Page 35 - 32
P. 35

‫رونق داشته باشند‪ ،‬کتا ‌بهایی که خریدار زیاد دارند‪ -‬مانند کتا ‌بهای تست‬        ‫پتانسی ‌لها و توانمندی موجود‪ ،‬نیاز به بازتاب پیدا کردن دارد و این صنعت‬
    ‫کنکور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ‪ -‬را به نمایشگاه م ‌یآورند و‬             ‫بدون انعکاس در جامعه که عموم و مسئولین را شامل م ‌یشود؛ جایگاه‬
    ‫م ‌یفروشند‪ .‬در حال ‌یکه محدود کردن نمایشگاه کتاب ایرا ‌نفارما برای این‬
                                                                                                                             ‫خودش را نم ‌یتواند بیابد‪.‬‬
                   ‫است که چنین ناشرانی در نمایشگاه حضور نداشته باشند‪.‬‬
                                                                                     ‫نمایشگاه کتب علوم پزشکی؛ جایگزین نمایشگا ‌ههای عمومی‬
                         ‫رسانه؛ فرصتی برای حضور و تقویت صنایع‬                     ‫مهرشاد کاظمی‪ ،‬معاون امور فرهنگی و رسان ‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد‬
    ‫امیر صدری‪ ،‬روزنام ‌هنگار و از اعضای شورای سیاس ‌تگذاری سومین‬                  ‫اسلامی استان تهران و رییس شورای سیاس ‌تگذاری سومین نمایشگاه کتب‬
    ‫نمایشگاه تخصصی کتب علوم پزشکی و دومین نمایشگاه رسان ‌ههای سلامت‬               ‫علوم پزشکی‪ ،‬دارویی (دانشگاهی) و رییس دومین نمایشگاه رسان ‌ههای‬
    ‫محور با بیان اینکه فعالان صنعت داروسازی نتوانستند آ ‌نطور که باید‬             ‫سلامت محور‪ ،‬در گفت و گویی که با ایشان داشتیم با بیان اینکه سیاست‬
    ‫رسان ‌هها را با خود همسو کنند‪ ،‬درباره این اتفاق م ‌یگوید‪ :‬صنعت ب ‌هطور عام و‬  ‫اصلی برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب و رسانه در نمایشگاه ایران فارما‪،‬‬
    ‫صنعت داروسازی ب ‌هطور خاص در ایران کمترین بودجه را برای اطلا ‌عرسانی‬          ‫پیوند دو بخش مهم صنعت و فرهنگ است‪ ،‬گفت‪ :‬این دو بخش بدون هم‬
    ‫و بخش فرهن ‌گسازی اختصاص داده‪ ،‬که این اتفاق به قوانین‪ ،‬استقلال و‬
    ‫اقتصاد رسانه هم ضربه وارد کرده و پای روابط ناسالم را به آن باز کرده است‬                                     ‫نم ‌یتوانند حیات فعالان ‌های داشته باشند‪.‬‬
    ‫که این روابط ناسالم باعث از دست رفتن رسالت رسانه و همچنین ریزش‬                ‫کاظمی اضافه کرد‪ :‬برگزاری نمایشگاه کتاب و رسانه در کنار نمایشگاه‬
                                                                                  ‫بزرگی که به صنعت دارو با حضور شرک ‌تهای مهم داخلی و خارجی‬
                                            ‫مخاطبان آن شده و م ‌یشود‪.‬‬             ‫داروسازی‪ ،‬م ‌یپردازد‪ ،‬در این سا ‌لها بسیار مورد استقبال همه جانبه قرار‬
    ‫دکتر صدری عنوان م ‌یکند‪ :‬اطلا ‌عرسانی نادرست‪ ،‬صنعت را در این بین‬              ‫گرفته است تا جای ‌یکه تعدادی از ناشران حاضر در نمایشگاه ایران فارما‬
    ‫متضرر م ‌یکند‪ ،‬چون از طرفی نه خود م ‌یتواند رسانه مستقل و تاثیرگذار‬           ‫مدعی شدند که شرکت در این نمایشگاه را جایگزین نمایشگا‌ههای عمومی‬

