Page 79 - 32
P. 79

‫برگزارکننده این نمایشگاه‌ها‪ ،UBM ،‬که مجموع ‌های‬                         ‫داروسازی و هزینه‌های سرسا ‌مآوری که مجموعه‌های داروسازی برای‬
                                                                        ‫تحقیق و توسعه‪ ،‬در جهت تولید محصولات جدید‪ ،‬افزایش سهم خود‬
‫چندملیتی به مرکزیت لندن است‪ ،‬از انتشار آمار برگزاری‬                     ‫از بازار و تثبیت جایگاه و ارزش محصولات پزشکی و دارویی در جهت‬
                                                                        ‫افزایش کیفیت زندگی م ‌یکنند نیز موثر واقع شده است‪ .‬دولت‌ها نیز‬
‫سال‌های گذشته به شکل علنی خودداری م ‌یکند‪ .‬دلیل این‬                     ‫از این روند با عنوان "حمایت از تولید دانش" استقبال کرده و موجبات‬
                                                                        ‫تسهیل این تحقیقات را فراهم م ‌یآورند‪ .‬مرکزیت یافتن این بخش از‬
‫پرهیز‪ ،‬دیدگاه کلی آنان در جهت تمرکز بر برگزاری منظم‬                     ‫اقتصاد در کشورهای توسعه یافته به‌گونه‌ای است که ب ‌هعنوان مثال در‬
                                                                        ‫کشورهای منطقه اسکاندیناوی‪ ،‬ب ‌هطور میانگین‪ 30-40 ،‬درصد از درآمد‬
‫سالانه و پویایی نمایشگاه‌هایی است که سالانه‪ ،‬در چندین‬                   ‫ناخالص ملی کشورها در تحقیق و توسعه هزینه می‌شود‪ .‬این نسبت‬
                                                                        ‫در کشورهای در حال توسعه نیز‪ ،‬طی دو دهه گذشته روند تصاعدی‬
‫نوبت و چندین کشور برگزار م ‌یشود‪ .‬با توجه به ادغام‬
                                                                                                                 ‫فزایند‌های پیدا کرده است‪.‬‬
‫اخیر این شرکت با یکی دیگر از غو ‌لهای برگزارکننده‬
                                                                                 ‫جایگاه امروز ‪ :CPhI‬سیاس ‌تها و خط مش ‌یهای متفاوت‬
‫نمایشگاه‪ Informa ،‬در ماه جولای سال جاری‪ ،‬باید دید که‬                    ‫سخن گفتن از جایگاه این رویداد در سیاس ‌تگذاری‌های کلان صنایع‬
                                                                        ‫دارویی در گرو در نظر گرفتن عوامل متعددی است‪ .‬چراکه با گسترش‬
‫سیاست‌های کلی این مجموعه تغییراتی به سوی سنت ‌‌یتر‬                      ‫و تغییر مختصات صنعت و شکل‌گیری و تاسیس مجموعه‌های جدید در‬
                                                                        ‫اندازه‌های مختلف برای عرضه محصولات مختلف به بازار دارو و محصولات‬
‫شدن (که شیوه معمول ‪ Informa‬است) خواهد داشت و یا‬                         ‫پزشکی‪-‬دارویی‪ ،‬تاثیرگذاری و تعیین‌کننده بودن این نمایشگاه نیز تغییر‬
                                                                        ‫شکل داده است و مجموعه‌ها همه ساله با پا به این نمایشگاه م ‌یگذارند‪.‬‬
           ‫شیوه کنونی خود را ادامه خواهد داد‪.‬‬                           ‫تفاوت مح ‌لهای برگزاری نمایشگاه نیز مزید بر علت شده است‪ .‬به‬
                                                                        ‫عنوان مثال‪ ،‬آخرین دوره از این ‪ CPhI‬خاورمیانه و آفریقا‪ ،‬در ابوظبی‪،‬‬
‫با بازخورد از نمایشگاه نیز صورت گرفته است که م ‌یتوان به برگزاری یک‬     ‫پایتخت امارات متحده عربی برگزار شد‪ .‬با توجه به عوامل داخلی مختلف‬
            ‫دوره نمایشگاه ‪ CPhI‬در روسیه در سال ‪ 2017‬اشاره کرد‪.‬‬          ‫بازار داروی این منطقه‪ ،‬دارو و عرض ‌هکنندگان محصول نهایی از استقبال‬
                                                                        ‫بیشتری برخوردار شدند و این امر سبب شد که شرک ‌تهای فعال در صنایع‬
‫آخرین تغییر این نمایشگاه‪ ،‬با اعلام قبلی در این دوره از نمایشگاه‬         ‫سنگین داروسازی و تجهیزات حضور ک ‌مرن ‌گتری داشته باشند‪ .‬این تفاوت‬
‫‪ CPhI‬خاورمیانه و آفریقا‪ ،‬در سپتامبر جاری صورت گرفت‪ .‬نمایشگاه‬            ‫در نوع بازارها‪ ،‬سبب شده که مجموع ‌ههای دارویی با نگر ‌شهای متفاوتی در‬
‫‪ CPhI‬خاورمیانه و آفریقا که پیش از این در استانبول ترکیه و در ماه‬        ‫نمایشگا‌ههای مختلف حضور یابند‪ .‬از میان دیگر تفاو ‌تها م ‌یتوان به فضای‬
‫مارس برگزار می‌شد‪ ،‬با تشدید تنش‌های سیاسی اقتصادی ترکیه‪ ،‬و‬
‫کاهش مشهود استقبال شرک ‌تها و بازدیدکنندگان از این رویداد‪ ،‬و با‬                   ‫عل ‌ممحور ‪ CPhI‬در نمایشگا‌ههای آمریکا و ژاپن نیز اشاره کرد‪.‬‬

