Page 53 - 452
P. 53

‫به گفته رئیس مرکز مدیریت آمار و ف ‌نآوری اطلاعات وزارت‬

    ‫بهداشت‪ ،‬دارو؛ کالایی است که نم ‌یتوانیم آن را به راحتی‬

    ‫زیادی صرف م ‌یشود ولی فقط به بیمار طول عمر همراه بیماری دست ‌‌هبندی کنیم و جزو خدمات عمومی قرار دهیم‪ .‬چون عرضه‬
    ‫داد‌ه م ‌یشود و رنج بیمار و خانواد‌هاش افزایش پیدا م ‌یکند‪ .‬در و تقاضای آن بالاست و ذ ‌ینفعان زیادی دارد‪ .‬با دارو تجارت‬
    ‫حالیکه در بعضی کشورها این بیماران و خانواد‌‌ههایشان ب ‌ه جای و کسب و کار م ‌یکنند و‪ ...‬به همین دلیل نه م ‌یتوانیم آن را‬
    ‫هزینه دارویی از حمایت اجتماعی و مراقب ‌تهای ویژه برخوردار کامل ًا جزو خدمات عمومی قرار دهیم و نه اینکه یک‪(Private‬‬
    ‫م ‌یشوند تا در این دوره حیات کوتاه‪ ،‬خودش و خانواده زندگی )‪ Goods‬به حسا ‌بآوریم‪ .‬اینجا وظیفه سیاستگذار است که‬
    ‫بهترین تصمیم را بگیرد‪.‬‬
                                                                 ‫بهتری داشته باشند‪.‬‬
    ‫دکتر مجید داوری در جم ‌عبندی سخنانش گفت‪« :‬شواهد او در ادامه یادآوری کرد‪« :‬حاکمیت در عرصه خدمات و‬

    ‫نشان م ‌یدهد ما مد ‌لهای ارائه خدمت اشتباه زیادی در دسترسی‪ 4 ،‬کار مهم باید انجام دهد که نخستین مورد تدارک‬

    ‫نظام سلامت داریم‪ .‬خیلی از داروهایی که استفاده م ‌یکنیم است و در آن فراهمی و قابلیت خرید برای رسیدن به عدالت‬

    ‫و زیر پوشش بیمه قرار م ‌یدهیم اثربخشی و کارآمدی ندارند لازم است که باتوجه به این موارد اشتباهات طرح تحول سلامت‬

    ‫و درما ‌نکننده نیستند‪ .‬بعضی از این داروها براساس حس را بررسی م ‌یکنیم‪».‬‬

    ‫انسا ‌ندوستی با نگاه عدال ‌تطلبانه در این مجموعه قرار «این طرح وقتی اجرا شد که وضعیت شاخص مناسبی‬

    ‫گرفت ‌هاند اما بدون کارآمدی امکان برقراری عدالت وجود ندارد‪ .‬نداشتیم و رتبه سطح ما ‪ 96‬و از نظر اهداف کلی نظام سلامت‬

    ‫سیاس ‌تگذاران دارویی و سلامت باید به اثربخشی توجه کنند و رتبه ما ‪ 114‬بود‪ ،‬در مشارکت عادلانه تأمین هزین ‌هها در رتبه‬

    ‫فقط داروها و خدماتی را پوشش بدهند که مؤثر و کارآمد باشند‪ 112 .‬بودیم و رتبه ‪ 113‬توزیع سلامت را داشتیم‪ .‬ولی منابع‬

    ‫فرایند پرداخت سوبسید و بیمه داورها باید شفاف و روشن باشد مالی دولت وضعیت بهتری داشت و هدف‪ ،‬افزایش دسترسی‬

    ‫که چه داروهایی به چه دلیلی زیر پوشش هستند‪ .‬از رو ‌شهای مردم به خدمات سلامت و بالا بردن کیفیت این خدمات بود‪».‬‬

    ‫ارائه خدمت کارآمد و مؤثر استفاده کنیم و همچنین راهکارهای دکتر صف ‌یخانی این موارد را مه ‌مترین پیشخوا ‌نهای سیاست‬

    ‫کلینیکال مبتنی بر اثربخشی استفاده کنیم‪ .‬راهکارهایی که گذاری در آغاز طرح تحول سلامت عنوان کرد و گفت‪« :‬طرح در‬

    ‫مبتنی بر هزینه اثربخشی و اقتصادی نیستند‪ ،‬در بسیاری موارد ‪ 3‬فاز پیاد‌هسازی و به این منجر شد که نظام سلامت به کمک‬