           ‫داشته باشد و نه از طرفی قدرت لازم را از رسان ‌ههای دیگر م ‌یگیرد‪.‬‬                                                               ‫م ‌یکنند‪.‬‬
    ‫وی ادامه م ‌یدهد‪ :‬در بخ ‌شها و حوز‌ههای دیگر‪ ،‬حداقل‪ ،‬روابط و تعاملات‬
    ‫مناس ‌بتری وجود دارد‪ .‬ب ‌هطور مثال در چند صنعت شاخص ما مثل صنعت‬                            ‫نمایشگاه تخصصی‪ ،‬مخاطب تخصصی و نتیجه بهتر‬
    ‫نفت‪ ،‬رسان ‌ههای تخصص ‌یتر و روابط مناس ‌بتری وجود دارد که م ‌یتوانند‬          ‫شادمهر راستین‪ ،‬دبیر اجرایی و عضو شورای سیاس ‌تگذاری سومین‬
    ‫صنعت را پشتیبانی کنند‪ .‬در صنعت داروسازی که اتفاقا یکی از صنایع اصلی‬           ‫نمایشگاه کتب علوم پزشکی‪ ،‬دارویی (دانشگاهی) و دومین نمایشگاه‬
    ‫است‪ ،‬این اتفاق نیفتاده و متاسفانه ارزش و جایگاه رسانه برای مدیران این‬         ‫رسان ‌ههای سلامت محور هم معتقد است اثر بخشی برگزاری نمایشگا‌ههای‬
                                                                                  ‫تخصصی در مقایسه با نمایشگا‌ههای عمومی بیشتر است و دلیل آن این است‬
                                   ‫حوزه‪ ،‬آ ‌نطور که باید جا نیفتاده است‪.‬‬          ‫که ازدحام‪ ،‬رفت‌و آمد و مناسبات اقتصادی (در فضاهای نمایشگاه عمومی)‪،‬‬
    ‫دکتر صدری‪ ،‬نمایشگاه بزرگ ایران فارما را محلی م ‌یداند برای اینکه همه‬          ‫قابلیت اجرا و کنترل ندارد‪ .‬یعنی اینکه اگر تخفیف در نظر گرفته شده برای‬
    ‫دس ‌تاندرکاران داروی ایران دور هم جمع شوند و فرصت مناسبی را برای‬              ‫نمایشگاه کتب علوم پزشکی در نمایشگاه عمومی اعمال شود‪ ،‬خیلی معلوم‬
                                                                                  ‫نیست که به مخاطب اصلی برسد یا نه و شناسایی کسانی که تخلف م ‌یکنند‬
                             ‫آشتی صنعت داروسازی و رسانه‪ ،‬فراهم‌آورند‪.‬‬
    ‫شمارش معکوس برای این اتفاق بزرگ آغاز شده است؛ اتفاقی که‬                                                                ‫هم ب ‌ه راحتی ممکن نیست‪.‬‬
    ‫بخ ‌شهای صنعتی و علمی را در کنار بخش فرهنگی و رسان ‌های قرار م ‌یدهد‬          ‫مهندس راستین تأکید م ‌یکند‪ :‬یکی از مهمترین مشکلات نمایشگا‌ههای‬
    ‫و شکل ویژ‌هتری به آن م ‌یبخشد‪ ،‬چراکه در بسیاری وق ‌تها یکی از این سه‬          ‫بی ‌نالمللی‪ ،‬این است که بین ناشران فعال و ناشرانی که کتا ‌بهای اصطلاحا‬
                                                                                  ‫کنکوری چاپ م ‌یکنند‪ ،‬تفاوتی وجود ندارد و عملا برای اینکه نمایشگا‌هها‬
    ‫حلقه پیوسته بهم در فضایی که فراهم بوده‪ ،‬غایب بود‌هاند و ب ‌ههمین دلیل‬

                                ‫تاثیرگذاری که باید بوجود نیامده است‪u .‬‬

‫‪33‬‬
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40