Page 35 - 68
P. 35

‫مقاله علمـــی‬                                                                   ‫شهری آموزش‌های لازم در خصوص انجام تست سریع و‬
                                                                                ‫آموزش مراقبت‌های اولیه بیماری را به بیماران ارائه م ‌یکردند‬
                      ‫نگرش و رفتار حرفه‌ای داروسازان است و در مرحله بعدی‬        ‫و در مدیریت بیماری و جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری‬
                      ‫ایجاد ابزاری برای سنجش صلاحیت حرفه‌ای داروسازان و‬         ‫نقش بسیار مهمی داشتند‪ .‬نویسندگان این فرآیند‪ ،‬قائل به این‬
                      ‫سپس ایجاد فرآیندهای کنترل کیفیت و تضمین کیفیت در‬          ‫موضوع هستند که ریشه بسیاری از مشکلات دارویی و درمانی‬
                      ‫داروخانه‌ها نه یک موضوع صرفا آکادمیک و قابل طرح در‬        ‫کشور عدم توجه به نقش حرفه‌ای داروسازان است‪ .‬از منظر‬
                      ‫جشنواره‌های آموزشی‪ ،‬بلکه یک ضرورت استراتژیک است که‬        ‫مدیریت یک نظام سلامت سازمان‌یافته‪ ،‬عدم انجام مسئولیت‬
                      ‫م ‌یتواند وقوع سناریوی موفقیت و یا بالعکس عدم موفقیت‬      ‫حرفه‌ای توسط هر‌یک از ارکان یا منابع انسانی آن نظام‪ ،‬باید‬
                      ‫فرآیندهای تشخیص‪ ،‬پیشگیری و درمان یک نظام سلامت‬
                                                                                                       ‫سریعا بررسی‪ ،‬پیگیری و رفع شود‪.‬‬
                                                                ‫را تعیین کند‪.‬‬   ‫داروسازان طبق ‪ GPP‬باید نگرش پاسخگویی به اجتماع را‬
                      ‫مورد دیگر‪ ،‬ابزار سنجش صلاحیت حرفه‌ای است که‬               ‫داشته باشند؛ آنها باید نسبت به نقش اصلی خود که برطرف‬
                      ‫متاسفانه در مورد داروسازان در کشور ما به آن پرداخته نشده‬  ‫کردن نیاز بیماران در‌خصوص بهینه‌سازی دارو درمانی ایشان‬
                      ‫است‪ .‬در تمام کشورهای پیشرفته دنیا آزمون‌های استانداردی‬    ‫با هدف رسیدن به بیشترین اث ‌ربخشی و کمترین خطرات از‬
                      ‫وجود دارد که صلاحیت حرفه‌ای‪ ،‬مراقبین سلامت با آنها‬
                      ‫سنجیده و درصورت وجود این صلاحیت‪ ،‬گواهی امکان فعالیت‬                                 ‫مصرف داروهاست اهتمام ورزند‪.‬‬
                                                                                ‫عدم انجام این نقش حرفه‌ای باعث کاهش تبعیت از‬
                                                ‫به مراقب سلامت‪ ،‬ایفاد م ‌یشود‪.‬‬  ‫دارودرمانی بیماران و بروز عوارض ناشی از تداخلات‪،‬‬
                      ‫درحال‌حاضر نه‌تنها در زمان درخواست مسئولیت فنی‬            ‫حساسیت‌ها و‪ ...‬خواهد شد‪ .‬به‌صورتی که در کشورهای‬
                      ‫داروخانه توسط داروساز‪ ،‬بلکه حتی در دانشکده‌های‬            ‫پیشرفته دنیا شواهد نشان داد‌هاند که بهر‌هگیری از خدمات‬
                      ‫داروسازی کشور هم امتحانات به شکل کتبی و با بررسی‬
                      ‫دانش حفظی افراد برای بررسی صلاحیت اخذ مدرک لحاظ‬             ‫حرفه‌ای داروساز باعث صرف ‌هجویی در هزین ‌هها خواهد شد‪.‬‬
                      ‫می‌شود و توسعه یک ابزار استاندارد برای بررسی صلاحیت‬
                                                                                                            ‫آموزش‪ ،‬گام نخست تغییر‬
                                                            ‫بسیار مهم است‪u.‬‬     ‫اجرای فرآیندهای آموزشی که هدف آن‪ ،‬ارتقای دانش‪،‬‬

                        ‫*سایر نویسندگان‪:‬دکتر سروش احمدی‪ ،‬دکتر سعیده میروکیلی‬

‫‪29‬‬
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40