Page 35 - 32
P. 35
رونق داشته باشند ،کتا بهایی که خریدار زیاد دارند -مانند کتا بهای تست پتانسی لها و توانمندی موجود ،نیاز به بازتاب پیدا کردن دارد و این صنعت
کنکور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا -را به نمایشگاه م یآورند و بدون انعکاس در جامعه که عموم و مسئولین را شامل م یشود؛ جایگاه
م یفروشند .در حال یکه محدود کردن نمایشگاه کتاب ایرا نفارما برای این
خودش را نم یتواند بیابد.
است که چنین ناشرانی در نمایشگاه حضور نداشته باشند.
نمایشگاه کتب علوم پزشکی؛ جایگزین نمایشگا ههای عمومی
رسانه؛ فرصتی برای حضور و تقویت صنایع مهرشاد کاظمی ،معاون امور فرهنگی و رسان های اداره کل فرهنگ و ارشاد
امیر صدری ،روزنام هنگار و از اعضای شورای سیاس تگذاری سومین اسلامی استان تهران و رییس شورای سیاس تگذاری سومین نمایشگاه کتب
نمایشگاه تخصصی کتب علوم پزشکی و دومین نمایشگاه رسان ههای سلامت علوم پزشکی ،دارویی (دانشگاهی) و رییس دومین نمایشگاه رسان ههای
محور با بیان اینکه فعالان صنعت داروسازی نتوانستند آ نطور که باید سلامت محور ،در گفت و گویی که با ایشان داشتیم با بیان اینکه سیاست
رسان هها را با خود همسو کنند ،درباره این اتفاق م یگوید :صنعت ب هطور عام و اصلی برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب و رسانه در نمایشگاه ایران فارما،
صنعت داروسازی ب هطور خاص در ایران کمترین بودجه را برای اطلا عرسانی پیوند دو بخش مهم صنعت و فرهنگ است ،گفت :این دو بخش بدون هم
و بخش فرهن گسازی اختصاص داده ،که این اتفاق به قوانین ،استقلال و
اقتصاد رسانه هم ضربه وارد کرده و پای روابط ناسالم را به آن باز کرده است نم یتوانند حیات فعالان های داشته باشند.
که این روابط ناسالم باعث از دست رفتن رسالت رسانه و همچنین ریزش کاظمی اضافه کرد :برگزاری نمایشگاه کتاب و رسانه در کنار نمایشگاه
بزرگی که به صنعت دارو با حضور شرک تهای مهم داخلی و خارجی
مخاطبان آن شده و م یشود. داروسازی ،م یپردازد ،در این سا لها بسیار مورد استقبال همه جانبه قرار
دکتر صدری عنوان م یکند :اطلا عرسانی نادرست ،صنعت را در این بین گرفته است تا جای یکه تعدادی از ناشران حاضر در نمایشگاه ایران فارما
متضرر م یکند ،چون از طرفی نه خود م یتواند رسانه مستقل و تاثیرگذار مدعی شدند که شرکت در این نمایشگاه را جایگزین نمایشگاههای عمومی
داشته باشد و نه از طرفی قدرت لازم را از رسان ههای دیگر م یگیرد. م یکنند.
وی ادامه م یدهد :در بخ شها و حوزههای دیگر ،حداقل ،روابط و تعاملات
مناس بتری وجود دارد .ب هطور مثال در چند صنعت شاخص ما مثل صنعت نمایشگاه تخصصی ،مخاطب تخصصی و نتیجه بهتر
نفت ،رسان ههای تخصص یتر و روابط مناس بتری وجود دارد که م یتوانند شادمهر راستین ،دبیر اجرایی و عضو شورای سیاس تگذاری سومین
صنعت را پشتیبانی کنند .در صنعت داروسازی که اتفاقا یکی از صنایع اصلی نمایشگاه کتب علوم پزشکی ،دارویی (دانشگاهی) و دومین نمایشگاه
است ،این اتفاق نیفتاده و متاسفانه ارزش و جایگاه رسانه برای مدیران این رسان ههای سلامت محور هم معتقد است اثر بخشی برگزاری نمایشگاههای
تخصصی در مقایسه با نمایشگاههای عمومی بیشتر است و دلیل آن این است
حوزه ،آ نطور که باید جا نیفتاده است. که ازدحام ،رفتو آمد و مناسبات اقتصادی (در فضاهای نمایشگاه عمومی)،
دکتر صدری ،نمایشگاه بزرگ ایران فارما را محلی م یداند برای اینکه همه قابلیت اجرا و کنترل ندارد .یعنی اینکه اگر تخفیف در نظر گرفته شده برای
دس تاندرکاران داروی ایران دور هم جمع شوند و فرصت مناسبی را برای نمایشگاه کتب علوم پزشکی در نمایشگاه عمومی اعمال شود ،خیلی معلوم
نیست که به مخاطب اصلی برسد یا نه و شناسایی کسانی که تخلف م یکنند
آشتی صنعت داروسازی و رسانه ،فراهمآورند.
شمارش معکوس برای این اتفاق بزرگ آغاز شده است؛ اتفاقی که هم ب ه راحتی ممکن نیست.
بخ شهای صنعتی و علمی را در کنار بخش فرهنگی و رسان های قرار م یدهد مهندس راستین تأکید م یکند :یکی از مهمترین مشکلات نمایشگاههای
و شکل ویژهتری به آن م یبخشد ،چراکه در بسیاری وق تها یکی از این سه بی نالمللی ،این است که بین ناشران فعال و ناشرانی که کتا بهای اصطلاحا
کنکوری چاپ م یکنند ،تفاوتی وجود ندارد و عملا برای اینکه نمایشگاهها
حلقه پیوسته بهم در فضایی که فراهم بوده ،غایب بودهاند و ب ههمین دلیل
تاثیرگذاری که باید بوجود نیامده استu .
33