Page 33 - 68
P. 33
مقاله علمـــی
استاندارد عملکرد بهینه در داروخانه
چرا GPPبرای داروخانه یک ضرورت است
۱ـ در درجه اول تعیین برنام ههای آموزشی در دکتر منیره افضلی:
زمینههای علوم دارویی و بهداشت و درمان که دانش پایه
متخصص اقتصاد و مدیریت دارو و مدیر گروه دارویی پاسارفارما*
را برای داروسازان فراهم سازد.
۲ـ برنامههای آموزشی باید تضمی نکننده تحقق برای نخستین بار ،در سال 1992میلادی ()1371
فدراسیون بی نالمللی داروسازی (International
برنامههای مراقبتهای دارویی بیمارمحور باشد. ،)Pharmaceutical Federation = FIPاستانداردهایی
۳ـ تحولات آتی در داروسازی و پزشکی باید منجر به را برای ارائه خدمات بهینه داروساز در داروخانه تحت
تکامل مداوم برنامه آموزشی با معرفی موضوعات جدید عنوان «استاندارد عملکرد بهینه» (Good Pharmacy
)Practice = GPPدر داروخانه شهری و داروخانه
حوزه پزشکی شود. بیمارستانی به کمیته تخصصی سازمان جهانی بهداشت
۴ـ برنامههای آموزشی باید این واقعیت را نشان دهند ( )WHOارسال کرد .سپس در سال 1997میلادی
که داروسازان باید دانش کافی و رفتار حرفهای داشته شورای تخصصی سازمان جهانی بهداشت سند مشترکی
باشند تا بتوانند نقشهای حرفهای خود را بهطور موثر در با FIPآماده کرد که هدف این سند تبیین یک استاندارد
جهت تحقق الزامات GPPبرای کمک به بیماران انجام برای عملکرد مناسب در داروخانه بود و در سال 1999در
سی و پنجمین گزارش WHOاین استاندارد منتشر شد.
دهند. سازمان جهانی بهداشت متعاقبا دو جلسه دیگر در
۵ـ آزمون نهایی و اعطای مدرک دانشگاهی باید منجر مورد نقش داروساز ،در ونکوور کانادا در سال 1997
به تأیید صلاحیت حرفهای و به رسمیت شناختن فرد و در لاهه هلند در سال 1998برگزار گرد .این
سازمان در گزارش گروه مشاوره خود در مورد «آماده
بهعنوان داروساز شود. سازی داروساز آینده» (ونکوور 1997میلادی) هفت
۶ـ دستاوردهای آموزشی باید منعک سکننده نیازهای نقش را مشخص کرد ،که باید به عنوان انتظارات
جامعه درحالحاضر و افق فعالیتهای داروسازی در از داروسازان بهعنوان گروهی از متخصصان خدمات
کشور و منطقه مربوطه باشد. بهداشتی ،درمانی مورد توجه قرار گیرد.
۷ـ برنامهها و دورههای آموزش مداوم باید ب هگونهای
طراحی شوند که با اهداف آموزشی تعیینشده مطابقت داروساز خوب کیست؟
داشته باشند .ارزیابی و کنترل کیفیت باید موردتوجه قرار بر اساس این سند ،داروساز در 4حیطه اصلی باید
گیرد تا نتایج تحصیلی و شایستگیهای ب هدست آمده را توانمند شود که این حیطهها شامل مراقبتهای دارویی،
مدیریت و سازمان ،خدمات بهداشتی و ویژگیهای
تضمین کند.
۸ـ آموزش و یادگیری باید مهارتمحور باشد و شخصی و حرفهای هستند.
داروسازان باید از نظر مهارت و حرف ها یگری مورد ارزیابی در مجموع وظایف مشخص شده شامل موارد زیر
قرار بگیرند. است:
۹ـ داروسازان متخصص باید مسئولیت خود برای کمک مراقب سلامت ،برقرار کننده ارتباط موثر ،یادگیرنده
به آموزش داروسازان آینده را مشخص کنند. فعال ،راهبر ،تصمیم ساز ،مدیر ،آموزگار
در نشست ونکوور کانادا موافقت شد داروسازان جهت
وضعیت داروخانههای کشور چگونه است؟ ارتقای خود با هدف اجرای موثر این نقشها باید دانش،
با وجود آموزشهای سخت دوره عمومی جهت کسب نگرش ،مهارت و رفتارهای حرفهای کسب کنند .همچنین
دانش و مهارت داروسازی ،حوزه خدمترسانی در توجه به آموزش دانشجویان داروسازی و ارتقای مهارت
داروخان هها با چالشهای زیادی روبهرو است .در اذهان آنها در برقراری ارتباط با سایر اعضای کادر درمان مورد
عمومی بسیاری از مردم جامعه نقش مستقلی برای تاکید قرار گرفت .در ضمیمه این بیانیه نیز توصیههایی
داروساز قائل نیستند و مسئولان نیز از نحوه خدمترسانی بیان شدهاست که اهم این توصیهها شامل موارد زیر است:
داروسازان شاغل در داروخان هها رضایت ندارند .خود
داروسازان نیز از ضوابط و شرایط کاری نامناسب خود به
تنگ آمدهاند .متاسفانه در کشور ما نقش داروساز ب هعنوان
عضوی از تیم مراقبت بیمار ،همسو با تحولات رخ داده در
27