Page 33 - 68
P. 33

‫مقاله علمـــی‬

               ‫استاندارد عملکرد بهینه در داروخانه‬

               ‫چرا ‪ GPP‬برای داروخانه یک ضرورت است‬

               ‫‪۱‬ـ در درجه اول تعیین برنام ‌ههای آموزشی در‬                                               ‫دکتر منیره افضلی‪:‬‬
               ‫زمینه‌های علوم دارویی و بهداشت و درمان که دانش پایه‬
                                                                           ‫متخصص اقتصاد و مدیریت دارو و مدیر گروه دارویی پاسارفارما*‬
                                      ‫را برای داروسازان فراهم سازد‪.‬‬
               ‫‪۲‬ـ برنامه‌های آموزشی باید تضمی ‌نکننده‌ تحقق‬              ‫برای نخستین بار‪ ،‬در سال ‪ 1992‬میلادی (‪)1371‬‬
                                                                         ‫فدراسیون بی ‌نالمللی داروسازی (‪International‬‬
                       ‫برنامه‌های مراقبت‌های دارویی بیمارمحور باشد‪.‬‬      ‫‪ ،)Pharmaceutical Federation = FIP‬استانداردهایی‬
               ‫‪۳‬ـ تحولات آتی در داروسازی و پزشکی باید منجر به‬            ‫را برای ارائه خدمات بهینه داروساز در داروخانه تحت‬
               ‫تکامل مداوم برنامه آموزشی با معرفی موضوعات جدید‬           ‫عنوان «استاندارد عملکرد بهینه» (‪Good Pharmacy‬‬
                                                                         ‫‪ )Practice = GPP‬در داروخانه شهری و داروخانه‬
                                                ‫حوزه پزشکی شود‪.‬‬          ‫بیمارستانی به کمیته تخصصی سازمان جهانی بهداشت‬
               ‫‪۴‬ـ برنامه‌های آموزشی باید این واقعیت را نشان دهند‬         ‫(‪ )WHO‬ارسال کرد‪ .‬سپس در سال ‪ 1997‬میلادی‬
               ‫که داروسازان باید دانش کافی و رفتار حرفه‌ای داشته‬         ‫شورای تخصصی سازمان جهانی بهداشت سند مشترکی‬
               ‫باشند تا بتوانند نقش‌های حرفه‌ای خود را به‌طور موثر در‬    ‫با ‪ FIP‬آماده کرد که هدف این سند تبیین یک استاندارد‬
               ‫جهت تحقق الزامات ‪ GPP‬برای کمک به بیماران انجام‬            ‫برای عملکرد مناسب در داروخانه بود و در سال ‪ 1999‬در‬
                                                                         ‫سی و پنجمین گزارش ‪ WHO‬این استاندارد منتشر شد‪.‬‬
                                                            ‫دهند‪.‬‬        ‫سازمان جهانی بهداشت متعاقبا دو جلسه دیگر در‬
               ‫‪۵‬ـ آزمون نهایی و اعطای مدرک دانشگاهی باید منجر‬            ‫مورد نقش داروساز‪ ،‬در ونکوور کانادا در سال ‪1997‬‬
               ‫به تأیید صلاحیت حرفه‌ای و به رسمیت شناختن فرد‬             ‫و در لاهه هلند در سال ‪ 1998‬برگزار گرد‪ .‬این‬
                                                                         ‫سازمان در گزارش گروه مشاوره خود در مورد «آماده‬
                                             ‫به‌عنوان داروساز شود‪.‬‬       ‫سازی داروساز آینده» (ونکوور ‪ 1997‬میلادی) هفت‬
               ‫‪۶‬ـ دستاوردهای آموزشی باید منعک ‌سکننده نیازهای‬            ‫نقش را مشخص کرد‪ ،‬که باید به عنوان انتظارات‬
               ‫جامعه د‌رحال‌حاضر و افق فعالیت‌های داروسازی در‬            ‫از داروسازان به‌عنوان گروهی از متخصصان خدمات‬

