Page 79 - 32
P. 79
برگزارکننده این نمایشگاهها ،UBM ،که مجموع های داروسازی و هزینههای سرسا مآوری که مجموعههای داروسازی برای
تحقیق و توسعه ،در جهت تولید محصولات جدید ،افزایش سهم خود
چندملیتی به مرکزیت لندن است ،از انتشار آمار برگزاری از بازار و تثبیت جایگاه و ارزش محصولات پزشکی و دارویی در جهت
افزایش کیفیت زندگی م یکنند نیز موثر واقع شده است .دولتها نیز
سالهای گذشته به شکل علنی خودداری م یکند .دلیل این از این روند با عنوان "حمایت از تولید دانش" استقبال کرده و موجبات
تسهیل این تحقیقات را فراهم م یآورند .مرکزیت یافتن این بخش از
پرهیز ،دیدگاه کلی آنان در جهت تمرکز بر برگزاری منظم اقتصاد در کشورهای توسعه یافته بهگونهای است که ب هعنوان مثال در
کشورهای منطقه اسکاندیناوی ،ب هطور میانگین 30-40 ،درصد از درآمد
سالانه و پویایی نمایشگاههایی است که سالانه ،در چندین ناخالص ملی کشورها در تحقیق و توسعه هزینه میشود .این نسبت
در کشورهای در حال توسعه نیز ،طی دو دهه گذشته روند تصاعدی
نوبت و چندین کشور برگزار م یشود .با توجه به ادغام
فزایندهای پیدا کرده است.
اخیر این شرکت با یکی دیگر از غو لهای برگزارکننده
جایگاه امروز :CPhIسیاس تها و خط مش یهای متفاوت
نمایشگاه Informa ،در ماه جولای سال جاری ،باید دید که سخن گفتن از جایگاه این رویداد در سیاس تگذاریهای کلان صنایع
دارویی در گرو در نظر گرفتن عوامل متعددی است .چراکه با گسترش
سیاستهای کلی این مجموعه تغییراتی به سوی سنت یتر و تغییر مختصات صنعت و شکلگیری و تاسیس مجموعههای جدید در
اندازههای مختلف برای عرضه محصولات مختلف به بازار دارو و محصولات
شدن (که شیوه معمول Informaاست) خواهد داشت و یا پزشکی-دارویی ،تاثیرگذاری و تعیینکننده بودن این نمایشگاه نیز تغییر
شکل داده است و مجموعهها همه ساله با پا به این نمایشگاه م یگذارند.
شیوه کنونی خود را ادامه خواهد داد. تفاوت مح لهای برگزاری نمایشگاه نیز مزید بر علت شده است .به
عنوان مثال ،آخرین دوره از این CPhIخاورمیانه و آفریقا ،در ابوظبی،
با بازخورد از نمایشگاه نیز صورت گرفته است که م یتوان به برگزاری یک پایتخت امارات متحده عربی برگزار شد .با توجه به عوامل داخلی مختلف
دوره نمایشگاه CPhIدر روسیه در سال 2017اشاره کرد. بازار داروی این منطقه ،دارو و عرض هکنندگان محصول نهایی از استقبال
بیشتری برخوردار شدند و این امر سبب شد که شرک تهای فعال در صنایع
آخرین تغییر این نمایشگاه ،با اعلام قبلی در این دوره از نمایشگاه سنگین داروسازی و تجهیزات حضور ک مرن گتری داشته باشند .این تفاوت
CPhIخاورمیانه و آفریقا ،در سپتامبر جاری صورت گرفت .نمایشگاه در نوع بازارها ،سبب شده که مجموع ههای دارویی با نگر شهای متفاوتی در
CPhIخاورمیانه و آفریقا که پیش از این در استانبول ترکیه و در ماه نمایشگاههای مختلف حضور یابند .از میان دیگر تفاو تها م یتوان به فضای
مارس برگزار میشد ،با تشدید تنشهای سیاسی اقتصادی ترکیه ،و
کاهش مشهود استقبال شرک تها و بازدیدکنندگان از این رویداد ،و با عل ممحور CPhIدر نمایشگاههای آمریکا و ژاپن نیز اشاره کرد.
