Page 35 - 68
P. 35
مقاله علمـــی شهری آموزشهای لازم در خصوص انجام تست سریع و
آموزش مراقبتهای اولیه بیماری را به بیماران ارائه م یکردند
نگرش و رفتار حرفهای داروسازان است و در مرحله بعدی و در مدیریت بیماری و جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری
ایجاد ابزاری برای سنجش صلاحیت حرفهای داروسازان و نقش بسیار مهمی داشتند .نویسندگان این فرآیند ،قائل به این
سپس ایجاد فرآیندهای کنترل کیفیت و تضمین کیفیت در موضوع هستند که ریشه بسیاری از مشکلات دارویی و درمانی
داروخانهها نه یک موضوع صرفا آکادمیک و قابل طرح در کشور عدم توجه به نقش حرفهای داروسازان است .از منظر
جشنوارههای آموزشی ،بلکه یک ضرورت استراتژیک است که مدیریت یک نظام سلامت سازمانیافته ،عدم انجام مسئولیت
م یتواند وقوع سناریوی موفقیت و یا بالعکس عدم موفقیت حرفهای توسط هریک از ارکان یا منابع انسانی آن نظام ،باید
فرآیندهای تشخیص ،پیشگیری و درمان یک نظام سلامت
سریعا بررسی ،پیگیری و رفع شود.
را تعیین کند. داروسازان طبق GPPباید نگرش پاسخگویی به اجتماع را
مورد دیگر ،ابزار سنجش صلاحیت حرفهای است که داشته باشند؛ آنها باید نسبت به نقش اصلی خود که برطرف
متاسفانه در مورد داروسازان در کشور ما به آن پرداخته نشده کردن نیاز بیماران درخصوص بهینهسازی دارو درمانی ایشان
است .در تمام کشورهای پیشرفته دنیا آزمونهای استانداردی با هدف رسیدن به بیشترین اث ربخشی و کمترین خطرات از
وجود دارد که صلاحیت حرفهای ،مراقبین سلامت با آنها
سنجیده و درصورت وجود این صلاحیت ،گواهی امکان فعالیت مصرف داروهاست اهتمام ورزند.
عدم انجام این نقش حرفهای باعث کاهش تبعیت از
به مراقب سلامت ،ایفاد م یشود. دارودرمانی بیماران و بروز عوارض ناشی از تداخلات،
درحالحاضر نهتنها در زمان درخواست مسئولیت فنی حساسیتها و ...خواهد شد .بهصورتی که در کشورهای
داروخانه توسط داروساز ،بلکه حتی در دانشکدههای پیشرفته دنیا شواهد نشان دادهاند که بهرهگیری از خدمات
داروسازی کشور هم امتحانات به شکل کتبی و با بررسی
دانش حفظی افراد برای بررسی صلاحیت اخذ مدرک لحاظ حرفهای داروساز باعث صرف هجویی در هزین هها خواهد شد.
میشود و توسعه یک ابزار استاندارد برای بررسی صلاحیت
آموزش ،گام نخست تغییر
بسیار مهم استu. اجرای فرآیندهای آموزشی که هدف آن ،ارتقای دانش،
*سایر نویسندگان:دکتر سروش احمدی ،دکتر سعیده میروکیلی
29