Page 51 - 34
P. 51

‫ط ّب سنتی ایران‪ ،‬نسخ ‌ههایی از مصرف بادرنجبویه برای بهبود حافظه وجود دارد(‪ .)5‬بادرنجبویه یکی از قدیم ‌یترین گیاهان دارویی است‪ .‬از‬
    ‫رای ‌جترین خواص درمانی آن م ‌یتوان به خواص آرام بخشی‪ ،‬آنتی اکسیدان و ض ِدالتهاب اشاره کرد‪ .‬در قدیم از بادرنجبویه ب ‌هعنوان تقوی ‌تکنندۀ‬
    ‫حواس و ذهن استفاده م ‌یشده است(‪ .)7‬از عصارۀ کندر نیز سا ‌لها برای درمان ورم مفاصل‪ ،‬التیام زخ ‌مها و تقویت سیستم هورمون زنانه‬
    ‫استفاده شده است‪ .‬با توجه به مطالعات گذشته‪ ،‬کندر م ‌یتواند آثار مثبتی بر پرورش مغز و احتمال تشکیل دندری ‌تها و اکسو ‌نها و بهبود‬

                                                                                                ‫ارتباط بین آ ‌نها داشته باشد(‪.)8‬‬
    ‫برخی مطالعات آثار افزایش دهندۀ حافظه در اثر عصارۀ گیاه بادرنجبویه یا کندر را در مد ‌لهای حیوانی تأیید کرد‌هاند(‪ .)9-12‬مطالعۀ‬

                                                 ‫محبوبی نشان داد ترکیب دو عصاره منجر به بهبود حافظه در مدل حیوانی م ‌یشود(‪.)6‬‬
    ‫با توجه به افزایش تعداد سالمندان و اهمیت اختلال حافظه در سنین بالا‪ ،‬اثربخشی و ایمن بودن کندر و بادرنجبویه بر اساس مطالعات‬
    ‫پیشین و تأکید ط ّب سنتی و فقدان مطالعۀ انسانی در این زمینه‪ ،‬این مطالعه جهت بررسی تأثیر قرص کندر و بادرنجبویه بر حافظۀ سالمندان‬

                                                                                                            ‫طراحی و اجرا شد‪.‬‬

                                                                                                                                  ‫مواد و رو ‌شها‬
    ‫طرح تحقیق‪ :‬پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادف ِی ساده با طرح موازی دو سو کور است که در کمیتۀ اخلاق دانشگاه علوم پزشکی‬
    ‫کاشان با کد ‪ 94013‬تصویب شد‪ .‬نمون ‌ههای این پژوهش شامل سالمندان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی ‪ -‬درمانی دانشگاه علوم پزشکی‬
    ‫کاشان طی مردادماه تا شهریورماه سال ‪ 1394‬بود‪ .‬حجم نمونه بر اساس مطالعۀ قبلی (‪ )13‬با فرمول زیر‪ ،‬جهت مطالعات کارآزمایی بالینی‬

    ‫پی ‌شبینی‬  ‫با‬  ‫و‬  ‫شد‬  ‫محاسبه‬  ‫نفر‬  ‫‪60‬‬  ‫برابر‬  ‫نمونه‬  ‫حجم‬  ‫فرمول‪،‬‬  ‫به‬  ‫توجه‬  ‫با‬  ‫‪s1‬‬  ‫=‬  ‫‪10,‬‬  ‫د=ر‪d‬نظ‪d‬ر‪an‬گرف‪0‬ت‪1‬ه=ش‪2‬د‪s.‬‬  ‫‪7,‬‬   ‫=‪α‬‬  ‫محاسبه شد ‪0.05, β = 0/80‬‬
                                                                                                                                  ‫ریزش احتمالی‪ ،‬تعداد نمون ‌هها‬
                                                                                                                         ‫نفر‬  ‫‪70‬‬
    ‫معیارهای ورود سالمندان به مطالعه شامل این موارد بود‪ :‬قرار داشتن در محدودۀ سنی ‪ 60‬تا ‪ 75‬سال‪ ،‬اعلام رضایت برای شرکت در‬
    ‫مطالعه‪ ،‬تسلط به زبان فارسی‪ ،‬هوشیاری کامل‪ ،‬نداشتن بیماری شناخت ‌هشدۀ روانشناختی و آلزایمر‪ ،‬نداشتن مشکلات ارتباطی و سابقۀ‬
                                                                                                                                  ‫حساسیت به داروهای گیاهی‪.‬‬

