Page 33 - 34
P. 33
گزارشی از غرفهای که مورد استقبال پژوهشگران و طراحان قرار گرفت
ایدهبازار؛حلقهارتباطعلموصنعت
فرخ ده بزرگی :غرفه ایده بازار در راستای اجرای مفاد بند "د" ماده 17قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری
اسلامی ایران و حمایت از ایجاد و توسعه بورس ایده و بازار فناوری ،ب همنظور استفاده از ظرفی تهای علمی
در جهت پاسخگویی به نیاز بخ شهای صنعت دارویی کشور ،در چهارمین نمایشگاه دارو و صنایع وابسته (ایران
فارما ،)2018برای نخستین بار ،برپا شد .این غرفه که با حمایت کمیته علمی -پژوهشی سندیکای صاحبان صنایع
داروهای انسانی ایران برپا شد ،توانست طی سه روز از برگزاری نمایشگاه ایران فارما ،2018مورد استقبال
پژوهشگران ،طراحان ،مخترعین و صاحبان ایده ،واقع شود ،همچنین با هماهنگ یهای ب هعمل آمده ،به زودی
د هها ایده پژوهشی در معرض دید سرمای هگذاران ریس کپذیر ،قرار خواهد گرفت .در ادامه نگاهی داشت هایم
به ادبیات بازار دارایی فکری (بورس ایده) ،که حلقه ارتباط علم و صنعت محسوب م یشود.
نشان م یدهد .طرح م یتواند شامل خصوصیات سه بعدی مثل شکل کالا یا بازار دارایی فکری (بورس ایده)
خصوصیات دوبعدی مانند الگوها ،خطوط و رنگ باشد. زمزم ههای تشکیل بازار دارایی فکری ،ب هعنوان یکی از بازارهای نوظهور
فرابورس ایران ،از سال 1391و درست زمانی شکل گرفت که تنوع بخشی
• حق انحصاری اثر :عبارت از حقوق اعطا شده به پدیدآورندگان آثار و به ابزارهای مالی و ضرورت نوآوری در ابزارها و خدمات ،ب هعنوان اهداف
طرح ها است.
استراتژیک فرابورس ،مطرح و عملیاتی شدن آن مورد تأکید واقع شد.
• سایر موارد :شامل انواع ارقام ،مالکیت صنعتی ،تحقیق بنیادی و
کاربردی ،اختراعات و غیره. ضرورتی به نام حفاظت ازحقوق مالکیت فکری
بر اساس تعاریف کلی ارائه شده ،ایده ،عبارت است از هرگونه اندیشه
بازار دارایی فکری در شبکه تبادل فناوری کشور و چارچوب ذهنی ،برای خلق یا ایجاد یک محصول ،روش و یا مدیریت
بازار دارايي فكري ،ساختاري جديد در شبكه تبادل فناوري كشور فرآیندها ،که قابلیت مکتوب شدن را داشته باشد و دارنـده ایده نیـز
م يباشد ،كه با هدف عرضه و مبادله مصاديق ماليكت فكري در فضايي حقوقــی دارد کـه ب هعنوان حقــوق مالکیت فکری مورد توجه قرار گرفته
شفاف ،تخصصي و كارآمد ،طر حريزي گرديده است .در اين بازار، است .بد نیست بدانید که کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری
گواهينام ههاي ثبتاختراع ،علائم تجاري ،طر حهاي صنعتي و غيره ،بعد و پس از آن سازمان جهانی مالکیت فکری ( ،)WIPOمالکیت فکری را
از طي فرآيندي مشتمل بر فعالي تهايي همچون ارزيابي فني ،تهيه طرح شامل حقوق مرتبط با مواردی چون آثار ادبی و هنری ،نمای شهای
تجاري ،ارز شگذاري /قيم تگذاري ،بازاريابي و غيره و نهايتاً با تایيد كميته هنرمندان بازیگر ،صدای ضبط شده و برنام ههای رادیویی ،اختراعات در
عرضه ،آگهي گرديده و مورد معامله قرار م يگيرد .اين بازار در سطح كلان، کلیه زمین ههای فعالیت انسان ،کشفیات علمی ،طراح یهای صنعتی ،علائم
با همكاري و تعامل معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ،سازمان تجاری ،علائم خدمـاتی ،نا مهای تجــاری و عناوین ،حمایت در برابر رقابت
بورس اوراق بهادار ،سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ،و در سطح اجرايي نامطلوب ،و سایر حقوقی که ناشی از فعالیت فکری در قلمرو صنعتی ،علمی،
با همكاري شركت فرابورس ايران ،پارك فناوري پرديس و سازمان ماليكت
صنعتي ،مورد طراحي و بهرهبرداري قرار گرفته است .با توجه به گشايش ادبی و هنری است ،م یداند.
بازار دارايي فكري ،كيي از مهمترين موضوعات براي توسعه و رشد اين با این حال و ب هصورت کلی ،حقوق مالکیت فکری ،حقوقی است که به
بازار ،كاه شريسكهای آن ،براي عوامل و بازيگران مختلف بازار م يباشد، صاحب آن اجازه م یدهد از منافع و شکل خاصی از فعالیت یا فکر انسان
همچنین كيي از مهمترين اين ريسكها ،قابليت و صلاحيت فني طرح ارائه منحصرا استفاده کند .حقوقی که دارای ارزش اقتصادی و داد و ستد است
شده ،براي مبادله در بازار و كاهش ريسك خريد طر حهاي بدون صلاحيت ولی موضـوع آ نها ،شیء معین مادی نیست و این حقوق در واقع به فعالیت
و اثر فکری انسان معطوف م یشود .حقوق مالکیت فکری ،به حقوق مالکیت
فني و كاركردي ،براي خريداران است. ادبی و هنری (موضوع «کنوانسیون برن» و سایر کنوانسیو نهای مرتبط)
با تعامل صور تگرفته بين معاونت علمي و فناوري رياستجمهوري و و حقوق مالکیت صنعتی (موضوع «کنوانسیون پاریس» و کنوانسیو نها و
سازمان بورس اوراق بهادار ،ارزيابي صلاحيت فني طر حهاي متقاضي ،براي
عرضه از طريق پارك فناوري پرديس ،بهنمايندگي معاونت علمي و فناوري موافق تنام ههای مرتبط) ،تقسیم شده است.
رياس ت جمهوري ،انجام م يشودu. اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری ،چیست؟
اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری را م یتوان ب هصورت زیر طبق هبندی
کرد:
• حق ثبت اختراع :حقی انحصاری است که در قبال اختراع ثبت شده،
به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا م یشود.
• علائم تجاری :نشانه شاخصی است که معرف کالاها یا خدمات معین
ایجاد شده توسط شخص یا شرکت خاصی است.
• طر حهای صنعتی :طرح صنعتی جنبه تزئینی یا زیبای یشناسی کالا را
31