Page 51 - 452
P. 51

‫آتورواستاتین بالاترین مصرف را در سازمان بیم ‌هگر دارد و این بیماران را در نقاط مختلف کشور متقاعد کنیم‌؟»‬

    ‫موضوع م ‌یتواند از جنب ‌ههای مختلف مورد بررسی قرار بگیرد‪ ».‬کارآمدی مقدمه ایجاد عدالت است و بدون آن عدالت‬

                                     ‫دکتر غفاری معتقد است‪« :‬همین چند قلم دارو اول نشان م ‌یدهد تحقق پیدا نخواهد کرد‬
    ‫که اطلا ‌عرسانی عمومی باید به چه سمت و سویی برود‪ ،‬مثل ًا غیر دکتر «مجید داوری» عضو هیأت علمی گروه اقتصاد و‬

    ‫از بحث هزینه که حساسیت ماست‪ ،‬وقتی مصرف ‌‌آتورواستاتین مدیریت دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران دومین سخنران پنل‬

    ‫بالاست باید بیم ‌هشد‌هها مانیتور شوند و آموزش ببینند یا از نظر درباره «رو ‌شهای کنترل هزین ‌ه و بررسی رو ‌شهای فعلی هزینه‬

    ‫اپیدمیک ببینیم چه بیمار ‌یهایی عامل ایجاد این نیاز و مصرف در سیستم سلامت کشور» سخن گفت‪.‬‬

    ‫بالای این دارو هستند؟ اگر در زمینه پیشگیری فعالیت م ‌یکنیم «برای بررسی این بحث باید ‪2‬موضوع را در نظر بگیریم‪ ،‬ابتدا‬

    ‫و دنبال آگا‌هسازی مردم هستیم‪ ،‬در کدام بخش متمرکز شویم‪ ».‬اطلاعات و شواهد را گردآوری و سپس شرایط را براساس آن‬

    ‫طبق تعریف مدیرکل امور بی ‌نالملل سازمان تأمین اجتماعی‪ ،‬بررسی کنیم تا بتوانیم را‌هح ‌لها و سیاس ‌تگذار ‌یها را معین‬

    ‫یک سیاست دارویی مطلوب و قابل قبول‪ ،‬کیفیت و دسترسی کنیم‪ ،‬بخ ‌شهای پژوهشی و تحقیقاتی در این حوزه نقش مهمی‬

    ‫به دارو را تضمین م ‌یکند و در عین حال استفاده منطقی آن را دارند که دانش‪ ،‬اطلاعات و شواهد را تولید م ‌یکنند و در آنالیز‬

    ‫در نظر دارد و هدف نظام سلامت و بیم ‌های باید رسیدن به این سیاس ‌تگذار ‌یها م ‌یتوان از آنها استفاده کرد و توسعه اطلاعات‬

    ‫‪ 3‬مورد باشد‪ ».‬او در ادامه مواردی را ب ‌هعنوان ایرادهای روش ما را به راهکارهای بیشتر و جدیدتری م ‌یرساند‪ ».‬دکتر داوری‬

    ‫مصرف دارو در کشور برشمرد و تأکید کرد‪« :‬اصلاح فرهنگ سخنانش را با این مقدمه شروع کرد و گفت‪« :‬باید این مسئله‬

    ‫مصرف دارو یکی از نکات مهمی است که باید در کشور به آن را در نظر داشته باشیم که بعضی تغییرات در جهان و جامعه ما‬

    ‫توجه شود‪ ».‬دکتر غفاری ضمن اشاره به این نکته از نبودن هزین ‌ههای سلامت را بالا م ‌یبرد که پیشرف ‌تهای تکنولوژیک و‬

    ‫آموزش در این زمینه انتقاد کرد و گفت‪« :‬پزشکان ما در بسیاری تشخیص و درما ‌نهای جدید یکی از آ ‌نهاست‪ .‬پیر شدن و نیز‬

    ‫موارد هرچقدر این مسئله را برای بیمار توضیح م ‌یدهند‪ ،‬به افزایش جمعیت‪ ،‬تعداد بیمار ‌یها را بالا م ‌یبرد و ما با انتظارات‬

    ‫نتیجه نم ‌یرسند‪ .‬سیاستگذار باید این موضوع را در نظر بگیرد جامعه هم روب ‌هروییم که توقع دارند از تکنولوژ ‌یها‪ ،‬داروها و‬

    ‫و بیمار بیم ‌هشده یا بیمه نشده در هر جای ممکن‪ ،‬آموزش رو ‌شهای درمانی جدید استفاده کنند و بهر‌هببرند‪ .‬اما بخش‬

    ‫ببیند و این اطلا ‌عرسانی صورت بگیرد؛ از مدرسه و دانشگاه و مهمی از هزین ‌هها به تصمیم سیاس ‌تگذاران برم ‌یگردد که چطور‬

    ‫مراکز آموزشی گرفته تا صدا و سیما و رسان ‌ههای مختلف‪ ...‬ولی با برنام ‌هریزی و توصی ‌ههای درست یا غلط خود روی آنها اثر‬

