Page 22 - 34
P. 22

‫به اعتقاد رییس کمیته علمی‪ -‬پژوهشی سندیکای صاحبان‬                       ‫نحوه ارائه خود به دیگری‪ ،‬ارائه تصویر عینی قابل اعتماد‪ ،‬هویت بصری‬
                                                                       ‫یکپارچه‪ ،‬مزیت رقابتی و نگاه مشترک به بازار‪ ،‬از مهمترین سرفص ‌لهایی‬
‫صنایع داروهای انسانی ایران‪ ،‬داروسازان باید درک درستی‬
                                                                                                   ‫بود که در این کارگاه به آن پرداخته شد‪.‬‬
‫از معنای زنجیره تامین دارو‪ ،‬داشته باشند و به رغم اینکه‬
                                                                       ‫کارگاه نقش صنعت در ایجاد و گسترش دانشگا ‌ههای نسل سوم‪ ،‬برگزار شد‬
‫سرفص ‌لهای آموزشی رشته داروسازی در کشور ما با‬                          ‫کارگاه نقش صنعت در ایجاد و گسترش دانشگاه‌های نسل سوم‪ ،‬در‬
                                                                       ‫روز چهارشنبه‪ 4 ،‬مهرماه در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما‪ ،‬با‬
‫دیگر کشورهای پیشرفته یکی است‪ ،‬اما فار ‌غالتحصی ‌لهای‬                   ‫حضور دکتر علیرضا وطن‌آرا‪ ،‬دکتر علی مهرآمیزی و دکتر لقمان فیروزپور‬

