Page 88 - 32
P. 88

‫میزخدمت ساختار سازمانی را طولان ‌یتر کرده است‬

   ‫میزخدمت‪،‬سدیبین‬
  ‫مردموسازمانغذاودارو‬

                                              ‫دکتر منصوره صباغ بانی آزاد‪ /‬دستیار اقتصاد و مدیریت دارو‬
‫آذر ماه سال قبل سازمان اداری و استخدامی کشور دستورالعمل میزخدمت را ب ‌همنظور ارائه خدمات‬
‫به موقع‪ ،‬سریع و آسان به ارباب رجوع و همچنین ارتقاء رضای ‌تمندی آنان از عملکرد دستگا ‌ههای اجرایی‬
‫صادر کرد و برای کاهش مراجعه حضوری ارباب رجوع‪ ،‬استقرار میزخدمت در قالب میزخدمت الکترونیکی‪،‬‬
‫حداکثر طی مدت یک سال و میزخدمت حضوری حداکثر طی مدت ‪ 6‬ماه در دستور کار قرار گرفت‪ .‬ابتدای‬
‫تیرماه سال جاری بود که میز خدمت حضوری در سازمان غذا و دارو مستقر شد و این روند در سایر ادارات‬
‫و بخ ‌شهای دولتی کمابیش ساری و جاری است و در بسیاری موارد توانسته جلوی سردرگمی ارباب رجوع‬
‫در مراجعات مکرر به بخ ‌شهای مختلف را بگیرد‪ .‬در ادامه نگاهی داشت ‌هایم به این موضوع که می‌خوانید‪.‬‬

