Page 50 - 452
P. 50

‫سه ‌لانگاری بیشتری دارند‪ .‬در واقع این کشورها فرایندهای و یکی از مواردی که باید در ساماندهی و الکترونیک کردن‬

‫تعری ‌فشده کمتری برای ارزیابی صحیح ف ‌نآوری سلامت دارند نظام سلامت به آن توجه و پرداخته شود‪ ،‬همین قسمت از‬

‫و سیستم تعری ‌فشده مشخصی برای ورود و تصمی ‌مگیری در هزین ‌ههاست‪».‬‬

‫حوزه ف ‌نآور ‌یهای جدید ندارند‪ .‬همین امر چالش کشورهای مدیرکل امور بی ‌نالملل سازمان تأمین اجتماعی درباره‬

‫هزین ‌ههای داروی این سازمان گفت‪« :‬با توجه به برآورد نسبی‬      ‫کم درآمد را دوچندان کرده است‪.‬‬

‫که داشت ‌هایم حداقل ‪ ۲۰‬و حداکثر ‪ 25‬تا ‪ 2‌ 6‬درصد هزین ‌ههای‬    ‫پزشکی شخص ‌یسازی شده‬

‫امروزه توجه به نیازهای فردی و تفاو ‌تهای ژنتیکی افراد سازمان تأمین اجتماعی صرف دارو م ‌یشود و به این معناست‬

‫باعث شده است پزشکی شخص ‌یسازی شده اهمیت پیدا کند که در سال ‪ ۱۳۹۸‬از بودجه حدود ‪ ۳۲‬هزار میلیارد تومانی این‬

‫و مطالعات در این زمینه در حال گسترش است‪ .‬سیست ‌مهای سازمان نزدیک ‪6‬هزار و ‪۲۰۰‬میلیارد تومان صرف دارو خواهد‬

‫سلامت به دنبال شناخت بیشتر این موضوع برای چگونگی شد‪( .‬در بهترین شرایط و به میزان‪ ‌۲۰‬درصد) اگر این عدد به‬

‫مدیریت هزین ‌ههای ناشی از این رویکرد هستند‪ .‬نتیجه این ‪ 25‬درصد برسد‪ ،‬هزینه دارو به رقمی بین ‪ ۷‬تا ‪ ۸‬هزار میلیارد‬

‫رویکرد ایجاد تنوع بیشتر در خدمات است که به نوعی چالش تومان خواهد رسید‪ .‬این سؤال را از همکاران در بیمه سلامت‬

‫هزینه را هم در پی دارد اما از سوی دیگر با کنترل بیمار ‌یها پرسید‌هایم که آنجا هم نزدیک ‪ ‌۲۵‬درصد از هزین ‌‌هها صرف دارو‬

‫م ‌یشود و م ‌یتوانیم نتیجه بگیریم که این عدد برای دو بیمه‬     ‫م ‌یتواند از هزین ‌ههای پیش رو جلوگیری کند‪.‬‬

‫بزرگ کشور برابر است‪».‬‬                                         ‫رفتارهای ناسالم‬

‫زیربنای بسیاری از بیمار ‌یهای مزمن‪ ،‬رفتارهای ناسالم «از همی ‌نجا به سؤال دوم م ‌یرسیم که سازمان تأمین اجتماعی‬

‫است و امروزه با تغییر سبک زندگی افراد و کاهش تحرک‪ ،‬یا بیم ‌هگر برای مدیریت این مبلغ چه روشی دارد؟ سیاستگذاری‬

‫این بیمار ‌یها افزایش یافته است‪ .‬سیگار کشیدن‪ ،‬باز ‌یهای و پایش چگونه است؟ بازخوردها کجا بررسی م ‌یشود و بر این‬

‫کامپیوتری‪ ،‬ب ‌یتحرکی‪ ،‬تغذیه ناسالم و بسیاری مثا ‌لهای اساس سیاس ‌تها چطور بازنگری و بازبینی خواهد شد‌؟» دکتر‬

‫دیگر منجر به این امر شد‌هاند‪ .‬با توجه به چند بخشی بودن شهرام غفاری پس از طرح این سؤالات‪ ،‬تفاوت ارقام اعلامی مراکز‬

‫منشأ بروز این رفتارها و هزین ‌ههای غیرقابل جبرانی که برای مختلف را مثال زد‪« :‬به نظر م ‌یرسد در برآورد هزینه دارو در‬

‫پرداخ ‌تکنند‌هها ایجاد م ‌یکند‪ ،‬لازم است که نظام سلامت نقش نظام سلامت ما اختلا ‌فهایی وجود دارد‪ .‬سازمان غذا و دارو آن‬

‫را حدود ‪ 17-18‬درصد اعلام م ‌یکند‪ ،‬رئیس کمیسیون بهداشت‬         ‫پررن ‌گتری در تغییر سبک زندگی افراد داشته باشد‪.‬‬

‫و درمان مجلس که در کانون سیاس ‌تگذاری نشسته چند روز‬

‫پنل اول‪ :‬هزین ‌‌ههای کلان دارو در نظام سلامت پیش این رقم را حدود ‪ ۳‌ ۰‬درصد عنوان کرد که رقمی در حدود‬