‫رشت ‌ههای داروسازی در ایران‪ ،‬صرفا یک «دایره المعارف»‬                                                                          ‫برگزار شد‪.‬‬
                                                                       ‫به گزارش ستاد خبری چهارمین نمایشگاه بی ‌نالمللی ایران‌فارما‪ ،‬دکتر‬
‫کم عمق هستند که در عمل چندان نم ‌یتوانند دانست ‌ههای‬                   ‫علیرضا وط ‌نآرا‪ ،‬عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی تهران‪ ،‬درباره‬
                                                                       ‫دانشگاه‌های نسل سوم‪ ،‬گفت‪ :‬امروز در آموزش داروسازی‪ ،‬با این چالش‬
                    ‫خود را ب ‌هکار گیرند‪.‬‬                              ‫مواجه هستیم‪ ،‬که داروسازی را باید به کدام سمت هدایت کنیم‪ .‬چراکه‬
                                                                       ‫ما درحال حاضر ‪ 16‬هزار نفر داروساز فعال داریم و می‌توانیم ادعا کنیم‪،‬‬
‫را در ذهن دانشجویان ایجاد کند تا دانشجو پس از آن به عملکرد برسد‪.‬‬
‫چون ما در صنعت‪ ،‬به کسانی نیاز داریم که غیر از بهره‌مندی از اطلاعات‪،‬‬            ‫ه ‌ماکنون هیچ‌کدام از فار ‌غالتحصیلان این رشته‪ ،‬بیکار نیستند‪.‬‬
‫دانش و مدیریت دانش‪ ،‬عملکرد درستی هم داشته باشند تا به نتایج‬            ‫او عنوان کرد‪ :‬اما در ‪ 24‬دانشکده داروسازی و چهار پردیس بی ‌نالملل‬
                                                                       ‫پزشکی درحال حاضر حدود ‪ 14‬هزار دانشجو در حال تحصیل هستند‬
                                                   ‫درستی برسند‪.‬‬        ‫و آ ‌نها قرار است داروسازانی باشند‪ ،‬که طی ‪ 5‬سال آینده‪ ،‬به جمعیت‬
‫مدیرعامل داروسازی تهران شیمی‪ ،‬با اشاره به ارزش افزوده گفت‪:‬‬             ‫داروسازان کشور اضافه می‌شوند‪ .‬بنابراین تا سال ‪ ،1404‬که مبنای بسیاری‬
‫ما باید کارهایی انجام دهیم‪ ،‬که ارزشی ایجاد کند‪ .‬درحال حاضر ما در‬       ‫از برنامه‌ریزی‌های کلان کشور است‪ ،‬تعداد داروسازان فار ‌غالتحصیل ما از‬
‫دورانی زندگی می‌کنیم که دیگر کسی سعی نم ‌یکند چرخ را از اول‬
‫اختراع کند‪ .‬ما باید ارتباطات‪ ،‬ذهن تحلیل‌گر‪ ،‬توانایی حل مسئله‪ ،‬درک‬                                              ‫حد نیاز کشور فراتر می‌رود‪.‬‬
                                                                       ‫عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی تهران‪ ،‬درخصوص برنامه‬
                              ‫شرایط کار و مبادلات صنعت را بدانیم‪.‬‬      ‫دبیرخانه شورای آموزش داروسازی‪ ،‬گفت‪ :‬دبیرخانه شورای آموزش‬
‫دکتر لقمان فیروزپور‪ ،‬عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات طراحی توسعه‬            ‫داروسازی و تخصصی ب ‌هعنوان مرجع تصمی ‌مگیرنده‪ ،‬در مورد آموزش‬
‫دارو و مدیرعامل شرکت دان ‌شبنیان دارویی پارسیان‪ ،‬دلایل شکاف‬            ‫داروسازی‪ ،‬دغدغ ‌ههایی دارد‪ ،‬ما در سال‪ 1500 ،‬نفر پذیرش دانشجو در‬
‫دانشگاه و صنعت دارویی کشور را در چند مورد توضیح داد‪ :‬تفاوت سطح‬         ‫دانشگاه‌های داروسازی داریم و دبیرخانه سعی دارد تا این ظرفیت را‬
‫دانش در دانشگاه و صنعت‪ ،‬عدم آشنایی کامل عمده دانشگاهیان با تبدیل‬       ‫کاهش دهد‪ .‬اما فشارهایی خارج از وزارتخانه‪ ،‬نم ‌یگذارد تا این ظرفیت‌ها‬
‫دانش و فناوری‪ ،‬عدم اعتماد متقابل‪ ،‬اصول حفظ مالکیت معنوی‪ ،‬نوع‬
                                                                                                                         ‫را کاهش دهیم‪.‬‬
                                       ‫مالکیت صنایع دارویی و ‪. ...‬‬     ‫او عنوان کرد‪ :‬بحث دانشگاه‌های نسل سوم‪ ،‬بیش از اینکه نیاز دانشگاه‬
                                                                       ‫و صنعت باشد‪ ،‬مسئله نیاز به هویت و آینده داروسازی است‪ .‬اگر ما‬
‫جلسههلدین ‌گهایبزرگداروسازی‪،‬باحضورمدیرکلاموردارو‪،‬برگزارشد‪:‬‬             ‫بخواهیم هنوز داروسازی را در تراز امروز نگه داریم‪ ،‬باید در تفکرات‪،‬‬
       ‫مقابله با تحریم‌ها و تبادل اطلاعات برای پیشرفت صنعت‬             ‫آموزش و تولید تغییر ایجاد کنیم‪ .‬ما ادعا م ‌یکنیم‪ ،‬تا امروز داروساز بیکار‬
                                                      ‫داروسازی‬         ‫نداریم‪ .‬این اتفاق خوبی است‪ .‬اما برای آینده داروسازی کشور نیاز داریم‬
                                                                       ‫که داروسازان کارآفرین تربیت کنیم‪ .‬داروسازی که می‌تواند برای خودش‬
‫مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو‪ ،‬در جلسه‬
‫هلدینگ‌های بزرگ داروسازی کشور با موضوع نحوه مقابله با تحریم‌ها و‬                                                         ‫شغل ایجاد کند‪.‬‬
‫تبادل اطلاعات برای پیشرفت صنعت داروسازی‪ ،‬در چهارمین نمایشگاه‬           ‫در ادامه این نشست‪ ،‬دکتر علی مهرآمیزی‪ ،‬مدیرعامل داروسازی‬
                                                                       ‫تهران شیمی‪ ،‬درباره دانشگاه‌های نسل سوم‪ ،‬گفت‪ :‬وقتی ما به دانشگاه‬
                              ‫بی ‌نالمللی ایران‌فارما‪ ،‬حضور پیدا کرد‪.‬‬  ‫نگاه م ‌یکنیم‪ ،‬همه را به دنبال آموختن م ‌یبینیم‪ .‬اما اگر به اصل آموختن‬
‫دکتر محمد عبد‌هزاده‪ ،‬در این جلسه مسائلی درخصوص مشکلات‬                  ‫نگاه کنیم‪ ،‬متوجه می‌شویم که مدیریت آموختن هم‪ ،‬بخش دیگری است‬
‫تحریم‌ها و تاثیرات آن‌ها برصنعت داروسازی‪ ،‬پیگیری‌های وزیر بهداشت‪،‬‬
‫درمان و آموزش پزشکی در این زمینه و اقدامات در حال جریان را‬                                                   ‫که باید مورد توجه قرار گیرد‪.‬‬
‫با صاحبان هلدینگ‌های بزرگ داروسازی کشور‪ ،‬مطرح کرد و متقابلا‬            ‫او ادامه داد‪ :‬وظیفه دانشگاه‌های ماست که اطلاعات و مدیریت آموختن‬
‫مدیران هلدینگ‌های بزرگ داروسازی‪ ،‬مشکلات و مسائل خودشان را‬
‫با مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو‪ ،‬در میان‬

                                                      ‫گذاشتند‪u.‬‬

‫دکتر بهروز ناصرالمعمار‬                                                 ‫دکتر امیرعلی شیرازی‬

                                                                                                                                                 ‫‪20‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27