Page 20 - 34
P. 20

‫در پانل پرسش و پاسخ دانشجویی مطرح شد‪:‬‬

‫پایاننامههایداروسازی‬
          ‫کاربردیشوند‬

‫زهرا نجفی‪ :‬برگزاری پانل پرسش و پاسخ دانشجویی‪ ،‬با حضور دکتر عباس کبریایی‌زاده‪ ،‬نایب رییس و‬
‫رییس کمیته علمی پژوهشی سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و دکتر حمید اکبری‪ ،‬قائم مقام‬
‫معاونت آموزشی وزارت بهداشت‪ ،‬درمان و آموزش پزشکی‪ ،‬یکی از مهمترین رویدادهای جانبی دومین روز‬
‫از نمایشگاه بی ‌نالمللی ایرا ‌نفارما ‪ 2018‬بود‪ ،‬که با استقبال گسترده از سوی دانشجویان رشته داروسازی‬

                                                                       ‫دانشگاه البرز و همچنین تهران‪ ،‬برگزار شد‪.‬‬

‫نیز‪ ،‬با تأکید بر این موضوع که نظام آموزشی در کشور نیازمند اصلاح‬     ‫در پانل پرسش و پاسخ دانشجویی‪ ،‬دکتر کبریایی‌زاده‪ ،‬با تأکید بر‬
‫زیرساخت‌هاست‪ ،‬گفت‪ :‬از‪ 1‬میلیون متقاضی ورود به دانشگاه‌ها‪ ،‬حدود‬       ‫اهمیت مهارت آموزی در دانشگاه‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬معمولا از همان دوران‬
‫‪ 650‬هزار نفر‪ ،‬تمایل دارند تا در رشته‌های پزشکی مشغول به تحصیل‬       ‫کودکی تلاش می‌شود تا آموزش در کودکان نهادینه شود‪ ،‬اما همیشه‬
‫شوند و همین موضوع‪ ،‬فشار روانی را به جامعه تحمیل می‌کند که اگر‬       ‫هم فعالان حوزه آموزش و هم اقتصاددانان‪ ،‬بر این موضوع تأکید دارند‬
‫کسی نتوانست در دانشگاه‌های پزشکی صندلی پزشکی را تصاحب کند‪،‬‬          ‫که چرا آموزش و پرورش از عرصه تربیت فاصله گرفته است و هزینه‌های‬
                                                                    ‫هنگفتی صرف این موضوع می‌شود تا کودکان مطالبی را بیاموزند‪ ،‬که‬
               ‫آیا او می‌تواند در دیگر رشته‌ها صاحب تخصص شود ؟‬
‫وی در ادامه تصریح کرد‪ :‬هدف وزارت بهداشت‪ ،‬درمان و آموزش‬                                              ‫هیچ ربطی به مهارت‌هایشان ندارد‪.‬‬
‫پزشکی‪ ،‬حرکت به سوی دانشگا‌ههای نسل سوم و چهارم است و امیدواریم‬      ‫وی ادامه داد‪ :‬در رشته داروسازی هم وضع به همین منوال است‬
                                                                    ‫و دانشجویان ما متأسفانه به جای اینکه وقت خود را صرف یادگرفتن‬
      ‫تا نظام آموزشی از تولید صرف مقاله و آموزش صرف‪ ،‬خارج شود‪.‬‬      ‫مهارت‌ها کنند‪ ،‬به یادگیری فرمول‌ها می‌گذرانند‪ .‬به‌همین دلیل است‬
‫به گفته دکتر اکبری‪ ،‬در شرایط فعلی‪ ،‬آنچه اهمیت دارد‪ ،‬کاربرد‬          ‫که بیشتر داروسازان ما از وظایف خود آگاهی درستی ندارند و با‬
‫قدرت است‪ ،‬در حالی‌که در گذشته‪ ،‬دانش بود که قدرت به حساب‬             ‫اطمینان ‪ 70‬درصد‪ ،‬داروسازان به وظایف شغلی خود واقف نیستند‪ .‬در‬
                                                                    ‫حالی‌که وظیفه اصلی داروساز‪ ،‬به‌ویژه در داروخانه‌ها‪ ،‬مراقبت از کیفیت‬
                                                          ‫می‌آمد‪.‬‬
‫گفتنی است‪ ،‬حضور دانشجویان رشته‌های داروسازی و علوم پزشکی‬                            ‫داروهایی است که در قفسه داروخانه‌ها موجود است‪.‬‬
‫در این پانل‪ ،‬فرصتی را فراهم کرد تا آن‌ها خواسته‌های خود را با‬       ‫به اعتقاد رییس کمیته علمی‪ -‬پژوهشی سندیکای صاحبان صنایع‬
‫نمایندگان سندیکا و همچنین وزارت بهداشت‪ ،‬درمیان بگذارند‪ .‬حذف‬         ‫داروهای انسانی ایران‪ ،‬داروسازان باید درک درستی از معنای زنجیره‬
‫کنکور و تأکید بر کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها‪ ،‬از مهمترین مواردی‬      ‫تأمین دارو داشته باشند و به‌رغم اینکه سرفصل‌های آموزشی رشته‬
‫بود‪ ،‬که دانشجویان به آن‌ها اشاره کرده و خواستار بازنگری در قوانین‬   ‫داروسازی در کشور ما با دیگر کشورهای پیشرفته‪ ،‬یکی است‪،‬‬
                                                                    ‫اما فارغ‌التحصیل‌های رشته‌های داروسازی در ایران‪ ،‬صرفا یک‬
                                                    ‫موجود شدند‪.‬‬     ‫«دایره‌المعارف» کم عمق هستند که در عمل چندان نمی‌توانند‬

                         ‫در کارگاه برندینگ در صنعت دارو تاکید شد‬                                       ‫دانسته‌های خود را به‌کار گیرند‪.‬‬
                                   ‫اساس برندینگ‪ ،‬تمایز است‬
                                                                    ‫حرکت نظام آموزشی‪ ،‬به‌سوی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم‬
‫کارگاه «برندینگ در صنعت دارو»‪ ،‬در دومین روز از نمایشگاه‬             ‫در ادامه دکتر حمید اکبری قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت‬
‫بین‌المللی ایران‌فارما ‪ ،2018‬برگزار شد‪ .‬دکتر امیرعلی شیرازی و دکتر‬
‫بهروز ناصرالمعمار‪ ،‬سخنرانان کارگاه آموزشی برندینگ در صنعت دارو‪،‬‬

                                                                                                                                         ‫‪18‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25