Page 21 - 34
P. 21

‫بزرگ دارویی‪ ،‬مقایسه نکنید‪ ،‬سی سال قبل و شروع کار او را بدانید و‬                  ‫بودند که به بحث و بررسی درباره اهمیت برندینگ در صنایع و به‌طور‬
                                                   ‫در نظر بگیرید‪.‬‬                                                    ‫ویژه در صنعت دارو‪ ،‬پرداختند‪.‬‬

‫دکتر هومن فروغی‪ ،‬با اشاره به بخشی از صحبت‌های دکتر امیدوار‬                       ‫در این کارگاه تاکید شد‪ ،‬که آنچه مهم است‪ ،‬درک اهمیت «تکنیک‬
‫تأکید کرد‪ :‬راه دانشمند یا استاد شدن‪ ،‬با مسیر صنعت بسیار متفاوت‬                   ‫برند» است و باید میان دو مفهوم تصویر برند و هویت برند‪ ،‬تفاوت قائل‬
‫است‪ ،‬معیارها و ویژگی‌های متفاوتی دارد و تمام‌وقت بودن‪ ،‬برای‬                      ‫شد‪ .‬بر همین اساس‪ ،‬صفاتی که به محض شنیدن نام کالا یا خدمات‪،‬‬
‫موفقیت در استارت‌آپ‌ها ضروری است‪ .‬وقتی می‌خواهید وارد بازار کار‬                  ‫از طرف دیگران بیان می‌شود‪« ،‬تصویر برند» و مواردی مانند لوگو یا‬
‫شوید‪ ،‬باید افقی‪ ،‬طولانی‌تر از ‪ ۵‬سال و ‪ ۱۰‬سال‪ ،‬برای خودتان تعریف‬                  ‫تگ‌لاین‪« ،‬هویت برند» را تشکیل می‌دهند‪ .‬از طرفی ممکن است برخی‬
‫کنید‪ .‬معمولا یک کار خوب که رشد می‌کند‪ ،‬بعد از ‪ ۲۰‬سال به نهایت‬                    ‫تصور کنند‪ ،‬که کمیابی یا لوکس بودن یک محصول یا خدمات‪ ،‬برند‬
‫اوج می‌رسد‪ ،‬بعد ثابت می‌ماند و کم‌کم افت می‌کند‪ .‬کمتر شرکتی بعد‬                  ‫تلقی می‌شود‪ .‬در حالی‌که اساس برندینگ «تمایز» است و آنچه اهمیت‬

