Page 54 - 452
P. 54

‫به گفته دکتر صف ‌یخانی با اجرای این طرح‪ ،‬ارجاع مردم نم ‌یکرد و افزایش حق بیمه ب ‌هصورت ناگهانی نیز ممکن نبود‪ ،‬به‬

‫به خارج از بیمارستان‪ ،‬کاهش و تهیه اقلام دارویی از داخل همین دلیل در بودجه کشور منبعی ب ‌هعنوان ماب ‌هالتفاوت در نظر‬

‫بیمارستان از ‪ ۲۲۹‬به ‪ ۷۷۰‬قلم ارتقا پیدا کرد؛ یعنی دسترسی گرفته شد تا ب‌ا ساز و کار خاصی در اختیار بیم ‌هها قرار بگیرد‪».‬‬

‫به ملزومات در بیمارستان افزایش یافت‪ .‬اما اثر دیگر این طرح‪ ،‬دکتر پیرویان ضمن اشاره به این مسئله‪ ،‬بررسی تفاه ‌منامه‬

‫افزایش هزین ‌ه سازما ‌نهای بیم ‌هگر بود‪ ،‬در حال ‌یکه سرانه بار را با چند پی ‌شفرض آغاز کرد‪« :‬در نظر داشته باشیم که این‬

‫مراجعه تغییر زیادی نداشته و فقط بالا رفتن دسترسی هزین ‌هها هزینه براساس یک تفاه ‌منامه است و مبلغ تعیی ‌نشده در بودجه‬

‫نیست‪ .‬دوم پایه اطلاعاتی ما آمارنامه دارویی با فرض اینکه‬      ‫را بالا برده است‪( .‬ص‪)۹۱‬‬

‫م ‌یتواند مورد استناد قرار بگیرد و سومین پی ‌شفرض ما این‬

‫است که بعضی از سندساز ‌یها در نظام بیمه وجود دارد که با‬

‫نسخ ‌ههای جعلی هزین ‌ههایی را بر بیمه تحمیل م ‌یکند در حالی‬

‫که کالایی مبادله نم ‌یشود‪ ».‬او در ادامه گفت‪« :‬باید چند محور‬

‫اصلی را هم در نظر بگیریم که شامل گرو‌‌ههای درمانی ویژه‪ ،‬زیر‬

‫ساخت کنترلی‪ ،‬اصلاحیه سیاست حمایتی‪ ،‬فروش آمارنام ‌های‪،‬‬

‫تفاه ‌منامه و سهم وزارت بهداشت و گزارش وضعیت بیم ‌ههاست‬

‫میانگین هزین ‌ههای دارویی نیز همین روند را داشته است‪ ،‬که باید در این تفاهم مدنظر قرار م ‌یگرفتند و م ‌یخواهیم بدانیم‬

‫هرچند سال ‪ 1393‬نسبت به ‪ ،1392‬هزینه دارو رشد ‪ 95‬در عمل این مسئله رخ داد یا خیر؟ سازمان غذا و دارو معمولاً‬

‫درصدی داشته ولی پس از ثبات در طول سا ‌لهای بعد‪ ،‬سال قبل از مهر هر سال در جلسه با بیم ‌هها فهرستی را م ‌یبست و‬

‫گذشته این هزینه ‪ ۱۹‬درصد کاهش داشته چون سازمان بیم ‌هگر براساس ماب ‌هالتفاوت نرخ ارز آن را م ‌یپرداخت و در بعضی موارد‬

‫قرارداد نم ‌یبندد و برای دارو سقف مشخص کرده است‪ ،‬در واقع مجبور بود از منابع دیگر این هزینه را تأمین کند‪ .‬از سال ‪1392‬‬

‫سطح دسترسی پایین آمده و خرید راهبردی اتفاق نیفتاده است‪ .‬تا ‪ 1398‬تعداد مولکو ‌لها از نظر تعداد و منابع تغییر کرده و‬

‫رئیس مرکز مدیریت آمار و ف ‌نآوری اطلاعات وزارت بهداشت ب ‌هرغم بزرگ شدن بازار و افزایش قیم ‌تها‪ ،‬منابع مالی تفاه ‌منامه‬

‫مه ‌مترین چالش سیاس ‌تگذاری طرح تحول سلامت را نداشتن کاهش پیدا کرده است‪( ».‬ص ‪)۱۱۳‬‬