تصمیم برگزارکننده ،UBM ،به زمان و مکان دیگری موکول شد. همگام با صنعت :جذب حداکثری
برگزارکنندگان همچنین با در نظر گرفتن تحرکات مختلف و
نخستین دوره CPhIمنطقه خاورمیانه و آفریقا :به چالش کشیدن جریانهای اقتصادی ،تصمیماتی در جهت تغییر مکان و زمان برگزاری
ایران فارما نمایشگاههای مختلف اتخاذ م یکنند .بارزترین نمونه برگزاری سالانه
CPhI Worldwideدر شهرهای مختلف اروپا است .این تغییرات ،نه تنها
در نخستین دوره نمایشگاه در ابوظبی ،که از 3تا 5سپتامبر در محل باعث جذب حداکثری صنایع و مخاطبان این نمایشگاه میشود ،که سبب
شرکت ملی نمایشگاهی ابوظبی برگزار شد ،حدود 250شرکت دارویی شده تا فضای کلی نمایشگاه رونق و پویایی خاصی بیابد .این تغییرات
حضور داشتند .بر اساس گمان هزن یها ،برگزاری این نمایشگاه در سپتامبر حتی بهصورت برگزاری دفعی و حذف آنی با توجه به عدم تناسب هزینه
در تلاش برای به چالش کشیدن جذابیت ایرانفارما برای فعالان این
عرصه و در جهت زیر سایه بردن موفقیتهای این رویداد صورت گرفت.
نمایشگاهی که پی شبینی می شود به زودی به قطب نمایشگاه دارویی
خاورمیانه تبدیل شود .با این وجود و با توجه به آمار و گزار شهایی که از
ابوظبی منتشر شد ،استقبال و بازخورد این نمایشگاه کمتر از حد انتظار
بود .با به پایان رسیدن این نمایشگاه در ابوظبی ،تاکنون برگزارکنندگان
اطلاعی های درباره محل برگزاری این نمایشگاه در سال 2019منتشر
نکرد هاندu.
اهمیت دارویی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا
منطقه ( MENAخاورمیانه و شمال آفریقا) ،یکی از بکرترین مناطق جهان برای سرمایهگذاری در صنایع دارویی است .از پتانسیلهای این
منطقه میتوان برای فروش و تاسیس کارخانجات تولیدی صنایع دارو استفاده کرد .تعدادی از شرکتهای دارویی بینالمللی سرمایهگذاریهای
خود در منطقه را از سالها پیش آغاز کردهاند .با توجه به غیرقاب لپی شبینی بودن بازخورد انتخابهای استراتژیک شرک تها ،تحقیق و بررسی
این بازار پیش از ورود به آن امری حیاتی است.
ارزش مالی بازار دارویی خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2016برابر با 36میلیارد دلار بوده است .این رقم شامل 2درصد از حجم کل
بازار صنایع دارویی جهان است .با سن امید به زندگی 73سال ،و نرخ افزایش جمعیت 2درصد ،پی شبینی میشود تا سال ،2022حجم بازار
دارویی منطقه به رقمی معادل 41.5میلیارد دلار برسد .همچنین ،پی شبینی میشود این منطقه در سالهای آتی رشدی برابر 10درصد داشته
باشد .این در حالی است که نرخ رشد جهانی بازار دارو بین 4تا 6درصد پی شبینی شده است .حتی قدرتهای جدید و در حال پیشرفت دارو
مانند برزیل و چین ،نرخ رشد پایینتری به خود اختصاص دادهاند.
با توجه به افزایش سن امید به زندگی ،افزایش جمعیت و تغییر الگوی بیماریها در منطقه ،شرکتهای متعددی اقدام به ورود به این منطقه
کردهاند .همچنین ،نسبت پایین مصارف درمانی و دارویی از درآمد ناخالص ملی کشورهای این منطقه (حدود 6درصد) به جذابیتهای منطقه
برای شرک تهای بزرگ و چندملیتی افزوده استu.
77