                               ‫از ‪ ۵۰‬سال‪ ،‬در اوج باقی مانده است‪.‬‬                                                                             ‫دارد‪.‬‬
‫فروغی‪ ،‬نگرانی برای دزدیده شدن ایده را‪ ،‬نادرست عنوان کرد‪ ،‬چون‬
‫به اعتقاد او‪ ،‬تقریبا هیچ ایده جدیدی در ایران نداریم و بیشتر کارهایی‬                       ‫در پانل نقش استارت‌آپ‌ها در صنعت داروسازی‪ ،‬مطرح شد‪:‬‬
‫که شروع می‌شود‪ ،‬قبلا در کشور دیگری انجام شده‌اند و در کشور ما‬                      ‫خودتان را با وضعیت امروز شرکت‌های بزرگ دارویی مقایسه‬
‫فقط ایرانی شده‌اند‪ .‬سپهری در ادامه سخنانش‪ ،‬گفت‪ :‬چه تعداد از‬
‫استارت‌آپ‌های ایرانی‪ ،‬اولین در جهان هستند؟ شاید هیچ‌کدام‪ .‬ولی‬                                                                               ‫نکنید‬
‫ایران فضای خیلی خوبی برای کار و فعالیت دارد و هنوز در بسیاری‬                     ‫پانل نقش استارت‌آپ‌ها در صنعت داروسازی‪ ،‬در سومین روز از‬
‫زمین ‌ه‌ها‪ ،‬بکر است‪ .‬ایده‌پردازها زیادند‪ ،‬اما اجراکننده خوب نداریم‪ ،‬مهم‬
‫کسی است که ایده را به‌خوبی اجرا کند و به سرانجام برساند‪ .‬حتی‬                                                   ‫نمایشگاه ایرا‌فارما ‪ ،۲۰۱۸‬برگزار شد‪.‬‬
‫وقتی کار‪ ،‬به ظاهر ساده است‪ ،‬باید بدانید اجرایش ساده نیست‪ ،‬همه‬                    ‫سخنرانان این پانل‪ ،‬دکتر شهریار امیدوار‪ ،‬دکتر نیما سپهری و دکتر‬
‫انگیزه اجرایی کردن آن‌را ندارند‪ .‬اگر کارتان را درست‪ ،‬عمیق‪ ،‬علمی و‬                ‫هومن فروغی بودند که درباره کارآفرینی‪ ،‬شرایط شروع کار در حوزه‬
                                                                                 ‫دارو‪ ،‬استارت‌آپ‌های مرتبط و‪ ...‬صحبت کردند و به سوالات حاضران‬
          ‫حرفه‌ای انجام دهید‪ ،‬با این ویژگی‌ها‪ ،‬حتما موفق می‌شوید‪.‬‬
‫دکتر نیما سپهری‪ ،‬تجربیات متفاوت و متنوع دوره دانشجویی را‪،‬‬                                                                             ‫پاسخ دادند‪.‬‬
‫روشن‌گر مسیر شغلی آینده تعریف کرد و گفت‪ :‬با توجه به تجربیات‬                      ‫دکتر شهریار امیدوار‪ ،‬از تجربیات خودش در زمینه شروع کار و‬
‫خودم‪ ،‬توصیه‌ می‌کنم در این دوران به همه علاقه‌تان بپردازید و در دوره‬             ‫تأسیس شرکت صحبت کرد و گفت ‪ :‬من هنگام شروع‪ ،‬تصویر روشنی‬
‫تا می‌توانید‪ ،‬تجربه‌های متفاوت داشته باشید‪ .‬هر کاری که امکانش را‬                 ‫از کارم نداشتم و تمام قوانین مرتبط را مانند یک جزوه امتحانی حفظ‬
‫دارید‪ ،‬امتحان کنید‪ .‬لازم نیست که در همه کارها زمینه درسی داشته‬                   ‫کردم‪ ،‬ولی کسانی که در شرایط فعلی می‌خواهند کاری را شروع کنند‪،‬‬
‫باشید و با افراد مختلف آشنا شوید تا به شما نگاه‪ ،‬ایده و حتی شناخت‬
‫بدهد‪ .‬هم‌چنین وقتی به مرحله پایان‌نامه رسیدید‪ ،‬اگر می‌خواهید وارد‬                            ‫به منابع زیادی دسترسی دارند و چند گام جلوتر هستند‪.‬‬
‫کار تولیدی شوید‪ ،‬ترجیحا استادی را انتخاب کنید که در این زمینه‬                    ‫امیدوار‪ ،‬با اشاره به عادت و رویکرد ایرانیان به کارهای انفرادی‪ ،‬ادامه‬
‫کار کرده باشد‪ .‬در یک پایان‌نامه خوب‪ ،‬خیلی چیزها یاد می‌گیرید‪ ،‬به‬                 ‫داد‪ :‬ما به‌طور تاریخی بیشتر اوقات ترجیح داده‌ایم هرگز به یک موفقیت‬
                                                                                 ‫نرسیم‪ ،‬اما شراکتی هم نداشته باشیم و آن‌را همراه با دیگران به دست‬
                      ‫شرط آنکه وقت بگذارید و درست پیش بروید‪.‬‬                     ‫نیاوریم؛ ولی لازم است‪ ،‬این رویکرد تغییر کند و باور کنیم که موفقیت‬
‫سپهری در ادامه به مخاطبان توصیه کرد‪ :‬لازم نیست همه‬                               ‫در کار‪ ،‬خیلی مهمتر از سهم در کار است‪ .‬نیروی انسانی و کار گروهی‪،‬‬
‫شروع‌کننده یک کار جدید باشند و لزوما نباید همه چیز را از اول‬                     ‫برای پیشرفت در هر فعالیت استارت‌اپی‪ ،‬ضروری است‪ .‬یک نکته مهم‬
‫ایجاد کنید‪ ،‬شما می‌توانید عضو موفقی از یک تیم موفق باشید‪ ،‬یا‬                     ‫این است که خودتان را با امروز افراد موفق‪ ،‬مثلا صاحب یک شرکت‬
‫به‌عنوان شریک‪ ،‬همکار یا نیروی تأثیرگذار باشید‪ .‬خیلی از دانشجویان‬
‫می‌خواهند شرکتی را از صفر شروع کنند ولی موفق نمی‌شوند‪ ،‬چون‬
‫ارزیابی درستی از کار ندارند‪ ،‬اما وقتی عضوی از یک تیم موفق باشید‪،‬‬

                                          ‫سرعت‌تان بالاتر می‌رود‪.‬‬

           ‫کارگاه شناخت رسانه‌های جدید و تولید محتوای تخصصی در حوزه‬              ‫دکتر عباس کبریای ‌یزاده‬
                                                              ‫سلامت‪ ،‬برگزار شد‪.‬‬

             ‫از نحوه ارائه خود به دیگری تا ارائه تصویر عینی قابل اعتماد‬
          ‫شناخت رسان ‌ههای جدید و تولید محتوا در حوزه سلامت‪ ،‬با حضور‬
          ‫مهندس شادمهر راستین‪ ،‬مشاور تبلیغات و برندینگ و دکتر امیر صدری‪،‬‬
          ‫عضو شورای سیاس ‌تگذاری نمایشگا‌ه کتا ‌بهای تخصصی علوم دارویی و‬
          ‫پزشکی‪ ،‬در دومین روز از نمایشگاه بی ‌نالمللی ایران فارما ‪ ،2018‬بررسی‬
          ‫شد‪ .‬دکتر امیر صدری‪ ،‬در این کارگاه بیان کرد‪ :‬تا دو سال آینده بیش از‬
          ‫‪ ۴۰‬درصد کل هزین ‌ههای تبلیغات در جهان‪ ،‬صرف تبلیغ در فضای مجازی‬
          ‫م ‌یشود و از تبلیغ در تلویزیون پیشی م ‌یگیرد‪ .‬بر همین اساس شناخت‬
          ‫رسان ‌ههای گروهی‪ ،‬رسانه آنالوگ و همچنین رسان ‌ههایی که در آینده به‬
          ‫وجود م ‌یآید‪ ،‬از مهمترین ضروریاتی است که کارشناسان تولید محتوا باید‬
          ‫به آ ‌نها توجه داشته باشند و ب ‌هعنوان وظیفه اصلی خود در نظر بگیرند‪.‬‬

‫‪19‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26