                                            ‫سالمندان که اولین آن در شیراز تاسیس شده است‪ ،‬خواهیم خواند‪.‬‬

‫و عـدم تمرکـز بـه ایـن معناسـت کـه تمامـی تصمیمـات در سـطوح‬             ‫اســتراتژی تکریــم اربــاب رجــوع ‪(customer appreciation‬‬
‫بـالای مدیریتـی انجـام نشـده و تصمی ‌مگیـری بیـن افـراد مختلـف در‬       ‫)‪ strategy‬یکــی از رو ‌شهــای مارکتینــگ بــرای حفــظ وفــاداری‬
                                                                        ‫مشـتری محسـوب م ‌یشـود‪ .‬تکریـم اربـاب رجـوع در دو سـطح داخلـی‬
                               ‫ســطوح مختلــف تقســیم می‌شــود‪.‬‬         ‫و خارجـی انجـام م ‌یگیـرد‪ .‬در سـطح داخلـی هـر سـازمان‪ ،‬ت ‌کتـک‬
‫اگـر تـاش کنیـم سـاختار سـازمان را بلنـد امـا همچنـان از تفویـض‬         ‫کارمنــدان در حکــم اربــاب رجــوع یکدیگــر هســتند و م ‌یبایســت‬
‫اختیـار بـرای تصمی ‌مگیـری در سـطوح پایین‌تـر اجتنـاب کنیـم‪ ،‬رونـد‬      ‫اصــول اخلاقــی و تکریــم اربــاب رجــوع را در قبــال یکدیگــر انجــام‬
‫انجـام کارهـا کندتـر می‌شـود‪ .‬ایـن کار موجـب افزایـش بوروکراسـی‬         ‫دهنــد و در ســطح خارجــی نســبت بــه افــرادی کــه بــرای دریافــت‬
                                                                        ‫خدمــت بــه آن اداره یــا ســازمان مراجعــه م ‌یکننــد‪ ،‬ایــن اصــول را‬
            ‫اداری و نهایتـا عـدم رضایـت اربـاب رجـوع خواهـد شـد‪.‬‬
‫در کمتـر از دو مـاه از اجرایـی شـدن میزخدمـت در سـازمان غـذا و‬                                                            ‫رعایــت کننــد‪.‬‬
‫دارو‪ ،‬برآینـد نظـر شـرک ‌تهای دارویـی و کارکنـان سـازمان غـذا و دارو‬    ‫شـاید بـرای یـک اداره دولتـی‪ ،‬وفـاداری بـه معنـی خریـد همیشـگی‬
‫حاکــی از نارضایتــی هــر دو دســته می‌باشــد‪ .‬ایــن در حالــی اســت‬    ‫کالا یــا خدمــت از عرض ‌هکننــده مــورد نظــر تعریــف نشــود (ب ‌هدلیــل‬
‫کـه بنابـر بازدیدهـا و ارزشـیابی ب ‌هعمـل آمـده از میـان دسـتگاه‌های‬    ‫انحصـار در نـوع خدمـات دولتـی) امـا در بسـتری کـه اسـترس و فشـار‬
‫اجرایــی مشــمول ایــن طــرح‪ ،‬ســازمان غــذا و دارو‪ ،‬رتبــه دوم را در‬   ‫اقتصـادی و عـدم قطعیـت در برنام ‌هریـزی کوتـاه مـدت و بلنـد مـدت‬
                                                                        ‫بــرای کســب و کار بیــداد م ‌یکنــد‪ ،‬ایجــاد محیطــی امــن‪ ،‬شــفاف و‬
                ‫زمینـه اسـتقرار میـز خدمـت کسـب نمـوده اسـت!‬            ‫سـریع کـه مشـتری را نسـبت بـه انجـام کارهـا در سـریع‌ترین زمـان‪،‬‬
‫پاسـخ ایـن سـوال کـه چگونـه نارضایتـی هـر دو طـرف ارائـه دهنـده‬         ‫مطمئـن کنـد‪ ،‬می‌توانـد همـان تعبیـر وفـاداری باشـد و موجـب کنـار‬
‫و دریافـت کننـده خدمـت و کسـب رتبـه دوم از دیـدگاه ناظـران بیرونی‬       ‫هـم قـرار گرفتـن بخـش دولتـی و سـایر بخ ‌شهـا شـده تـا بتوانـد در‬
‫در کنـار یکدیگـر جمـع شـد‌هاند را‪ ،‬م ‌یتـوان در ایـن مسـئله دیـد کـه‬    ‫ارائـه خدمـت بـه مشـتر ‌یهای رده بعـد کـه مـردم هسـتند‪ ،‬سـریع‌تر‬
‫شــکل ارائــه خدمــت در هــر ســازمان متفــاوت از ســازما ‌نهای دیگــر‬
                                                                                                                 ‫و صحی ‌حتــر عمــل کنــد‪.‬‬
  ‫اسـت و یـک نسـخه واحـد راه عـاج تمـام بیمار ‌یهـا نخواهـد بـود‪.‬‬
                                                                                                                ‫بلند شدن ساختار اداری‬
‫اگـر تـاش کنیـم سـاختار سـازمان را بلنـد امـا همچنان‬                    ‫هــر ســازمان بــر حســب تعــداد مشــاغل از پایین‌تریــن رده تــا‬
                                                                        ‫بالاتریـن رده سـازمان م ‌یتوانـد سـطوح مختلفـی را اختیـار کنـد‪ .‬قـرار‬
‫از تفویــض اختیــار بــرای تصمی ‌مگیــری در ســطوح‬                      ‫گرفتــن میزخدمــت منجــر بــه بلنــد شــدن ســاختار ســازمانی شــده‬
                                                                        ‫اســت و دسترســی بــه افــراد رده بــالا را دشــوار م ‌یکنــد‪ .‬ب ‌هصــورت‬
‫پایی ‌نتــر اجتنــاب کنیــم‪ ،‬رونــد انجــام کارهــا کندتــر‬             ‫کلـی هرچـه سـاختار سـازمان بلندتـر شـود‪ ،‬تمرکـز کاهـش م ‌ییابـد‬

‫م ‌یشــود‪ .‬ایــن کار موجــب افزایــش بوروکراســی اداری‬

 ‫و نهایتــا عــدم رضایــت اربــاب رجــوع خواهــد شــد‪.‬‬

                                                                                                                                                   ‫‪86‬‬
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93