    ‫معیار خروج نمون ‌هها از مطالعه نیز شامل عدم مصرف منظم قر ‌صها (حداقل دو دوز متوالی) و بروز عوارض جانبی مثل سردرد‪ ،‬تهوع‪،‬‬
                                                                                                                              ‫استفراغ و مشکلات گوارشی بود‪.‬‬
    ‫اهداف پژوهش به تمام سالمندان توضیح داده شد و فرم رضایت آگاهانه به وسیلۀ آنان تکمیل شد و بر مشارکت داوطلبانه و حق خروج‬
               ‫آنان از مطالعه در هر زمان‪ ،‬تأکید شد‪ .‬همچنین به آنان اطمینان داده شد که اسامی و اطلاعات شخصیشان محرمانه خواهد ماند‪.‬‬
    ‫روش نمون ‌هگیری ب ‌هصورت تصادفی چندمرحله ای بود‪ .‬ابتدا کاشان به ‪ 4‬منطقۀ شمال‪ ،‬جنوب‪ ،‬شرق و غرب تقسیم شد‪ .‬سپس لیست مراکز‬
    ‫بهداشتی ‪ -‬درمانی در هر منطقه استخراج شد و از هر منطقه یک مرکز ب ‌هطور تصادفی انتخاب شد؛ بنابراین چهار مرکز انتخاب شد‪ .‬لیست‬
    ‫اسامی سالمندان این مراکز دریافت شد و ‪ 30‬نفر ب ‌هطور تصادفی از هر مرکز طبق ‌هبندی شدند‪ .‬در شروع مطالعه‪ ،‬همکار پژوهشگر‪ ،‬در مورد‬
    ‫روند مطالعه به سالمندان توضیح داد و موافقت آ ‌نها را با استفاده از فرم رضایت آگاهانه جلب کرد‪ .‬همچنین در مورد قر ‌صها‪ ،‬سودمندی و‬

                                    ‫عوارض جانبی آ ‌نها به نمون ‌هها توضیح داد‪ .‬سپس افرادی که ملا ‌کهای ورود را داشتند انتخاب شدند‪.‬‬
    ‫این مطالعه ب ‌هصورت دو سو کور انجام شد؛ به این صورت که آزمودن ‌یها و کمک پژوهشگر از نوع درمان اطلاع نداشتند‪ .‬همکار پژوهشگر‬
    ‫(روان شناس) مقیاس حافظۀ وکسلر را با مصاحبه در اتاق دیگر ب ‌هطور جداگانه و با رعایت راهبردهای حفظ حریم خصوصی تکمیل کرد‪.‬‬
    ‫سپس سالمندان واج ِد شرایط با استفاده از تخصیص تصادفی بلوکی به دو گروه مداخله (‪ 35‬نفر) و کنترل (‪ 35‬نفر) تقسیم شدند‪ .‬تخصیص‬
                                           ‫تصادفی بلوکی‪ ،‬با چهار بلو ‪ ،‬به وسیلۀ پژوهشگر اول انجام شد و یک کد به هر سالمند اختصاص یافت‪.‬‬
    ‫ابتدا قر ‌صها از مرکز تحقیقات گیاهان دارویی باری ْج اسانس کاشان تهیه شد‪ .‬قرص و دارونما هر دو از نظر بسته بندی و ظاهر و اندازه‪،‬‬
    ‫یکسان بودند‪ .‬هر دو نوع قرص ب ‌هوسیلۀ واحد فرمولاسیون به دو دسته تقسیم شدند و در طول مطالعه‪ ،‬تنها این واحد اطلاع داشت که کدام‬
    ‫بسته حاوی مادۀ موثر و کدام یک حاوی دارونماست‪ .‬این کدها در پایان مطالعه رمزگشایی شدند‪ .‬همکار پژوهشگر که در جریان نوع قر ‌صها‬
    ‫و نحوۀ قرارگیری افراد در گروه مداخله و کنترل نبود‪ ،‬بست ‌هها را بر اساس شماره و کد به سالمندان تحویل داد و نحوۀ مصرف قر ‌صها (دو‬
    ‫قرص در شبانه روز‪ :‬یک عدد صبح و یک عدد شب) را توضیح داد‪ .‬قر ‌صهای مورد نیاز برای یک ماه (‪ 60‬عدد) به سالمندان تحویل داده‬

    ‫شد‪ .‬برای پیگیری مصرف قر ‌صها‪ ،‬هر هفته با سالمندان تماس گرفته شد‪ .‬درنهایت‪ ،‬آزمون ‪ WMS-R‬بعد از یک ماه دوباره به وسیلۀ روان‬
                                                                                               ‫شناس برای هر دو گروه اجرا شد‪.‬‬

