Page 18 - 34
P. 18
در پانل خبرنویسی و تولید محتوا برای رسان ههای نوشتاری و دیجیتالی مطرح شد:
داستاناترابگــــو
محصولاترابفــــروش!
زهره صدری نژاد :پانل «خبرنویسی و تولید محتوا برای رسان ههای نوشتاری و دیجیتالی» ،در روز دوم این
نمایشگاه برگزار شد .دکتر امیر صدری ،دکتر احسان رضایی و دکتر حمیدرضا نمازی ،سه نفر از پزشکان
فعال در عرصه رسانه سخنرانان این پانل بودند .دکتر امیر صدری (عضو شورای سیاس تگذاری کتاب
ایرا نفارما) ،ب هعنوان اولین سخنران ،درباره تغییرات بنیادین در روش خبرنویسی مدرن و لزوم اعمال آن
در رسان ههای سلام تمحور ،گفت :در کشور ما غلبه «سیستم دولتی» و «عرضه بیش از تقاضا» ،باعث شده
بحث تولید محتوا هم مثل خیلی بخ شهای دیگر ،در حوز ههای مختلف و از جمله حوزه سلامت ،در حد انجام
کار باقی بماند و ب هصورت حرف های به آن پرداخته نشود ،ولی نمیتوانیم با این رویه تا آخر پیش برویم و
زمانه وادارمان خواهد کرد ب هشکل تخصصی به این موضوع بپردازیم.
از شرایط خود بگویند که نظر مخاطب جلب شود .ولی یک استار تاپ تولید محتوا با روش درست ،یعنی بتوانید نقط ههای خاصی را پیدا
آمریکایی با روشی متفاوت توانست ،توج هها را به خودش جلب کند .وقتی و برجسته کنید .اما متأسفانه فعالیت اصلی ما در بخش خبررسانی و
با مشکل مالی روب هرو شد ،تصویری از فهرست ۳۴فرد که تعدیل نیرو شده اطلا عرسانی به این شکل است که مقام یا مسئولی پشت میکروفن
بودند ،منتشر کرد .تصویری که وضعیت این شرکت را مشخص کرد و در م ینشیند و بقیه م ینویسند .مثلا بسیاری از مصر فکنندگان دارویی کشور،
عین حال تعهدی به نیروهای سابقش بود .کدام شرکت دارویی ما چنین تفاوت داروهای مختلف را م یدانند یا دست کم با مصرف آن ،متوجه تفاوت
اثر آ نها شدهاند .وقتی هم پزشک ،دارو را برایشان تجویز م یکند ،سراغ
روشی داشته است؟ هی چکدام .این نقطه ضعف به ضرر خودش است. تولیدات یک شرکت خاص م یروند .وظیفه روابط عمومی است که این
عضو شورای سیاس تگذاری کتاب ایرا نفارما ،ادامه داد :صنعت دارویی تفاو تها را پیدا و در انعکاس یهای خبری و تبلیغی شرکت ،برجست هشان
ایران ،سومین یا چهارمین صنعت اصلی و اولین صنعت استراتژیک کشور
است ،ولی نم یتواند حقش را بگیرد ،درحال یکه صنعت خودرو بخش کند .ولی کدام روابط عمومی از این امتیاز بهره برده است؟ هی چکدام!
تصمی مگیری دولت را تکان م یدهد .مردم به خودرو نیاز دارند ولی دارو وی ادامه داد :یک شعار کاربردی در رسان هها و حتی تبلیغات دنیای امروز
با سلامتی و مرگ و زندگی آ نها مرتبط است و شرک تهای داروسازی وجود دارد« :داستان بگو و محصو لات را بفروش» .از ۶هزارسال پیش که
نتوانست هاند با توجه به این نیاز مهم ،تأثیری در حد شرک تهای خودروسازی بشر نقاشی روی دیوارها را آغاز کرد ،قص هگویی شرط موفقیت بوده و هنوز
هم هست و ب ههمین دلیل در عرصه رقابت دنیای مدرن ،محتوا خیلی بیشتر
داشته باشند ،که این تفاوت با نوع انعکاس مطالب ارتباط تنگاتنگ دارد.
دکتر صدری اظهار داشت :نوشتن یک هنر تلفیقی است که هنرهای از تبلیغات ،کاربرد و تأثیر دارد.
دیگر را شامل م یشود .بهترین و تاثیرگذارترین داستا نهای جهان ،آ نهایی
هستند که هر کدام از شما ،ی کجای قصه ،خودتان را پیدا و با یکی از 99درصد تیترهای صنعت داروسازی ،تکراری است
شخصی تها ،ه مذا تپنداری کنید .در عرصه خبرنویسی و محتوا ،تمایز و دکتر صدری عنوان داشت :صنعت داروسازی ما در سه سال اخیر با
تفاوت ،برتری ایجاد م یکند .در این نمایشگاه ۱۳۴شرکت حضور دارند بحران روب هرو بوده و در این مدت ۹۹%تیترها این است« :کارد به استخوان
و بنابراین باید خروجی آن ۱۳۴قصه متفاوت باشد .شاید بگویید دارو صنعت دارویی ایران رسید!» ،هی چکدام از شرک تها نتوانستند داستان خوبی
16