      ‫تصمیم برگزارکننده‪ ،UBM ،‬به زمان و مکان دیگری موکول شد‪.‬‬                                            ‫همگام با صنعت‪ :‬جذب حداکثری‬
                                                                        ‫برگزارکنندگان همچنین با در نظر گرفتن تحرکات مختلف و‬
‫نخستین دوره ‪ CPhI‬منطقه خاورمیانه و آفریقا‪ :‬به چالش کشیدن‬                ‫جریان‌های اقتصادی‪ ،‬تصمیماتی در جهت تغییر مکان و زمان برگزاری‬
                                                     ‫ایران فارما‬        ‫نمایشگاه‌های مختلف اتخاذ م ‌یکنند‪ .‬بارزترین نمونه برگزاری سالانه‬
                                                                        ‫‪ CPhI Worldwide‬در شهرهای مختلف اروپا است‪ .‬این تغییرات‪ ،‬نه تنها‬
‫در نخستین دوره نمایشگاه در ابوظبی‪ ،‬که از ‪ 3‬تا ‪ 5‬سپتامبر در محل‬          ‫باعث جذب حداکثری صنایع و مخاطبان این نمایشگاه می‌شود‪ ،‬که سبب‬
‫شرکت ملی نمایشگاهی ابوظبی برگزار شد‪ ،‬حدود ‪ 250‬شرکت دارویی‬               ‫شده تا فضای کلی نمایشگاه رونق و پویایی خاصی بیابد‪ .‬این تغییرات‬
‫حضور داشتند‪ .‬بر اساس گمان ‌هزن ‌یها‪ ،‬برگزاری این نمایشگاه در سپتامبر‬    ‫حتی به‌صورت برگزاری دفعی و حذف آنی با توجه به عدم تناسب هزینه‬
‫در تلاش برای به چالش کشیدن جذابیت ایران‌فارما برای فعالان این‬
‫عرصه و در جهت زیر سایه بردن موفقیت‌های این رویداد صورت گرفت‪.‬‬
‫نمایشگاهی که پی ‌شبینی می شود به زودی به قطب نمایشگاه دارویی‬
‫خاورمیانه تبدیل شود‪ .‬با این وجود و با توجه به آمار و گزار ‌شهایی که از‬
‫ابوظبی منتشر شد‪ ،‬استقبال و بازخورد این نمایشگاه کمتر از حد انتظار‬
‫بود‪ .‬با به پایان رسیدن این نمایشگاه در ابوظبی‪ ،‬تاکنون برگزارکنندگان‬
‫اطلاعی ‌های درباره محل برگزاری این نمایشگاه در سال ‪ 2019‬منتشر‬

                                                      ‫نکرد ‌هاند‪u.‬‬

                                                                                  ‫اهمیت دارویی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا‬
             ‫منطقه ‪( MENA‬خاورمیانه و شمال آفریقا)‪ ،‬یکی از بکرترین مناطق جهان برای سرمایه‌گذاری در صنایع دارویی است‪ .‬از پتانسیل‌های این‬
             ‫منطقه می‌توان برای فروش و تاسیس کارخانجات تولیدی صنایع دارو استفاده کرد‪ .‬تعدادی از شرکت‌های دارویی بین‌المللی سرمایه‌گذاری‌های‬
             ‫خود در منطقه را از سال‌ها پیش آغاز کرده‌اند‪ .‬با توجه به غیرقاب ‌لپی ‌شبینی بودن بازخورد انتخاب‌های استراتژیک شرک ‌تها‪ ،‬تحقیق و بررسی‬

                                                                                                 ‫این بازار پیش از ورود به آن امری حیاتی است‪.‬‬
             ‫ارزش مالی بازار دارویی خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ‪ 2016‬برابر با ‪ 36‬میلیارد دلار بوده است‪ .‬این رقم شامل ‪ 2‬درصد از حجم کل‬
             ‫بازار صنایع دارویی جهان است‪ .‬با سن امید به زندگی ‪ 73‬سال‪ ،‬و نرخ افزایش جمعیت ‪ 2‬درصد‪ ،‬پی ‌شبینی می‌شود تا سال ‪ ،2022‬حجم بازار‬
             ‫دارویی منطقه به رقمی معادل ‪ 41.5‬میلیارد دلار برسد‪ .‬همچنین‪ ،‬پی ‌شبینی می‌شود این منطقه در سال‌های آتی رشدی برابر ‪ 10‬درصد داشته‬
             ‫باشد‪ .‬این در حالی است که نرخ رشد جهانی بازار دارو بین ‪ 4‬تا ‪ 6‬درصد پی ‌شبینی شده است‪ .‬حتی قدرت‌های جدید و در حال پیشرفت دارو‬

                                                                                ‫مانند برزیل و چین‪ ،‬نرخ رشد پایین‌تری به خود اختصاص داده‌اند‪.‬‬
             ‫با توجه به افزایش سن امید به زندگی‪ ،‬افزایش جمعیت و تغییر الگوی بیماری‌ها در منطقه‪ ،‬شرکت‌های متعددی اقدام به ورود به این منطقه‬
             ‫کرده‌اند‪ .‬همچنین‪ ،‬نسبت پایین مصارف درمانی و دارویی از درآمد ناخالص ملی کشورهای این منطقه (حدود ‪ 6‬درصد) به جذابیت‌های منطقه‬

                                                                                             ‫برای شرک ‌تهای بزرگ و چندملیتی افزوده است‪u.‬‬

‫‪77‬‬
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84