    ‫م ‌یتوانند گمرا‌ه کننده باشند چون اپیدمی و ماهیت بیماری و این طرح توانست در چان ‌هزنی‪ ،‬بودجه سهم خود را افزایش دهد و‬

    ‫بخشی را هم از هدفمندی یاران ‌هها گرفت‪ .‬مه ‌مترین دستاورد آن‬  ‫هزین ‌هها متفاوت هستند‪».‬‬

    ‫هد ‌فگذاری واژه و مفهوم مغفول در سیاست گذاری دسترسی بیشتر به خدمات بستری‪ ،‬اقامت پزشکان در مناطق‬

    ‫محروم و افزایش پوشش بیم ‌های از ‪ 81/5‬درصد به حدود ‪93/5‬‬       ‫سلامت‬

    ‫«حمیدرضا صف ‌یخانی» رئیس مرکز مدیریت آمار و ف ‌نآوری درصد بود‪ .‬عمده کسانی که زیر پوشش بیمه نبودند‪ ،‬در دهک‬

    ‫اطلاعات وزارت بهداشت سخنران بعدی پنل اول بود که «ماهیت اول قرار داشتند و جزو کم درآمدتری ‌ن گرو‌هها بودند‪ ،‬هرچند در‬

    ‫سیاس ‌تگذاری در نظام سلامت‪ ،‬استراتژی و وظیفه حاکمی ‌تها ده ‌کهای بالا هم پوشش بیمه اضافه شد‪ .‬ما در روستاها بیمه‬

    ‫روستایی داشتیم و این طرح‪ ،‬پوشش بیمه در مناطق کم درآمد‬        ‫برای تحقق عدالت در این حوزه» را بررسی کرد‪.‬‬

    ‫«آ ‌نچه ماهیت تصمی ‌مگیری در نظام سلامت را رقم م ‌یزند‪ ،‬شهری را افزایش داد‪».‬‬

    ‫انتخاب و تصمی ‌مگیری درست است‪ .‬حاکمی ‌تها وظیفه دارند او درباره اثر طرح تحول سلامت روی هزین ‌ههای این نظام‬

    ‫امکان بهر‌همندی از خدمات نظام سلامت را به شکل عادلانه گفت‪« :‬کل هزینه نظام سلامت چه در طول اجرای این طرح یا‬

    ‫فراهم نمایند تا بار مالی آن به گرو‌ههای خاص تحمیل نشود‪ .‬قبل از آن در حال افزایش است و در حال حاضر حدود ‪ ۹‬درصد‬

    ‫این بهر‌همندی شامل فراهم‪ ،‬دسترسی‪ ،‬توزیع و پذیرش است که از ج ‌ی‪.‬بی‌‪.‬تی صرف خدمات سلامت م ‌یشود‪ .‬اما آیا توانست ‌هایم‬

    ‫سیاس ‌تگذار باید رویکرد خود را در این زمینه مشخص کند‪ ».‬به ازای هزین ‌هها‪ ،‬سلامت تأمین کنیم؟ طرح تحول سلامت‬

    ‫دکتر صف ‌یخانی پس از این مقدمه ‪ Good Public‬را یک در یکی از حوز‌ههایی که هد ‌فگذاری کرده بود موفق شد و‬

    ‫وظیفه حاکمیتی معرفی کرد که حق و مطالبه آن برای هم هزین ‌ههای پرداختی از جیب مردم را کاهش داد ولی نزدیک ‪۱۸‬‬

    ‫یکسان است و در ادامه افزود‪« :‬ما بعضی اوقات به اشتباه بخش درصد از هزین ‌ههای سلامت ما صرف دارو م ‌یشود که رقم کمی‬

    ‫عمد‌های از خدمات سلامت را عمومی در نظر م ‌یگیریم و به نیست‪ .‬خرید دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستا ‌نها تغییر‬

    ‫همین دلیل از اثربخشی دور م ‌یشویم‪ .‬واکسیناسیون‪ ،‬بهداشت کرد‪ ،‬خریدهای کلی باعث نر ‌خشکنی شد‪ ،‬انضباط مالی صورت‬

    ‫مادر و کودک‪ ،‬باید برای همگان یکسان باشد ولی طیف بین گرفت و قیمت تجهیزات پزشکی حدود ‪ ۴۲‬درصد کاهش پیدا‬

    ‫خدمات عمومی و)‪ (Private Goods‬گسترده است‪( ».‬ص ‪ )۵۷‬کرد‪».‬‬

‫‪51‬‬
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58