    ‫همین الان و با شروع پاییزحتی یک تیزر تبلیغاتی و آموزشی م ‌یگذارند‪».‬‬

    ‫در تلویزیون نم ‌یبینیم که به مردم آموزش بدهد در بیماری آمار این اسلاید به سال ‪ ۱۳۹۲‬برم ‌یگردد ولی اعداد به همین‬

    ‫نسبت افزایش چشمگیری داشته است و نشان م ‌یدهد سالانه‬          ‫سرماخوردگی‪ ،‬آنت ‌یبیوتیک کمکتان نم ‌یکند‪».‬‬

    ‫مدیرکل امور بی ‌نالملل سازمان تأمین اجتماعی با انتقاد چ ‌هدرصدی برای بیمار ‌یهای مختلف هزینه م ‌یکنیم‪( .‬ص ‪)۳۶‬‬

                                                                 ‫از روش وزارت بهداشت و همچنین سازمان تأمین اجتماعی‬

                                                                 ‫که پزشک را مجبور م ‌یکنند در یک ساعت مشخص تعداد‬

                                                                 ‫زیادی بیمار ببیند‪ ،‬گفت‪« :‬با این روش هیچ سیاستی قابلیت‬

                                                                 ‫اجرایی ندارد‪ ،‬چون متقاعد کردن بیمار به اینکه فلان روش‬

                                                                 ‫درمان برایت بهترین است‪ ،‬زمان م ‌یبرد ولی نه تنها در نظام‬

                                                                 ‫سلامت برای آن زمان پولی داده م ‌یشود بلکه اگر پزشک تعداد‬

                                                                 ‫کمتری بیمار ببیند‪ ،‬توبیخ هم م ‌یشود‪ ».‬او در ادامه یادآوری‬

                                                                 ‫کرد‪« :‬اصلاح رابطه بین پزشک و بیمار یک ضرورت است‪ ،‬ما‬

                                                                 ‫در بهترین شرایط قانو ‌نگذاری و اجرا م ‌یکنیم‪ ،‬در حالی که‬

                                                                 ‫قانو ‌نگذاری باید با ترغیب همراه باشد ولی ما هیچ صحبتی با‬

    ‫مخاطب که پزشک است نداریم‪ .‬نظام آموزش پزشکی کشور هم «نکته مهم این است که بدانیم آیا هزین ‌هها به خروجی‬

    ‫با دارو غریبه است‪ ،‬چون پزشکی که ‪ 7‬سال در سیستم آموزشی مناسب برای سلامت جامعه منجر م ‌یشود یا خیر‌؟» او ضمن‬

    ‫کشور آموزش م ‌یبیند و تربیت م ‌یشود‪ ،‬در مورد دارو آموزش طرح این پرسش توضیح داد‪« :‬داروها م ‌یتوانند کیفیت زندگی‬

    ‫بیماران را بهبود ببخشند و عمر آنها را افزایش دهند ولی اینکه‬  ‫ویژه نم ‌یبیند‪».‬‬

    ‫دکتر شهرام غفاری‪ ،‬مدیریت فرانشیز را یکی دیگر از مسائل با توجه به محدودیت منابع بتوانند به نتیجه مطلوبی در زمینه‬

    ‫مهمی عنوان کرد که از آن استفاده منطقی نم ‌یشود و فقط در سلامت برسند‪ ،‬بخش اصلی بحث ماست‪ .‬سیاس ‌تگذاران ضمن‬

    ‫مسئله بیمار ‌یهای خاص بیم ‌هها خوب عمل کرد‌هاند و در پایان اینکه هزین ‌ههای داروهای جدید را م ‌یپذیرند باید توجه داشته‬

    ‫گفت‪« :‬متأسفانه در مراکز درمانی عمومی یکی از مشتریان اصلی باشند که با پوشش آنها در سازما ‌نهای بیم ‌هگر‪ ،‬این مجموع ‌هها‬

    ‫داروها پرستاران‪ ،‬پزشکان و بهیاران هستند و سوء استفاده زیادی دچار مشکلات اقتصادی و کسر منابع نشوند و بتوانند به ارائه‬

    ‫از نسخه اتفاق م ‌یافتد‪ ،‬در چنین مراکزی حتی یک تخلف هم خدمات ادامه دهند‪».‬‬

    ‫زیاد است ولی ما مراجع ‌ههای متناوب برای دریافت دارو داریم‪ .‬به گفته دکتر داوری‪ 3 ،‬شاخص مهم و اصلی برای ارزیابی‬

    ‫وقتی کادر درمانی که در یک نظام آموزشی‪ ،‬تربیت شد‌هاند هنوز سیاس ‌تهای سلامت وجود دارد که نخستین آنها بحث اثربخشی‬

    ‫آگاهی درستی درباره روش مصرف دارو ندارند‪ ،‬چطور م ‌یتوانیم است و اینکه دارو و اقدام درمانی ارائه شده چقدر به بهبود‬

‫‪49‬‬
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56