Page 18 - 34
P. 18

‫در پانل خبرنویسی و تولید محتوا برای رسان ‌ه‌های نوشتاری و دیجیتالی مطرح شد‪:‬‬

     ‫داستان‌اترابگــــو‬
‫محصولاترابفــــروش!‬

‫زهره صدری نژاد‪ :‬پانل «خبرنویسی و تولید محتوا برای رسان ‌‌ههای نوشتاری و دیجیتالی»‪ ،‬در روز دوم این‬
‫نمایشگاه برگزار شد‪ .‬دکتر امیر صدری‪ ،‬دکتر احسان رضایی و دکتر حمیدرضا نمازی‪ ،‬سه نفر از پزشکان‬
‫فعال در عرصه رسانه سخنرانان این پانل بودند‪ .‬دکتر امیر صدری (عضو شورای سیاس ‌تگذاری کتاب‬
‫ایرا ‌نفارما)‪ ،‬ب ‌هعنوان اولین سخنران‪ ،‬درباره تغییرات بنیادین در روش خبرنویسی مدرن و لزوم اعمال آن‬
‫در رسان ‌ههای سلام ‌تمحور‪ ،‬گفت‪ :‬در کشور ما غلبه «سیستم دولتی» و «عرضه بیش از تقاضا»‪ ،‬باعث شده‬
‫بحث تولید محتوا هم مثل خیلی بخ ‌شهای دیگر‪ ،‬در حوز ‌ههای مختلف و از جمله حوزه سلامت‪ ،‬در حد انجام‬
‫کار باقی بماند و ب ‌هصورت حرف ‌‌های به آن پرداخته نشود‪ ،‬ولی نمی‌توانیم با این رویه تا آخر پیش برویم و‬

                                          ‫زمانه وادارمان خواهد کرد ب ‌هشکل تخصصی به این موضوع بپردازیم‪.‬‬

‫از شرایط خود بگویند که نظر مخاطب جلب شود‪ .‬ولی یک استار ‌تاپ‬              ‫تولید محتوا با روش درست‪ ،‬یعنی بتوانید نقط ‌ههای خاصی را پیدا‬
‫آمریکایی با روشی متفاوت توانست‪ ،‬توج ‌‌هها را به خودش جلب کند‪ .‬وقتی‬       ‫و برجسته کنید‪ .‬اما متأسفانه فعالیت اصلی ما در بخش خبررسانی و‬
‫با مشکل مالی روب ‌هرو شد‪ ،‬تصویری از فهرست ‪ ۳۴‬فرد که تعدیل نیرو شده‬       ‫اطلا ‌عرسانی به این شکل است که مقام یا مسئولی پشت میکروفن‬
‫بودند‪ ،‬منتشر کرد‪ .‬تصویری که وضعیت این شرکت را مشخص کرد و در‬              ‫م ‌ینشیند و بقیه م ‌ینویسند‪ .‬مثلا بسیاری از مصر ‌فکنندگان دارویی کشور‪،‬‬
‫عین حال تعهدی به نیروهای سابقش بود‪ .‬کدام شرکت دارویی ما چنین‬             ‫تفاوت داروهای مختلف را م ‌یدانند یا دست کم با مصرف آن‪ ،‬متوجه تفاوت‬
                                                                         ‫اثر آ ‌نها شد‌هاند‪ .‬وقتی هم پزشک‪ ،‬دارو را برایشان تجویز م ‌یکند‪ ،‬سراغ‬
     ‫روشی داشته است؟ هی ‌چکدام‪ .‬این نقطه ضعف به ضرر خودش است‪.‬‬            ‫تولیدات یک شرکت خاص م ‌یروند‪ .‬وظیفه روابط عمومی است که این‬
‫عضو شورای سیاس ‌تگذاری کتاب ایرا ‌نفارما‪ ،‬ادامه داد‪ :‬صنعت دارویی‬         ‫تفاو ‌تها را پیدا و در انعکاس ‌یهای خبری و تبلیغی شرکت‪ ،‬برجست ‌هشان‬
‫ایران‪ ،‬سومین یا چهارمین صنعت اصلی و اولین صنعت استراتژیک کشور‬
‫است‪ ،‬ولی نم ‌یتواند حقش را بگیرد‪ ،‬درحال ‌یکه صنعت خودرو بخش‬                  ‫کند‪ .‬ولی کدام روابط عمومی از این امتیاز بهره برده است؟ هی ‌‌چکدام!‬
‫تصمی ‌مگیری دولت را تکان م ‌یدهد‪ .‬مردم به خودرو نیاز دارند ولی دارو‬      ‫وی ادامه داد‪ :‬یک شعار کاربردی در رسان ‌‌هها و حتی تبلیغات دنیای امروز‬
‫با سلامتی و مرگ و زندگی ‌آ ‌نها مرتبط است و شرک ‌تهای داروسازی‬           ‫وجود دارد‪« :‬داستان بگو و محصو ‌لات را بفروش»‪ .‬از ‪ ۶‬هزارسال پیش که‬
‫نتوانست ‌هاند با توجه به این نیاز مهم‪ ،‬تأثیری در حد شرک ‌تهای خودروسازی‬  ‫بشر نقاشی روی دیوارها را آغاز کرد‪ ،‬قص ‌هگویی شرط موفقیت بوده و هنوز‬
                                                                         ‫هم هست و ب ‌ههمین دلیل در عرصه رقابت دنیای مدرن‪ ،‬محتوا خیلی بیشتر‬
  ‫داشته باشند‪ ،‬که این تفاوت با نوع انعکاس مطالب ارتباط تنگاتنگ دارد‪.‬‬
‫دکتر صدری اظهار داشت‪ :‬نوشتن یک هنر تلفیقی است که هنرهای‬                                                       ‫از تبلیغات‪ ،‬کاربرد و تأثیر دارد‪.‬‬
‫دیگر را شامل م ‌یشود‪ .‬بهترین و تاثیرگذارترین داستا ‌نهای جهان‪ ،‬آ ‌نهایی‬
‫هستند که هر کدام از شما‪ ،‬ی ‌کجای قصه‪ ،‬خودتان را پیدا و با یکی از‬                       ‫‪ 99‬درصد تیترهای صنعت داروسازی‪ ،‬تکراری است‬
‫شخصی ‌تها‪ ،‬ه ‌مذا ‌تپنداری کنید‪ .‬در عرصه خبرنویسی و محتوا‪ ،‬تمایز و‬       ‫دکتر صدری عنوان داشت‪ :‬صنعت داروسازی ما در سه سال اخیر با‬
‫تفاوت‪ ،‬برتری ایجاد م ‌یکند‪ .‬در این نمایشگاه ‪ ۱۳۴‬شرکت حضور دارند‬          ‫بحران روب ‌هرو بوده و در این مدت ‪ ۹۹%‬تیترها این است‪« :‬کارد به استخوان‬
‫و بنابراین باید خروجی آن ‪ ۱۳۴‬قصه متفاوت باشد‪ .‬شاید بگویید دارو‬           ‫صنعت دارویی ایران رسید!»‪ ،‬هی ‌چکدام از شرک ‌تها نتوانستند داستان خوبی‬

                                                                                                                                                 ‫‪16‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23