Page 55 - 452
P. 55
راهکارها و اهمیت مدیریت منابع
«منبعی به سختی از منابع عمومی تأمین شده است و انتظار
م یرود که در هزینه آن عاقلان هتر رفتار کنیم ،فرقی نم یکند این
منبع به کدام سازمان تعلق دارد ،امانتی است که باید درست
استفاده شود .بر اساس سیاس تهای کلی نظام سلامت باید به
وظایف خودمان عمل کنیم ،وقتی این منابع به شرک تهای
بیم هگر م یرود ،وزارت بهداشت و سازما نهای غذا و دارو باید
حاکمیت کنند و بیم هها باید مطالبه تولیت را بپذیرند ،ای نطور
نیست که منابع منتقل شود ولی سیاس تهای کلان را در آن
هزین هها خارج از تفاهمنامه پوشش داده م یشود ».معاون غذا راستا پیش نبرند».
و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ،فهرست داروهای دکتر پیرویان با اشاره به این نکته درمورد تفاه منامه گفت:
تفاهمنامه را با داروهای اعلامی ،WHOمقایسه کرد و گفت« :هزینه اثربخشی درمورد این داروها مطالعه نشد و فهرست
«بالاترین مصرف ما در پوشش بیم های و تفاه منامه داروهای اولیه سال ۱۳۹۲بسته شد ،کمیته اقتصاد دارو سازمان غذا و
ضد سرطان و بعد از آن دیابت است و بیمار یهای بعدی نیز دارو سال 1394شروع به کار کرد و واضح است خیلی از این
در همین اسلاید دیده م یشود .ارزش ریالی همین داروها از داروها که اتفاقاً هزین هبر هم هستند ،هدف این هزینه اثربخشی
سال 1392تا 1397رشد بالایی داشت ه است و بخش زیادی از هستند .در دفاع از منابع نباید تعارف داشته باشیم و به این نکته
هزینه داروهای آنت ینئوپلاس و دیابت را بیمه و تفاه منامه تأمین توجه کنیم که براساس مطالعات انجا مشده ،بعضی داروهای این
م یکند(».ص ۱۱۷ـ )۱۱۸
فهرست هزینه اثربخشی ندارد .از طرف دیگر باید بودج های برای
این هزین هها در نظر بگیریم؛ حتی اگر اثربخش باشند ،این نکته
را در نظر بگیریم که بودجه آن باید از کجا تأمین شود؟ اگر
جایگزینی صورت م یگیرد ،باید مشخص شود با کدام مداخله
است؟ یا منابع جدیدی را به دست م یآوریم؟» عضو هیأت علمی
گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشگاه شهید بهشتی ،به اصلاح
تفاهمنامه تأکید کرد« :باید براساس پایه ارزشی(Indication
)Basedبه تفاه منامه نگاه و بررسی را با داروهای موجود در
تفاهمنامه شروع کنیم که خیلی از آ نها شاید هزینه اثربخش
نباشند .اگر فرصت مناسب داشته باشیم باید این مطالعه را با
در نظر گرفتن هزینه اثربخشی کامل کنیم ،چون لازم نیست
میزان پوشش و هزینه برای همه افراد یکسان باشد( .ص )۱۲۱
او در ادامه افزود« :اگر بپرسید دلیل اصلی انتخاب این داروها
برای پوشش بیمه و تفاه منامه چه بوده است م یتوانیم بگوییم
شاید بزر گترین نکته منفی در این روند همان هد فگذاری بوده
و اینکه فرصت کافی برایش وجود نداشته است .هدف تفاه منامه درمورد بیمار یهای مزمن باید پیش از ورود به فهرست ،مطالعه
این بود که هزینه از جیب بیمار تغییر نکند بنابراین احتمال و بررسی منطقی و دقیق باشد چون فرد پس از ورود روی دارو
دارد بعضی داروها حتی پوشش ۹۹درصدی داشته باشد و مثل ًا م یماند و تغییر قیمت سخت است ولی درمورد داروهایی مثل
دارویی که از ۲۰هزار به ۳۳۰هزارتومان افزایش قیمت داشته ،انواع ضد سرطان م یتوان آن را با اطلا عرسانی حذف کرد».
بیمار همچنان همان 5هزار تومان را م یپردازد .درباره سایر دکتر فرزاد پیرویان در پایان تأکید کرد« :الان که در لحظه
داروها ،ملاک این بود که با 2هزار و 500تومان هزینه دارو در م یدانیم چه دارویی ،کجا مصرف م یشود ،برند هست یا نه؟
روز تعیین کنیم که کدام قلم به بازار بیاید و پوشش بیم های هم Out labelهست یا نه؟ اثر این روش را هم م یبینیم .نظا مهای
در نظر گرفته شود .آن زمان این عدد حدود 15درصد حداقل نظارتی قوی ،کارآمد و بازدارنده یکی از کلیدهای اصلی حمایت
حقوق بود ولی تغییری نکرد .در همین شرایط اگر کاهش از منابع مالی است که باید در همه بخ شها مثل سازمان غذا و
واردت ،رشد حداقل حقوق بیمار و افزایش قیمت دارو را در نظر دارو ،بیم هها و ...همدیگر را حمایت کنند تا بتوانیم ضمن حفظ
بگیریم ،نشان م یدهد هم افزایش هزینه از جیب بیمار و هم بالا منابع ،هزینه اثربخشی را بالا ببریمu ».
پایان قسمت اول ،قسمت پایانی در نشریه شماره 46غذا و دارو رفتن هزینه بیم هها درست است».
53