Page 67 - 34
P. 67

‫نگاهی به مستندی به کارگردانی منوچهر انور‪ ،‬درباره کارخانه سرم‌سازی رازی‬

    ‫نیشدارومکاشفه‬
  ‫بینانسانوطبیعت‬

‫مستند«نیش دارو»‪ ،‬به کارگردانی«منوچهر انور»‪ ،‬درباره شرکت سر ‌مسازی رازی است که فعالیت خود را‬
‫در سال ‪ ،۱۳۰۳‬تحت نظارت وزارت کشاورزی وقت‪ ،‬با تحقیقاتی پیرامون را ‌ههای مبارزه با بیماری طاعون گاوی‪،‬‬
‫شروع کرد و امروز ب ‌هعنوان یکی از قدیم ‌یترین و معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور شناخته م ‌یشود‪.‬‬
‫این فیلم در اصل برای معرفی مؤسسه سر ‌مسازی رازی‪ ،‬ساخته شد‪ ،‬اما به اعتقاد صاح ‌بنظران‪ ،‬از این موضوع‬
‫سفارشی‪ ،‬یکی از درخشا ‌نترین آثار مستند تاریخ سینمای ایران ساخته شد‪ .‬مستند«نیش دارو» در جشنواره‬
‫سلامت امسال هم نمایش داده شد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت ‪ .‬در ادامه نگاهی به این مستند داشت ‌هایم‪.‬‬

‫منوچهر انور درباره ساخت این فیلم م ‌یگوید‪ :‬اگرچه من فار ‌غالتحصیل واقعا بدانیم که چه م ‌یخواهیم و ب ‌هعنوان سفار ‌شگیرنده‪ ،‬بتوانیم راوی‬

‫هنرهای دراماتیک از انگلیس بودم‪ ،‬اما تا آن موقع فیلم نساخته بودم ولی هنرمندی باشیم‪ .‬دو طرف باید به یک شناخت واحد برسند‪ ،‬تا آثار موف ‌قتری‬

‫فیل ‌مسازی برایم حسرت و آرزو بود‪ .‬ب ‌ههمی ‌ن دلیل دوست داشتم سخ ‌تترین داشته باشیم‪ .‬علم یک مبحث میا ‌نرشت ‌ها ‌ی است و ما نم ‌یتوانیم هنر را پیش‬

‫کار را انجام دهم‪ .‬سخ ‌تترین کار همین مؤسسه رازی بود‪ ،‬چون هیچکس ببریم‪ ،‬مگر اینکه به حوزه علم هم تا حدی اشراف داشته باشیم‪ .‬سلامت یک‬

‫نم ‌یتوانست با موضوع کارشان ارتباط برقرار کند‪ ،‬ولی من معتقد بودم‪ ،‬حتی حوزه بسیار گسترده است و غیرممکن است فیلمی بسازیم و مقوله سلامت‬

‫موش و خوکچه و خرگوش هم به اندازه بقیه چیزهایی که برا ‌یمان ارزشمند را در آن جای ندهیم‪ .‬خیلی از آثار هنری حتی ب ‌هطور ناخودآگاه به حوزه‬

‫سلامت م ‌یپردازند‪.‬‬  ‫است‪ ،‬ارزش ساخت فیلم را دارند‪.‬‬

‫در نشست نقد و تحلیل این فیلم‪ ،‬رامتین شهبازی(منتقد)‪ ،‬با بیان اینکه دکتر کیانوش جها ‌نپور‪ ،‬سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت‬

‫فیلم نی ‌شدارو فراتر از مستند معمولی سینما است؛ گفت‪ :‬آن چیزی که آقای نیز با اشاره به این مطلب که فیلم نی ‌شدارو در سال ‪ 43‬تصویربرداری شد‬

‫منوچهر انور‪ ،‬در این فیلم دستاویز خود قرار داده‪ ،‬یک نوع مکاشفه بین انسان و یک سفارش رواب ‌طعمومی مربوط به دهه چهل است؛ عنوان داشت‪ :‬من‬

‫و طبیعت است و اینکه انسان چطور م ‌یتواند طبیعت را در اختیار بگیرد‪ .‬این مدیر روابط عمومی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت‪ ،‬در دهه ‪ 90‬هستم‬

‫وجه اسطور‌های فیلم‪ ،‬کاملا نمایان است‪ .‬آقای انور برای تهیه این مستند رفت و م ‌یتوانم بگویم‪ ،‬اگر بخواهم شبیه این فیلم را در حال حاضر سفارش دهم‪،‬‬

‫و آمدهای بیشماری داشت و فضا را کاملا درک کرده بود‪ .‬شاید در نی ‌شدارو کسی موفق به ساخت آن نشود‪ .‬این فیلم عل ‌یرغم همه محدودی ‌تهای موجود‬

‫تنها شاهد فیلمی در مورد سر ‌مسازی باشیم‪ ،‬ولی آنقدر نی ‌شدارو به ما حس در آن زمان‪ ،‬بسیار ک ‌منظیر است‪ .‬ه ‌ماکنون ما با وجود همه تکنولوژ ‌یها‪ ،‬هیچ‬

‫منتقل م ‌یکند‪ ،‬که اشیاء موجود در آ ‌نها‪ ،‬حتی شاعرانه مورد استفاده قرار نگاه هنری در حوزه سفار ‌شهای رواب ‌طعموم ‌یها نم ‌یبینیم‪ .‬خروجی تمام‬

‫گرفت ‌هاند‪ .‬این فیلم برای چند دهه پیش است‪ ،‬ولی هنوز هم م ‌یتوان با آن فیل ‌مها از این حیث‪ ،‬فاقد هنر بوده و جای سوال است که چرا ما این نگا‌هها‬

‫را از دست دادیم؟‬    ‫ارتباط داشت‪.‬‬

‫شهبازی‪ ،‬درباره نسبت حوزه سلامت با فیل ‌مها نیز گفت‪ :‬تا ب ‌هحال روی در پایان‪ ،‬دکتر حاج ‌یمحمودی‪ ،‬معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی‬

‫حوزه روانکاوی تاکید بیشتری شده است‪ .‬در حوزه روانکاوی‪ ،‬استفاده از مقوله تهران نیز‪ ،‬با تاثیرگذار بودن این فیلم‪ ،‬درباره مقوله علمی فیلم‪ ،‬عنوان داشت‪:‬‬

‫روای ‌تشناسی‪ ،‬امری بسیار مهم است‪ .‬یعنی یک روانکاو‪ ،‬علاوه بر اینکه باید این فیلم‪ ،‬پروژه ساخت واکسن را بسیار ساده نشان داد‪ ،‬در عین حال که‬

‫دانش روانکاوی و روا ‌نشناسی داشته باشد‪ ،‬باید روای ‌تشناسی را هم بشناسد‪ .‬بسیار تاثیرگذار بود‪ .‬این یعنی برای جاودان ‌ه کردن یک اثر‪ ،‬م ‌یتوان از‬

‫ما نیاز داریم بین محافل آکادمیک هنری و علمی‪ ،‬ارتباطی را برقرار کنیم و ساد‌هترین ابزارها استفاده کرد‪ .‬ابزارهای موجود در این فیلم بسیار قدیمی و‬

          ‫حتی اگر قرار است یک فیلم سفارشی بسازیم‪ ،‬ب ‌هعنوان یک سفار ‌شدهنده ساده بود‪ ،‬ولی تأثیرگذاری آن شاید از فیل ‌مهای امروزی بسیار بیشتر باشد‪u.‬‬

‫‪65‬‬
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72