Page 21 - 34
P. 21
بزرگ دارویی ،مقایسه نکنید ،سی سال قبل و شروع کار او را بدانید و بودند که به بحث و بررسی درباره اهمیت برندینگ در صنایع و بهطور
در نظر بگیرید. ویژه در صنعت دارو ،پرداختند.
دکتر هومن فروغی ،با اشاره به بخشی از صحبتهای دکتر امیدوار در این کارگاه تاکید شد ،که آنچه مهم است ،درک اهمیت «تکنیک
تأکید کرد :راه دانشمند یا استاد شدن ،با مسیر صنعت بسیار متفاوت برند» است و باید میان دو مفهوم تصویر برند و هویت برند ،تفاوت قائل
است ،معیارها و ویژگیهای متفاوتی دارد و تماموقت بودن ،برای شد .بر همین اساس ،صفاتی که به محض شنیدن نام کالا یا خدمات،
موفقیت در استارتآپها ضروری است .وقتی میخواهید وارد بازار کار از طرف دیگران بیان میشود« ،تصویر برند» و مواردی مانند لوگو یا
شوید ،باید افقی ،طولانیتر از ۵سال و ۱۰سال ،برای خودتان تعریف تگلاین« ،هویت برند» را تشکیل میدهند .از طرفی ممکن است برخی
کنید .معمولا یک کار خوب که رشد میکند ،بعد از ۲۰سال به نهایت تصور کنند ،که کمیابی یا لوکس بودن یک محصول یا خدمات ،برند
اوج میرسد ،بعد ثابت میماند و کمکم افت میکند .کمتر شرکتی بعد تلقی میشود .در حالیکه اساس برندینگ «تمایز» است و آنچه اهمیت
از ۵۰سال ،در اوج باقی مانده است. دارد.
فروغی ،نگرانی برای دزدیده شدن ایده را ،نادرست عنوان کرد ،چون
به اعتقاد او ،تقریبا هیچ ایده جدیدی در ایران نداریم و بیشتر کارهایی در پانل نقش استارتآپها در صنعت داروسازی ،مطرح شد:
که شروع میشود ،قبلا در کشور دیگری انجام شدهاند و در کشور ما خودتان را با وضعیت امروز شرکتهای بزرگ دارویی مقایسه
فقط ایرانی شدهاند .سپهری در ادامه سخنانش ،گفت :چه تعداد از
استارتآپهای ایرانی ،اولین در جهان هستند؟ شاید هیچکدام .ولی نکنید
ایران فضای خیلی خوبی برای کار و فعالیت دارد و هنوز در بسیاری پانل نقش استارتآپها در صنعت داروسازی ،در سومین روز از
زمین هها ،بکر است .ایدهپردازها زیادند ،اما اجراکننده خوب نداریم ،مهم
کسی است که ایده را بهخوبی اجرا کند و به سرانجام برساند .حتی نمایشگاه ایرافارما ،۲۰۱۸برگزار شد.
وقتی کار ،به ظاهر ساده است ،باید بدانید اجرایش ساده نیست ،همه سخنرانان این پانل ،دکتر شهریار امیدوار ،دکتر نیما سپهری و دکتر
انگیزه اجرایی کردن آنرا ندارند .اگر کارتان را درست ،عمیق ،علمی و هومن فروغی بودند که درباره کارآفرینی ،شرایط شروع کار در حوزه
دارو ،استارتآپهای مرتبط و ...صحبت کردند و به سوالات حاضران
حرفهای انجام دهید ،با این ویژگیها ،حتما موفق میشوید.
دکتر نیما سپهری ،تجربیات متفاوت و متنوع دوره دانشجویی را، پاسخ دادند.
روشنگر مسیر شغلی آینده تعریف کرد و گفت :با توجه به تجربیات دکتر شهریار امیدوار ،از تجربیات خودش در زمینه شروع کار و
خودم ،توصیه میکنم در این دوران به همه علاقهتان بپردازید و در دوره تأسیس شرکت صحبت کرد و گفت :من هنگام شروع ،تصویر روشنی
تا میتوانید ،تجربههای متفاوت داشته باشید .هر کاری که امکانش را از کارم نداشتم و تمام قوانین مرتبط را مانند یک جزوه امتحانی حفظ
دارید ،امتحان کنید .لازم نیست که در همه کارها زمینه درسی داشته کردم ،ولی کسانی که در شرایط فعلی میخواهند کاری را شروع کنند،
باشید و با افراد مختلف آشنا شوید تا به شما نگاه ،ایده و حتی شناخت
بدهد .همچنین وقتی به مرحله پایاننامه رسیدید ،اگر میخواهید وارد به منابع زیادی دسترسی دارند و چند گام جلوتر هستند.
کار تولیدی شوید ،ترجیحا استادی را انتخاب کنید که در این زمینه امیدوار ،با اشاره به عادت و رویکرد ایرانیان به کارهای انفرادی ،ادامه
کار کرده باشد .در یک پایاننامه خوب ،خیلی چیزها یاد میگیرید ،به داد :ما بهطور تاریخی بیشتر اوقات ترجیح دادهایم هرگز به یک موفقیت
نرسیم ،اما شراکتی هم نداشته باشیم و آنرا همراه با دیگران به دست
شرط آنکه وقت بگذارید و درست پیش بروید. نیاوریم؛ ولی لازم است ،این رویکرد تغییر کند و باور کنیم که موفقیت
سپهری در ادامه به مخاطبان توصیه کرد :لازم نیست همه در کار ،خیلی مهمتر از سهم در کار است .نیروی انسانی و کار گروهی،
شروعکننده یک کار جدید باشند و لزوما نباید همه چیز را از اول برای پیشرفت در هر فعالیت استارتاپی ،ضروری است .یک نکته مهم
ایجاد کنید ،شما میتوانید عضو موفقی از یک تیم موفق باشید ،یا این است که خودتان را با امروز افراد موفق ،مثلا صاحب یک شرکت
بهعنوان شریک ،همکار یا نیروی تأثیرگذار باشید .خیلی از دانشجویان
میخواهند شرکتی را از صفر شروع کنند ولی موفق نمیشوند ،چون
ارزیابی درستی از کار ندارند ،اما وقتی عضوی از یک تیم موفق باشید،
سرعتتان بالاتر میرود.
کارگاه شناخت رسانههای جدید و تولید محتوای تخصصی در حوزه دکتر عباس کبریای یزاده
سلامت ،برگزار شد.
از نحوه ارائه خود به دیگری تا ارائه تصویر عینی قابل اعتماد
شناخت رسان ههای جدید و تولید محتوا در حوزه سلامت ،با حضور
مهندس شادمهر راستین ،مشاور تبلیغات و برندینگ و دکتر امیر صدری،
عضو شورای سیاس تگذاری نمایشگاه کتا بهای تخصصی علوم دارویی و
پزشکی ،در دومین روز از نمایشگاه بی نالمللی ایران فارما ،2018بررسی
شد .دکتر امیر صدری ،در این کارگاه بیان کرد :تا دو سال آینده بیش از
۴۰درصد کل هزین ههای تبلیغات در جهان ،صرف تبلیغ در فضای مجازی
م یشود و از تبلیغ در تلویزیون پیشی م یگیرد .بر همین اساس شناخت
رسان ههای گروهی ،رسانه آنالوگ و همچنین رسان ههایی که در آینده به
وجود م یآید ،از مهمترین ضروریاتی است که کارشناسان تولید محتوا باید
به آ نها توجه داشته باشند و ب هعنوان وظیفه اصلی خود در نظر بگیرند.
19