Page 78 - 32
P. 78

‫نگاهی به سه دهه فعالیت ‪CPhI‬‬

‫‪CPhI‬منطقهخاورمیانهوآفریقا‪:‬به‬
 ‫چالشکشیدنایرانفارمااست؟!‬

‫رسول سعدونی‪ :‬با گذشت حدود سی سال از برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع دارویی ‪ ،CPhI‬این پلتفرم‬
‫با اعتباری فزاینده به کار خود ادامه می‌دهد‪ .‬شعار اساسی این نمایشگاه فراهم آوردن عرص ‌های برای ‪B2B‬‬
‫و تعامل صنایع مختلف داروسازی است که از طریق پوشش بخ ‌شهای مختلف این صنعت محقق م ‌یشود‪.‬‬
‫در اکثر این نمایشگا ‌هها‪ ،‬تقسیمات به گون ‌های است که بخ ‌شهای مختلف صنعت‪ ،‬از تحقیق و توسعه‪ ،‬مواد‬
‫اولیه‪ ،‬مهندسی و تولید‪ ،‬محصولات دارویی‪ ،‬ماشی ‌نآلات و تجهیزات‪ ،‬بست ‌هبندی و تولید مشترک سهم کافی‬
‫از بزرگترین گردهمایی خود داشته باشند‪.‬در ادامه و به مناسبت برگزاری رویداد بزرگ دارویی ایران فارما‬

                                         ‫نگاهی داشت ‌هایم به اتفا ‌قها و رویدادهای سه دهه ‪ CPhI‬که می‌خوانید‪.‬‬

‫اخیراً میزبان این نمایشگاه بود‌هاند می‌توان به آلمان‪ ،‬ایتالیا‪ ،‬اسپانیا‪ ،‬چین‪،‬‬                                  ‫سیاست‌های کلی‪ :‬آمار غیر علنی‬
‫هند‪ ،‬ژاپن‪ ،‬اندونزی‪ ،‬کره جنوبی‪ ،‬آمریکا‪ ،‬روسیه‪ ،‬ترکیه‪ ،‬امارات متحده‬             ‫برگزارکننده این نمایشگا‌هها‪ ،UBM ،‬که مجموعه‌ای چندملیتی به‬
                                                                              ‫مرکزیت لندن است‪ ،‬از انتشار آمار برگزاری سال‌های گذشته به شکل‬
                                              ‫عربی و ‪ ...‬اشاره کرد‪.‬‬           ‫علنی خودداری م ‌یکند‪ .‬دلیل این پرهیز‪ ،‬دیدگاه کلی آنان در جهت‬
                                                                              ‫تمرکز بر برگزاری منظم سالانه و پویایی نمایشگاه‌هایی است که سالانه‪،‬‬
                               ‫صنایع دارویی‪ :‬چرایی رون ِق مدام‬                ‫در چندین نوبت و چندین کشور برگزار می‌شود‪ .‬با توجه به ادغام اخیر این‬
‫بخشی از این رونق مداوم حاصل طبیعت کسب و کار صنایع پزشکی‬                       ‫شرکت با یکی دیگر از غول‌های برگزارکننده نمایشگاه‪ Informa ،‬در ماه‬
‫و دارویی است که کم و بیش از نوسانات بازارهایی که با محوریت‬                    ‫جولای سال جاری‪ ،‬باید دید که سیاست‌های کلی این مجموعه تغییراتی‬
‫مصر ‌فکننده فعالیت م ‌یکنند رها هستند‪ .‬اکثر تغییرات جریان‌های بازار‬           ‫به سوی سنت ‌ی‌تر شدن (که شیوه معمول ‪ Informa‬است) خواهد داشت‬
‫دارو در جهت رونق هستند چراکه حرکت کلی جوامع در جهت افزایش‬
‫امید به زندگی و در نتیجه‪ ،‬افزایش جمعیت‪ ،‬افزایش مصرف‪ ،‬افزایش‬                                              ‫و یا شیوه کنونی خود را ادامه خواهد داد‪.‬‬
‫تعداد بیماری‌ها و البته افزایش محصولات مصرفی دارویی‪-‬پزشکی است‪.‬‬                ‫با توجه به سا ‌لها و تعداد نمایشگا‌ههای برگزار شده زیر چتر این‬
‫آمارهای مختلف در اقصی نقاط جهان نیز خبر از افزایش نسبت مخارج‬                  ‫پلتفرم‪ ،‬می‌توان تخمین زد که تا کنون بیش از ‪ 100‬هزار شرکت و‬
‫درمانی در بودجه‌ها و سهم بخش مصارف بهداشت دول ‌تها از تولید‬                   ‫مجموعه محصولات و خدمات خود را در این نمایشگاه‌ها عرضه کرد‌هاند‬
                                                                              ‫و متجاوز از یک میلیون بازدیدکننده در مجموع از این نمایشگاه‌ها بازدید‬
                                      ‫ناخالص ملی کشورها می‌دهد‪.‬‬               ‫به عمل آورد‌هاند که رقم بسیار قابل توجهی است‪ .‬از میان کشورهایی که‬
‫در این میان‪ ،‬پیشرفت‌های مختلف در صنایع مختلف مرتبط به‬

                                                                                                                                                    ‫‪76‬‬
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83