Page 33 - 34
P. 33

‫گزارشی از غرفه‌ای که مورد استقبال پژوهشگران و طراحان قرار گرفت‬

    ‫ایدهبازار؛حلقهارتباطعلموصنعت‬

    ‫فرخ ده بزرگی‪ :‬غرفه ایده بازار در راستای اجرای مفاد بند "د" ماده ‪ 17‬قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری‬
    ‫اسلامی ایران و حمایت از ایجاد و توسعه بورس ایده و بازار فناوری‪ ،‬ب ‌همنظور استفاده از ظرفی ‌تهای علمی‬
    ‫در جهت پاسخگویی به نیاز بخ ‌شهای صنعت دارویی کشور‪ ،‬در چهارمین نمایشگاه دارو و صنایع وابسته (ایران‬
    ‫فارما ‪ ،)2018‬برای نخستین بار‪ ،‬برپا شد‪ .‬این غرفه که با حمایت کمیته علمی‪ -‬پژوهشی سندیکای صاحبان صنایع‬
    ‫داروهای انسانی ایران برپا شد‪ ،‬توانست طی سه روز از برگزاری نمایشگاه ایران فارما ‪ ،2018‬مورد استقبال‬
    ‫پژوهشگران‪ ،‬طراحان‪ ،‬مخترعین و صاحبان ایده‪ ،‬واقع شود‪ ،‬همچنین با هماهنگ ‌یهای ب ‌هعمل آمده‪ ،‬به زودی‬
    ‫د ‌هها ایده پژوهشی در معرض دید سرمای ‌هگذاران ریس ‌کپذیر‪ ،‬قرار خواهد گرفت‪ .‬در ادامه نگاهی داشت ‌هایم‬

                        ‫به ادبیات بازار دارایی فکری (بورس ایده)‪ ،‬که حلقه ارتباط علم و صنعت محسوب م ‌یشود‪.‬‬