                                                             ‫هد ‌فگذاری مناسب عنوان کرد و گفت‪« :‬با هد ‌فگذاری‬

                                                             ‫درست‪ ،‬جمعیت هدف این طرح براساس شاخ ‌صهای مختلف‬

                                                             ‫تعیین م ‌یشود و هزین ‌هها را براساس گرو‌ههای هدف در نظر‬

                                                             ‫م ‌یگیریم‪ .‬اگر بتوانم با کمترین هزینه‪ ،‬بیشترین نتیجه را‬

                                                             ‫بگیریم‪ ،‬هد ‌فگذاری درست داشت ‌هایم و در غی ‌راین صورت‬

                                                             ‫سیاستگذار ‌یهای اشتباه باعث نشتی سرمایه خواهد شد؛ ب ‌هجای‬

                                                             ‫افراد نیازمند‪ ،‬قشر توا ‌نمند از این خدمات و سوبسیدها بهر‌همند‬

                                                             ‫م ‌یشوند و کسی که جزو گروه هدف بوده عمل ًا از سرویس خارج‬

                                                             ‫مانده و به نوعی فقر در گروه اول افزایش پیدا م ‌یکند‪».‬‬

                                                             ‫او در پایان یادآوری کرد‪« :‬یکی از بدترین انواع سیاس ‌تگذاری‌‬

‫این است که بدون هد ‌فگذاری کاری را شروع کنیم‪ ،‬یعنی دکتر فرزاد پیرویان با اشاره و تأیید بعضی موارد در‬

‫تصمی ‌‌مهای مبتنی بر شواهد و عقلانیت نباشند‪ .‬هد ‌فگذاری در سخنران ‌یهای قبلی‪ ،‬افزایش خدمات و شناخت بیمار ‌یهای‬

‫کشور ما واژه و مفهوم مغفولی است که الگوهای آن در کشور ما بیشتر‪ ،‬ورود داروهای جدید‪ ،‬افزایش جمعیت‪ ،‬بالا رفتن سن‬

‫پیاد‌ه نم ‌یشود‪ .‬وقتی بنا م ‌یشود بست ‌های را برای ارائه خدمات‪ ،‬جمعیت‪ ،‬نبود بانک بیماران و پرونده الکترونیک‪ ،‬نظارت مبهم‬

‫طراحی کنیم باید اثربخشی و کارآمدی را ب ‌هعنوان معیارهای بر تجویز و مصرف و در عین حال قاچاق معکوس را از دلایل‬

‫افزایش هزینه در نظام سلامت عنوان کرد‪« :‬اگر مبتنی بر بازار‬    ‫سنجش آن در نظر بگیریم‪».‬‬

‫نظا ‌م نظارتی قوی‪ ،‬کارآمد و بازدارنده یکی از کلیدهای پیش برویم‪ ،‬اعداد و ارقام متفاوتی خواهیم داشت‪ ،‬مثل ًا سال‬

‫‪ ۱۳۹۷‬ارزش بازاری داروهایی که در تفاهمنامه هستند بالای ‪۲‬‬      ‫حمایت از منابع مالی‬

‫لزوم توجه به هد ‌فگذاری و هزینه اثربخشی در بازنگری میلیارد تومان است ولی عدد ذکر شده در تفاهمنامه حدود هزار‬

‫و ‪ 370‬میلیارد تومان است که نشان م ‌یدهد فاصل ‌های در مصرف‬    ‫تفاهمنامه‬

‫دکتر فرزاد پیرویان‪ ،‬معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و تعداد داریم‪ .‬در واقع ارزش بازار خیلی شدیدتر از سهم بازار و‬

‫شهید بهشتی و عضو هیأت علمی گروه اقتصاد و مدیریت دارو بیمه رشد م ‌یکند‪ ،‬کل بودجه تفاه ‌منامه از ارزش بازار پایی ‌نتر‬

‫این دانشگاه‪« ،‬بررسی وضعیت تفاه ‌منامه دارویی بین سازمان است و این مسئله را جدا از بخش سندسازی و تقلب در نسخ ‌هها‬

‫غذا و دارو و سازما ‌نهای بیم ‌هگر» را ب ‌هعنوان موضوع سخنرانی در نظر گرفت ‌هایم‪( .‬ص ‪)۱۱۵‬‬

‫در داروهای تفاه ‌منامه نیز براساس آمارنامه و ارزش بازار‪،‬‬     ‫خود در این پنل انتخاب کرده بود‪.‬‬

‫«اردیبهشت‪ ۱۳۹۲‬قیمت ارز مرجع از ‪ ۱۲۰۰‬تومان به ‪ ۲۴۰۰‬هزین ‌هکرد از جیب بیمار از ‪ ۲۲۸‬میلیارد تومان در سال ‪۱۳۸۹‬‬

‫تومان تغییر کرد و اوایل خرداد همان سال تمام داروهای کشور بین به حدود ‪ 4‬هزار میلیارد تومان رشد کرده است‪ .‬فرض ما این‬

‫‪۲‬تا ‪ ۳‬برابر افزایش قیمت داشت‪ .‬از آنجا که منابع بیم ‌هها کفایت بود که براساس تفاه ‌منامه پیش برویم ولی احتمالاً بخشی از این‬

                                                                                                                            ‫‪52‬‬
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59