‫این پنل با مقدمه دکتر جما ‌لالدین خدمتی‪ ،‬دستیار تخصصی ‪ ۴۰‬هزار میلیارد تومان از بودجه ‪ ‌50‬ـ‪ 140‬هزار میلیاردی ما‬

‫گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز را شامل م ‌یشود و آمارنامه بازار داروی‪ ،‬عددی در حدود ‪25‬‬

‫هزارمیلیارد تومان اعلام م ‌یکند‪ ».‬او در ادامه گفت‪« :‬همی ‌نجا‬                                          ‫شد‪.‬‬

‫بین ‪ ۲۰‬تا ‪25‬درصد هزین ‌ههای تأمین اجتماعی‪ ،‬صرف بین اعداد و ارقام سیاس ‌تگذار مجلس‪ ،‬آمارنامه دارویی‪ ،‬رئیس‬

‫سازمان غذا و دارو و بیم ‌هگذار اختلاف بزرگی دارند که مشخص‬     ‫دارو م ‌یشود‬

‫آمار مصرف دارو در بیم ‌هها؛ مبنای اطلا ‌عرسانی و آموزش نیست این هزین ‌هها چه هستند و کجا صرف شد‌هاند‪ .‬در حالیکه‬

‫نخستین سخنران دکتر «شهرام غفاری» مدیرکل امور نخستین اصل مهم برای کشور و بیم ‌هها‪ ،‬مشخص شدن میزان‬

‫بی ‌نالملل سازمان تأمین اجتماعی بود که درباره هزین ‌ههای هزینه و محل و دلیل این هزین ‌ههاست‪».‬‬

‫مختلف این سازمان و ب ‌هویژه سهم دارو در این هزین ‌هها صحبت به گفته دکتر شهرام غفاری‪ ،‬دسترسی به هزین ‌ه داروهای‬

‫کرد و گزارش مختصری از سیاس ‌تهای داروی سازمان تأمین بستری کار سختی است و به همین دلیل‪ ،‬این موضوع درمورد‬

‫دارو بخش سرپایی که سمپل بزرگی و نزدیک به ‪ 4‬هزار و ‪500‬‬         ‫اجتماعی و سهم دارو در هزین ‌ههای آن ارائه داد‪.‬‬

‫«هزینه درمانی سازمان تأمین اجتماعی در سال ‪ ۱۳۹۷‬میلیارد تومان است‪ ،‬بررسی شده است‪ .‬این مبلغ صرف بیش از‬

‫نزدیک ‪ ۲۶‬هزار میلیارد تومان بوده که بخش عظیمی از آن ‪ 8‬هزار قلم داروی م ‌یشود که بیش از ‪ ۳۳۱‬هزار نسخه را در‬

‫در مراکز درمانی خود سازمان و نزدیک ‪ ۱۵‬هزار میلیارد تومان برم ‌یگیرد‪ .‬حدود ‪ 50‬دارو اول از این ‪ 8‬هزار قلم‪ ‌50 ،‬درصد‬

‫آن در مراکز طرف قرارداد مصرف شده است‪ .‬سؤال اینجاست هزین ‌هها را به خود اختصاص م ‌یدهد‪ .‬سیاستگذار ‌یها باید با‬

‫که دارو چه سهمی در سبد هزین ‌ههای سازمان دارد ولی پاسخ این هزین ‌هها انطباق داشته باشد ولی در بعضی جاها این انطباق‬

‫روشن و شفافی که همه بتوانند به آن استناد کنند برای این وجود دارد و در بعضی موارد چنین هماهنگی دیده نم ‌یشود‪.‬‬

‫پرسش وجود ندارد و اگر پاسخی باشد معمولاً در حوزه مالی مدیرکل امور بی ‌نالملل سازمان تأمین اجتماعی‪ ،‬آمار‬

‫جزئ ‌یتری از داروهای مصرفی در مراکز مرتبط با این سازمان‬       ‫است و در اختیار همه قرار ندارد‪».‬‬

‫به گفته دکتر غفاری چالش از همی ‌نجا شروع م ‌یشود و در ارائه داد‪« :‬از بین این اقلام‪ 3 ،‬مورد اول شامل انسولین م ‌یشود‬

‫این مورد چنین توضیح داد‪« :‬در بعضی موارد اعداد و ارقام ما که وقتی بیمار فقط با پرونده دارو خود را م ‌یگیرد‪ ،‬در مصرف‬

‫کامل ًا مشخص است‪ ،‬مانند بخش درمان غیرمستقیم و فهرستی آن تغییر قابل توجهی پیش م ‌یآید‪ .‬اگر براساس تعداد نسخه‬

‫که داروخان ‌هها ارائه م ‌یدهند‪ ،‬اما در بخش درمان مستقیم و بررسی کنیم مشخص م ‌یشود که ‪ 10‬میلیون نسخه ست سرم‬

‫بستری‪ ،‬میزان هزینه دارو معلوم نیست‪ .‬فراخواندن این اطلاعات بوده است و اگر نظارتی لازم باشد باید به مدیریت مصرف این‬

‫نباید کار سختی باشد ولی متأسفانه الان امکان آن را نداریم دارو نیز توجه شود‪ .‬وقتی داروها را از منظر عددی م ‌یبینیم‪،‬‬

                                                                                                                        ‫‪48‬‬
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55