    ‫نشان م ‌یدهد‪ .‬طرح م ‌یتواند شامل خصوصیات سه بعدی مثل شکل کالا یا‬                                             ‫بازار دارایی فکری (بورس ایده)‬
                     ‫خصوصیات دوبعدی مانند الگوها‪ ،‬خطوط و رنگ باشد‪.‬‬              ‫زمزم ‌ههای تشکیل بازار دارایی فکری‪ ،‬ب ‌هعنوان یکی از بازارهای نوظهور‬
                                                                                ‫فرابورس ایران‪ ،‬از سال ‪ 1391‬و درست زمانی شکل گرفت که تنوع بخشی‬
    ‫• حق انحصاری اثر‪ :‬عبارت از حقوق اعطا شده به پدیدآورندگان آثار و‬             ‫به ابزارهای مالی و ضرورت نوآوری در ابزارها و خدمات‪ ،‬ب ‌هعنوان اهداف‬
                                                        ‫طرح ها است‪.‬‬
                                                                                    ‫استراتژیک فرابورس‪ ،‬مطرح و عملیاتی شدن آن مورد تأکید واقع شد‪.‬‬
    ‫• سایر موارد‪ :‬شامل انواع ارقام‪ ،‬مالکیت صنعتی‪ ،‬تحقیق بنیادی و‬
                                             ‫کاربردی‪ ،‬اختراعات و غیره‪.‬‬                             ‫ضرورتی به نام حفاظت ازحقوق مالکیت فکری‬
                                                                                ‫بر اساس تعاریف کلی ارائه شده‪ ،‬ایده‪ ،‬عبارت است از هرگونه اندیشه‬
                      ‫بازار دارایی فکری در شبکه تبادل فناوری کشور‬               ‫و چارچوب ذهنی‪ ،‬برای خلق یا ایجاد یک محصول‪ ،‬روش و یا مدیریت‬
    ‫بازار دارايي فكري‪ ،‬ساختاري جديد در شبكه تبادل فناوري كشور‬                   ‫فرآیندها‪ ،‬که قابلیت مکتوب شدن را داشته باشد و دارنـده ایده نیـز‬
    ‫م ‌يباشد‪ ،‬كه با هدف عرضه و مبادله مصاديق ماليكت فكري در فضايي‬               ‫حقوقــی دارد کـه ب ‌هعنوان حقــوق مالکیت فکری مورد توجه قرار گرفته‬
    ‫شفاف‪ ،‬تخصصي و كارآمد‪ ،‬طر ‌حريزي گرديده است‪ .‬در اين بازار‪،‬‬                   ‫است‪ .‬بد نیست بدانید که کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری‬
    ‫گواهينام ‌ههاي ثبت‌اختراع‪ ،‬علائم تجاري‪ ،‬طر ‌حهاي صنعتي و غيره‪ ،‬بعد‬          ‫و پس از آن سازمان جهانی مالکیت فکری (‪ ،)WIPO‬مالکیت فکری را‬
    ‫از طي فرآيندي مشتمل بر فعالي ‌تهايي همچون ارزيابي فني‪ ،‬تهيه طرح‬             ‫شامل حقوق مرتبط با مواردی چون آثار ادبی و هنری‪ ،‬نمای ‌شهای‬
    ‫تجاري‪ ،‬ارز ‌شگذاري‪ /‬قيم ‌تگذاري‪ ،‬بازاريابي و غيره و نهايتاً با تایيد كميته‬  ‫هنرمندان بازیگر‪ ،‬صدای ضبط شده و برنام ‌ههای رادیویی‪ ،‬اختراعات در‬
    ‫عرضه‪ ،‬آگهي گرديده و مورد معامله قرار م ‌يگيرد‪ .‬اين بازار در سطح كلان‪،‬‬       ‫کلیه زمین ‌ههای فعالیت انسان‪ ،‬کشفیات علمی‪ ،‬طراح ‌یهای صنعتی‪ ،‬علائم‬
    ‫با همكاري و تعامل معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري‪ ،‬سازمان‬                 ‫تجاری‪ ،‬علائم خدمـاتی‪ ،‬نا ‌مهای تجــاری و عناوین‪ ،‬حمایت در برابر رقابت‬
    ‫بورس اوراق بهادار‪ ،‬سازمان ثبت اسناد و املاك كشور‪ ،‬و در سطح اجرايي‬           ‫نامطلوب‪ ،‬و سایر حقوقی که ناشی از فعالیت فکری در قلمرو صنعتی‪ ،‬علمی‪،‬‬
    ‫با همكاري شركت فرابورس ايران‪ ،‬پارك فناوري پرديس و سازمان ماليكت‬
    ‫صنعتي‪ ،‬مورد طراحي و بهر‌هبرداري قرار گرفته است‪ .‬با توجه به گشايش‬                                                    ‫ادبی و هنری است‪ ،‬م ‌یداند‪.‬‬
    ‫بازار دارايي فكري‪ ،‬كيي از مهمترين موضوعات براي توسعه و رشد اين‬              ‫با این حال و ب ‌هصورت کلی‪ ،‬حقوق مالکیت فکری‪ ،‬حقوقی است که به‬
    ‫بازار‪ ،‬كاه ‌شريسك‌های آن‪ ،‬براي عوامل و بازيگران مختلف بازار م ‌يباشد‪،‬‬       ‫صاحب آن اجازه م ‌یدهد از منافع و شکل خاصی از فعالیت یا فکر انسان‬
    ‫همچنین كيي از مهمترين اين ريسك‌ها‪ ،‬قابليت و صلاحيت فني طرح ارائه‬            ‫منحصرا استفاده کند‪ .‬حقوقی که دارای ارزش اقتصادی و داد و ستد است‬
    ‫شده‪ ،‬براي مبادله در بازار و كاهش ريسك خريد طر ‌حهاي بدون صلاحيت‬             ‫ولی موضـوع آ ‌نها‪ ،‬شیء معین مادی نیست و این حقوق در واقع به فعالیت‬
                                                                                ‫و اثر فکری انسان معطوف م ‌یشود‪ .‬حقوق مالکیت فکری‪ ،‬به حقوق مالکیت‬
                                   ‫فني و كاركردي‪ ،‬براي خريداران است‪.‬‬            ‫ادبی و هنری (موضوع «کنوانسیون برن» و سایر کنوانسیو ‌نهای مرتبط)‬
    ‫با تعامل صور ‌تگرفته بين معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري و‬                ‫و حقوق مالکیت صنعتی (موضوع «کنوانسیون پاریس» و کنوانسیو ‌نها و‬
    ‫سازمان بورس اوراق بهادار‪ ،‬ارزيابي صلاحيت فني طر ‌حهاي متقاضي‪ ،‬براي‬
    ‫عرضه از طريق پارك فناوري پرديس‪ ،‬به‌نمايندگي معاونت علمي و فناوري‬                                       ‫موافق ‌تنام ‌ههای مرتبط)‪ ،‬تقسیم شده است‪.‬‬

                                      ‫رياس ‌ت جمهوري‪ ،‬انجام م ‌يشود‪u.‬‬                              ‫اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری‪ ،‬چیست؟‬
                                                                                ‫اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری را م ‌یتوان ب ‌هصورت زیر طبق ‌هبندی‬

                                                                                                                                            ‫کرد‪:‬‬
                                                                                ‫• حق ثبت اختراع‪ :‬حقی انحصاری است که در قبال اختراع ثبت شده‪،‬‬

                                                                                                           ‫به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا م ‌یشود‪.‬‬
                                                                                ‫• علائم تجاری‪ :‬نشانه شاخصی است که معرف کالاها یا خدمات معین‬

                                                                                                      ‫ایجاد شده توسط شخص یا شرکت خاصی است‪.‬‬
                                                                                ‫• طر ‌حهای صنعتی‪ :‬طرح صنعتی جنبه تزئینی یا زیبای ‌یشناسی کالا را‬

‫‪31‬‬
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38