‪ ،‬برای تشخیص بیماری (بر مبنای محیط‪،‬‬                      ‫شرایط را برای پیشرفت بیشتر داخلی و خارجی ایجاد کرده است‪.‬‬
    ‫خواب و بیداری‪ ،‬فعالیت بدنی‪ ،‬شرایط روانی و سابقه خانوادگی)‪ ،‬در ‪۸۰۰‬‬
    ‫سال پیش‪ ،‬ب ‌هعنوان یکی از بهترین رو ‌‌شهای تشخیص یاد کرد و گفت‪ :‬این‬         ‫توسعه آموزه‌های طب سنتی و ایرانی‪ ،‬پیشرفت تولیدات گیاهی‬
    ‫روش در پزشکی نوین نیز تایید شده است‪ ،‬اما ب ‌هدلیل عدم آگاهی‪ ،‬استفاده‬      ‫وی پله بعدی پیشرفت در زمینه تولیدات گیاهی را‪ ،‬توسعه آموز‌ههای طب‬
                                                                              ‫سنتی و ایرانی دانست‪ ،‬که طی آن «وزارت بهداشت» در برنامه ششم مکلف‬
                                              ‫چندانی از آن نم ‌یشود‪u.‬‬         ‫شده‪ ،‬خدمات طب سنتی را در نظام سلامت ادغام کند؛ دکتر خدادوست‬
                                                                              ‫علت این سیاست را نه فقط ب ‌هدلیل تحری ‌مها‪ ،‬بلکه ب ‌هعنوان یک تکلیف‬

‫‪29‬‬
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36