                                       ‫کشور و منطقه مربوطه باشد‪.‬‬                     ‫بهداشتی‪ ،‬درمانی مورد توجه قرار گیرد‪.‬‬
               ‫‪۷‬ـ برنامه‌ها و دور‌ههای آموزش مداوم باید ب ‌هگونه‌ای‬
               ‫طراحی شوند که با اهداف آموزشی تعیین‌شده مطابقت‬                                            ‫داروساز خوب کیست؟‬
               ‫داشته باشند‪ .‬ارزیابی و کنترل کیفیت باید مورد‌توجه قرار‬    ‫بر اساس این سند‪ ،‬داروساز در ‪ 4‬حیطه اصلی باید‬
               ‫گیرد تا نتایج تحصیلی و شایستگی‌های ب ‌هدست آمده را‬        ‫توانمند شود که این حیطه‌ها شامل مراقبت‌های دارویی‪،‬‬
                                                                         ‫مدیریت و سازمان‌‪ ،‬خدمات بهداشتی و ویژگی‌های‬
                                                     ‫تضمین کند‪.‬‬
               ‫‪۸‬ـ آموزش و یادگیری باید مهارت‌محور باشد و‬                                          ‫شخصی و حرفه‌ای هستند‪.‬‬
               ‫داروسازان باید از نظر مهارت و حرف ‌ها ‌یگری مورد ارزیابی‬  ‫در مجموع وظایف مشخص شده شامل موارد زیر‬

                                                       ‫قرار بگیرند‪.‬‬                                                   ‫است‪:‬‬
               ‫‪۹‬ـ داروسازان متخصص باید مسئولیت خود برای کمک‬              ‫مراقب سلامت‪ ،‬برقرار کننده ارتباط موثر‪ ،‬یادگیرنده‬

                         ‫به آموزش داروسازان آینده را مشخص کنند‪.‬‬                         ‫فعال‪ ،‬راهبر‪ ،‬تصمیم ساز‪ ،‬مدیر‪ ،‬آموزگار‬
                                                                         ‫در نشست ونکوور کانادا موافقت شد داروسازان جهت‬
                           ‫وضعیت داروخانه‌های کشور چگونه است؟‬            ‫ارتقای خود با هدف اجرای موثر این نقش‌ها باید دانش‪،‬‬
               ‫با وجود آموزش‌های سخت دوره عمومی جهت کسب‬                  ‫نگرش‌‪ ،‬مهارت و رفتارهای حرفه‌ای کسب کنند‪ .‬همچنین‬
               ‫دانش و مهارت داروسازی‪ ،‬حوزه خدمت‌رسانی در‬                 ‫توجه به آموزش دانشجویان داروسازی و ارتقای مهارت‬
               ‫داروخان ‌هها با چالش‌های زیادی رو‌به‌رو است‪ .‬در اذهان‬     ‫آنها در برقراری ارتباط با سایر اعضای کادر درمان مورد‬
               ‫عمومی بسیاری از مردم جامعه نقش مستقلی برای‬                ‫تاکید قرار گرفت‪ .‬در ضمیمه این بیانیه نیز توصیه‌هایی‬
               ‫داروساز قائل نیستند و مسئولان نیز از نحوه خدمت‌رسانی‬      ‫بیان شده‌است که اهم این توصیه‌ها شامل موارد زیر است‪:‬‬
               ‫داروسازان شاغل در داروخان ‌هها رضایت ندارند‪ .‬خود‬
               ‫داروسازان نیز از ضوابط و شرایط کاری نامناسب خود به‬
               ‫تنگ آمده‌اند‪ .‬متاسفانه در کشور ما نقش داروساز ب ‌هعنوان‬
               ‫عضوی از تیم مراقبت بیمار‪ ،‬همسو با تحولات رخ داده در‬

‫‪27‬‬
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38