    ‫عصار‌ههای گیاهی و تجزیه و تحلیل فیزیکوشیمیایی‪ :‬گل بادرنجبویه از مزرعۀ تحقیقاتی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی باری ْج اسانس‬
    ‫کاشان در مردادماه ‪ 1391‬جم ‌عآوری شد‪ .‬نمونۀ آزمایشی ب ‌هوسیلۀ دکتر مظفریان در موسسه تحقیقات جنگ ‌لها و مراتع تهران بررسی شد‬
    ‫و با شمارۀ ‪ 166/1‬در مجموعۀ گیاهان دارویی خشک مرکز تحقیقات باری ْج اسانس کاشان نگهداری شد‪ .‬عصارۀ صمغ کندر (شماره ‪10017‬‬

    ‫‪ )BS‬از درما ‌نهای طبیعی خصوصی ب ‌هطور محدود تهیه شد‪ .‬رزمارینیک اسید و عصارۀ یونجه با روش ‪ HPLC‬مشخص شد‪ .‬مقداری از کل‬
                       ‫اسیدهای کندر‪ -11 ،‬کتو‪-‬باسولیک اسید و استیل ‪ 11-‬کتو باسولیک اسید ب ‌هوسیلۀ منحنی کالیبراسیون تعیین شد‪.‬‬
    ‫ابزار جم ‌عآوری داد‌هها شامل دو بخش بود‪ .‬بخش اول شامل سوالات جمعی ‌ت شناختی (سن‪ ،‬جنس‪ ،‬وضعیت تأهل‪ ،‬سطح تحصیلات و‬

                                                           ‫شغل) و بخش دوم شامل نسخۀ تجدید نظر شدۀ مقیاس حافظۀ وکسلر بود‪.‬‬

    ‫مقیاس حافظۀ وکسلر(‪ )WMS-R‬ب ‌هعنوان جایگزینی برای مقیاس حافظۀ اصلی ارائه شده است‪ .‬ویژگ ‌یهای مثبت بسیاری در مورد این‬
                                                                                                 ‫مقیاس ذکر شده است؛ ازجمله‪:‬‬
    ‫پایگاه هنجاری گسترد‌هتری نسبت به مقیاس حافظۀ وکسلر اصلی دارد و خرده مقیا ‌سهایی شامل حافظۀ فضایی بینایی و شکلی و‬
    ‫همچنین رو ‌شهای یادآوری تأخیری برای تکالیف دیداری و کلامی ب ‌همنظور ارزیابی ویژگ ‌یهای مخالف حافظه به آن اضافه شده است(‪.)14‬‬
    ‫این نسخه از آزمون‪ ،‬خرده مقیا ‌سها و نمرات مرکب را که عملکرد حافظه و توجه را با استفاده از محر ‌کهای دیداری و شنیداری اندازه‬
    ‫م ‌یگیرد فراهم م ‌یآورد‪ .‬در حال حاضر‪ ،‬هشت مقیاس اولیۀ شنیدار ِی فوری (کلامی)دیدار ِی فوری (بینایی)‪ ،‬حافظۀ فوری‪ ،‬شنیدار ِی تأخیری‪،‬‬
    ‫دیدار ِی تأخیری‪ ،‬ادراک شنیدار ِی تأخیری‪ ،‬حافظۀ عمومی (فقط نمرۀ خرده مقیا ‌سهای تأخیری) و حافظۀ کاری وجود دارد‪ .‬در این مطالعه‪،‬‬

    ‫خرده مقیا ‌سهای شنیدار ِی فوری(حافظه منطقی ‪ + I‬تداعی زو ‌جهای بینایی ‪ ) I‬دیداری فوری(صو ‌تها ‪ + I‬تصاویر خانواده ‪ )I‬و حافظه کاری‬

                   ‫(توالی حرف – عدد ‪ +‬فراخنای ارقام) سنجیده شده است‪ .‬حافظه کلی شامل جمع نمرات خرده مقیا ‌سهای مذکور است‪.‬‬

    ‫دامنه نمره کل ‪ WMS-R‬تا ‪ 455‬است و نمره خرده مقیا ‌سها شامل شنیداری فوری ‪ 0‬تا ‪ ،73‬دیداری فوری ‪ 0‬تا ‪ ،112‬حافظه فوری‪.‬‬
      ‫‪ 0‬تا ‪ 185‬و حافظه کاری ‪ 0‬تا ‪ 85‬است‪ .‬میانگین نمره بالاتر در خرده مقیا ‌سها و نمره کلی‪ ،‬نشان دهنده نمره حافظه بیشتر است (‪.)14‬‬

    ‫اعتبار نسخه فارسی ‪ WMS-R‬ب ‌هوسیله اورنگی و همکاران سنجیده شده و پایانی آن با استفاده از آلفای کرو ‌نباخ‪ 0/98 ،‬برآورد شده‬
                                                                                                                   ‫است(‪.)15‬‬

‫‪49‬‬
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56