Page 31 - 68
P. 31
نایب رئیس هیاتمدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران مطرح کرد:
نمایشگاه بینالمللی ایران فارما صنعت دارو را از حالت بومی خارج میکند
پیمان صفردوست /نمایشگا ههای تخصصی همواره به عنوان ویترین فعالیت بخ شهای مختلف صنعتی و تجاری،
مورد توجه گروه های مختلف بودهاند .اگر از دوره همهگیری ویروس کرونا در دنیا فاکتور بگیریم ،خواهیم
دید که در یک دهه گذشته تلاش مجموعههای بزرگ بی نالمللی در دنیا بر آن بوده است که بیشترین سهم را
در برگزاری و حضور در نمایشگا هها و رویدادهای تخصصی داشته باشند .در کشور ما نیز این موضوع همگام
با حرک تهای جهانی آغاز شد و در بسیاری از صنایع نمایشگا ههای کوچک و بزرگ در کشور برگزار شد .در
این سالها حوزه دارو و صنایع دارویی نیز در از قافله عقب نبوده است و با همکاری اهالی صنعت و ارگانهای
ذیصلاح در حوزه سلامت ،نمایشگاه ایران فارما را شکل داده است که در 6دوره برگزاری خود به بزرگترین
رویداد تخصصی حوزه دارو در منطقه تبدیل شده است .با توجه به اینکه در ما ههای آینده هفتمین دوره این
رویداد بی نالمللی را در پیش داریم ،دستاوردها و نتایج حاصل از این نمایشگاه طی این سا لها را از نگاه دکتر مهدی
پیرصالحی ،نایب رئیس هیاتمدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران که در کارنامه کاری خود سابقه
حضور بر کرسی ریاست سازمان غذا و دارو را نیز دارد ،بررسی کردهایم.
پیشرفت و توسعه را فراهم آورند. دکتر مهدی پیرصالحی ،در گف توگو با ماهنامه غذا و دارو
نایب رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای درباره اهمیت و ضرورت برگزاری نمایشگاه ایرا نفارما در
انسانی ایران درمورد سومین ویژگی برگزاری نمایشگاههای کشور گفت :به طور کلی در دنیای امروز که هرچه بیشتر به
تخصصی و مه مترین دلیل اهمیت این رویدادها و تاکید کرد: سمت صنعتی شدن پیش م یرود نمایشگاهها کارکرد بسیار
یک نمایشگاه زمانی م یتواند از حداکثر ظرفی تهای خود مهمی در پیشرفت صنایع مختلف دارند .و نمایشگاه ایرا نفارما
برخوردار باشد که باعث برقراری ارتباطات بی نالمللی شود.
منظور از ارتباطات بی نالمللی ،ارتبا طهای متقابل و دوسوی های نیز در حوزه صنایع دارویی از این قاعده مستثنا نیست.
است که از یک سو شرک تهای بی نالمللی با حضور در آن دکتر پیرصالحی سه کاربرد عمده را برای نمایشگاهها
محصولات ،خدمات و فناور یهای خود را در معرض دید برشمرد و در این زمینه تاکید کرد :اولین کاربرد مهم
فعالان داخلی قرار دهند و از سوی دیگر فعالان داخلی صنعت نمایشگاهها و به خصوص نمایشگاه های تخصصی نمایش
کشور نیز توانمند یهای خود را به بازدیدکنندگان خارجی توان یک مجموعه یا یک صنف را به فعالان آن مجموعه و
نشان دهند و مقدمات عقد قراردادهای بی نالمللی و صادرات صنف نشان م یدهد و م یتواند از این طریق منجر به ه مافزایی
را فراهم کنند.وی درباره توجه به این ویژگی در نمایشگاه
ایران فارما خاطرنشان کرد :برگزارکنندگان این نمایشگاه و پیشرفت شود.
برای برقراری این ارتباط متقابل بین تولیدکنندگان داخلی وی در این باره افزود :دومین ویژگی مهم نمایشگاهها این
و خارجی ،علاوه بر دعوت از نمایندگان و سفرای کشورهای است که فعالان حوزههای مختلف م یتوانند توانمند یهای
دیگر برای بازدید از نمایشگاه ،گروههای مرتبط با صنعت دارو خودرادرحوزههایمختلفتولیدوخدماتبهسیاس تگذاران
در کشورهای دیگر را نیز برای حضور در این رویداد تخصصی و تصمی مگیران آن حوزهها نشان م یدهد و از این طریق
دعوت کردهاند تا با شک لگیری این ارتبا طها ،از حالت لوکال زمین ههای حمایت ،سرمای هگذاری متولیان و در نهایت
( )Localو بومی بودن درآمده و هرچه بیشتر وارد بازارهای
بی نالمللی شود .از این طریق آن دسته از شرک تهای
دارویی ما که قابلیت صادرات را دارند م یتوانند بازارهایی در
کشورهای همسایه ،منطقه و سایر کشورها پیدا کنند و با عقد
قراردادهای همکاری باعث توسعه صنعت دارو شوند.
دکتر پیرصالحی درباره عملکرد نمایشگاه ایرا نفارما طی
دورههای گذشته و نتایج به دست آمده از آن در طول این
سا لها نیز گفت :به نظر اکثر صاحبنظران حوزه دارو این
نمایشگاه ،تا امروز رویداد موفقی و مثبتی بوده است .البته باید
25